Gå til innhold

Hva skal vi med terrorister? Vi har jo våre egne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er en uting at fagfolk uttaler seg med fullt navn på andre fora enn der de skal svare på spørsmål fra brukerne. Hold deg/dere der dere skal være _som_ fagpersoner!

Egentlig må det være mulig for ham også å uttale seg som privatperson. Hans fagfelt gir ham null tyngde i denne diskusjonen, så faren for "misbruk" er ubetydelig.

På den annen side bør selfølelig fagfolk være forsiktig med sine private uttalelser, noe som ikke akkurat er tilfellet med mange av de som uttaleler seg i media. Men det er jaggu utrolig hvilke fagfolk som blir bedt om å uttale seg om ting som ikke har noenting med faget deres å gjøre.

".........................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

33

• Mr Kahn

21

• Prozak

9

• nanna

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

...i den forstand at de moralske anfektelsene er ganske lukne når vestlige borgere, spesielt amerikanere, drepes foran åpent kamera.

Det er vel ingen tvil om at denne moralen er temmelig tvangs- og retningsstyrt etter gammel og forslitt dogamtikk med røtter i Kreml og Karlshorst, så analysen som sådan er lite verd.

I den anledning vil jeg gjerne ha en uttalelse fra deg når det gjelder hva araber kan gjøre mot araber. Her er en link til en liten filmsnutt som jeg har lagt ut tidligere. De viser hva som skjer med palestina-arabere som blir for vennlige mot jøder.

http://www.gamla.org.il/mishpat1.mpg

! ! !

NB!!!! Ikke for de med svake nerver! Jeg advarer disse på det sterkeste mot å se denne filmen, da den viser en svinebundet arabisk gutt bli skutt i filler med automatrifler av Arafats geværmenn.

Var det ikke deg som for mindre enn 48 timer siden fordømte de som la ut filmer av mennesker som blir drept?

Men det gjelder selvsagt ikke deg selv?

Dobbelmoral er dobbelt så bra....

Skrevet

"Det er vel ingen tvil om at denne moralen er temmelig tvangs- og retningsstyrt etter gammel og forslitt dogamtikk med røtter i Kreml og Karlshorst, så analysen som sådan er lite verd."

Den sangen Bob Dylan skrev...husker ikke hva den heter...om å lete etter kommunister overalt, til og med oppi toalettskålen. Jeg begynner nesten å lure på om det var Hoover eller deg han hadde i tankene da han skrev den. Denne kommunistparanoiaen din er jo direkte patetisk, om enn noe underholdenee.

Når det gjelder filmsnutten. Det hjelper lite at du advarer mot å se den. Det er lite omtenksomt å legge ut en slikt link uansett, og blir en spekulativ måte å misjonere sitt syn på. Uten at det er ulikt deg, selfølgelig.

█▒█▒█▒█▒█▒█▒█▒█▒█▒█▒█▒█▒█

Skrevet

Det må vi jo anta, da du bruker denne standarden titt og ofte. Hater man Islam, så hater man arabere, hater man kommunismen, så hater man russere. Ergo, sør osv...

Ditt hat for palestinere/muslimer er akkurat like irrasjonelt og glødende som bin Ladens hat for Vesten.

Skrevet

Og der ruslet du ut med halen mellom benene.

Skrevet

Jeg var bare litt overrasket over at det kom fra deg, som vanligvis er veldig oppsatt på å ta ballen, ikke mannen.

Nåja. Det er vel få så har en like lang merittliste når det gjelder å omtale meningsmotstandere som nazister, fascister etc. som godeste sør...

Skrevet

Var det ikke deg som for mindre enn 48 timer siden fordømte de som la ut filmer av mennesker som blir drept?

Men det gjelder selvsagt ikke deg selv?

Dobbelmoral er dobbelt så bra....

...så jeg ga deg vel bare det du ønsket deg. Men ooops...jeg beklager så meget, det skulle selvsagt vært en amerikaner eller jøde som ble skutt i filler. Min feil.

Skrevet

Kommentaren "Dette er en pølse i slaktetiden" er litt for grov til at den kan gå upåaktet hen.

Poenget med tråden var å vise at dette faktisk ikke er forskjellig fra terroristenes argumentasjon.

Med vennlig hilsen

For meg er det faktisk en stor forskjell på det at en soldat i løpet av et sekund må avgjøre hvordan han skal reagere på en fiendtlig, muligens såret og muligens bevepnet soldat, og det at en rolig og med overlegg planlegger terrorangrep mot definitivt ubevepnede, sivile og uskyldige mennesker enten det er i et høyt hus i USA eller på en jernbanestasjon i Spania.

Skrevet

Ditt hat for palestinere/muslimer er akkurat like irrasjonelt og glødende som bin Ladens hat for Vesten.

Skrevet

Skal du snart holde for ørene mens du vekselsvis geiper og synger "lalalalaala"? :-)

"............................"

Skrevet

Egentlig må det være mulig for ham også å uttale seg som privatperson. Hans fagfelt gir ham null tyngde i denne diskusjonen, så faren for "misbruk" er ubetydelig.

På den annen side bør selfølelig fagfolk være forsiktig med sine private uttalelser, noe som ikke akkurat er tilfellet med mange av de som uttaleler seg i media. Men det er jaggu utrolig hvilke fagfolk som blir bedt om å uttale seg om ting som ikke har noenting med faget deres å gjøre.

Hei,

Han skriver: "Som militærpsykiater i mer enn 10 år", så han har jo en del "faglig relevans" til å forklare soldatens oppførsel, men ikke til å "bortforklare" at man godtar slik oppførsel.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og der ruslet du ut med halen mellom benene.

Skrevet

Nåja. Det er vel få så har en like lang merittliste når det gjelder å omtale meningsmotstandere som nazister, fascister etc. som godeste sør...

Du kan meget godt ha et poeng der.

Skrevet

For meg er det faktisk en stor forskjell på det at en soldat i løpet av et sekund må avgjøre hvordan han skal reagere på en fiendtlig, muligens såret og muligens bevepnet soldat, og det at en rolig og med overlegg planlegger terrorangrep mot definitivt ubevepnede, sivile og uskyldige mennesker enten det er i et høyt hus i USA eller på en jernbanestasjon i Spania.

Jo, men det unnskylder IKKE at man betegner det som fremdeles var en ren henrettelse som "Dette er en pølse i slaktetiden."

Den holdningen er akkurat den samme holdningen som terroristene hadde til de sivile i WTC.

Jeg fatter ikke at du kan skrive noe slikt!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Da er du gjerne så vennlig å finne noen av disse innleggene hvor jeg omtaler mine "meningsmotstandere som nazister, fascister".

Alternativt har du kanskje selvrespekt nok til å trekke påstanden?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Da er du gjerne så vennlig å finne noen av disse innleggene hvor jeg omtaler mine "meningsmotstandere som nazister, fascister".

Alternativt har du kanskje selvrespekt nok til å trekke påstanden?

Med vennlig hilsen

Sør, da. Nå må du ikke være beskjeden på egne vegne. Selv lille meg er jo blitt beæret med langt verre skjellsord enn de du nevner, har jeg ikke det da?

Skrevet

Sør, da. Nå må du ikke være beskjeden på egne vegne. Selv lille meg er jo blitt beæret med langt verre skjellsord enn de du nevner, har jeg ikke det da?

Nei - jeg har derimot påpekt at du deler f. eks. argumentasjon med bin Laden, eller nazister. Det er noe helt annet.

Skrevet

Jo, men det unnskylder IKKE at man betegner det som fremdeles var en ren henrettelse som "Dette er en pølse i slaktetiden."

Den holdningen er akkurat den samme holdningen som terroristene hadde til de sivile i WTC.

Jeg fatter ikke at du kan skrive noe slikt!

Med vennlig hilsen

Å drepe en fiendtlig soldat i krig kaller jeg ikke "en ren henrettelse" så lenge det ikke er 100% sikkert at fienden både har overgitt seg og er ubevepnet.

Skrevet

Nei - jeg har derimot påpekt at du deler f. eks. argumentasjon med bin Laden, eller nazister. Det er noe helt annet.

I krig vil uttrykksmåten hos begge parter ofte bli ganske lik.

Det forandrer selvsagt ikke det grunnleggende, nemlig at vår frihet av avhengig av at krigen vinnes.

At du ønsker et annet utfall, er greit nok og inngår i din rett til frie ytringer.

Skrevet

Å drepe en fiendtlig soldat i krig kaller jeg ikke "en ren henrettelse" så lenge det ikke er 100% sikkert at fienden både har overgitt seg og er ubevepnet.

Soldaten fikk kanskje panikk, men vi andre (du og jeg, bl.a.) vet nå hvordan det var, og at det faktisk var en henrettelse.

Men det berettiger ikke å kalle det "en pølse i slaktetiden" - det vitner om en holdning til andre folks liv som minner om hva jeg antar terroristene må mene om de sivile i WTC.

Det er dette som jeg reagerer på. Det er lettere å "forstå" soldatens reaksjon enn din reaksjon på hva soldaten gjorde.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...