Gå til innhold

Hva skal vi med terrorister? Vi har jo våre egne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I krig vil uttrykksmåten hos begge parter ofte bli ganske lik.

Det forandrer selvsagt ikke det grunnleggende, nemlig at vår frihet av avhengig av at krigen vinnes.

At du ønsker et annet utfall, er greit nok og inngår i din rett til frie ytringer.

Du flytter fokus.

Hvor har jeg gitt uttrykk for at jeg ønsker "et annet utfall"?

Konkret.

Det er kanskje på tide at du faktisk har selvrespekt nok til å trekke tilbake disse idiot-beskyldningene dine.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

33

• Mr Kahn

21

• Prozak

9

• nanna

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da er du gjerne så vennlig å finne noen av disse innleggene hvor jeg omtaler mine "meningsmotstandere som nazister, fascister".

Alternativt har du kanskje selvrespekt nok til å trekke påstanden?

Med vennlig hilsen

...du skjeller ut meg for omtrent i annenhvert innlegg.

Personlig synes jeg nhd skulle overse deg, noe jeg regner med at han også gjør.

Skrevet

Soldaten fikk kanskje panikk, men vi andre (du og jeg, bl.a.) vet nå hvordan det var, og at det faktisk var en henrettelse.

Men det berettiger ikke å kalle det "en pølse i slaktetiden" - det vitner om en holdning til andre folks liv som minner om hva jeg antar terroristene må mene om de sivile i WTC.

Det er dette som jeg reagerer på. Det er lettere å "forstå" soldatens reaksjon enn din reaksjon på hva soldaten gjorde.

Med vennlig hilsen

«-Det er lettere å "forstå" soldatens reaksjon enn din reaksjon på hva soldaten gjorde.-»

Og dette har du forutsetninger for å uttale deg så kategorisk om?

Inn på Tullingtoppen med deg!

Skrevet

«-Det er lettere å "forstå" soldatens reaksjon enn din reaksjon på hva soldaten gjorde.-»

Takk for innvitasjonen, men Tullingtoppen kan du ha for deg selv.

Skrevet

...du skjeller ut meg for omtrent i annenhvert innlegg.

Personlig synes jeg nhd skulle overse deg, noe jeg regner med at han også gjør.

Da foreslår jeg du får en voksenperson til å lese og forklare innleggene for deg.

Skrevet

Hvor vanlig det du nevner er, vet du selvsagt selv. Du klarer vel å lese selv?

Tråden her handler imidlertid om en bruker som *selv* har "hengt seg" ved å forfekte noe som ikke er bedre enn å forfekte terrorisme. Jeg har startet en ny tråd, fordi jeg mener emnet er såpass viktig at det fortjener det.

Med vennlig hilsen

Det var en av de dårligste bortforklaringer for angrep på person og ikke diskusjon om sak som jeg har sett på lenge Sør.

Men noe nytt fra din side er det jo ikke.

Skrevet

Det var en av de dårligste bortforklaringer for angrep på person og ikke diskusjon om sak som jeg har sett på lenge Sør.

Men noe nytt fra din side er det jo ikke.

*ler*

Enda et papegøye-nys fra deg.

Skrevet

Akkurat det er jo noe ethvert oppegående menneske vil kunne se. En soldat kan handle insinktivt eller innlært, uten å der og da ta stilling til om handlingen er gal eller riktig. En som ser situasjonen utenfra vil selfølgelig kunne analysere den, iom. at h*n ikke står midt oppe i den.

Forskjellen på meg og deg her, er at jeg ikke er usympatisk, mens du gir inntrykk av å være en usympatisk person overfor alle som går deg imot. La meg forklare: Jeg fordømmer ikke uten videre soldaten som gjorde dette. Men jeg ser selfølgelig at handlingen var gal. Du sier at handlingen var helt grei.

".........................."

Skrevet

Akkurat det er jo noe ethvert oppegående menneske vil kunne se. En soldat kan handle insinktivt eller innlært, uten å der og da ta stilling til om handlingen er gal eller riktig. En som ser situasjonen utenfra vil selfølgelig kunne analysere den, iom. at h*n ikke står midt oppe i den.

Forskjellen på meg og deg her, er at jeg ikke er usympatisk, mens du gir inntrykk av å være en usympatisk person overfor alle som går deg imot. La meg forklare: Jeg fordømmer ikke uten videre soldaten som gjorde dette. Men jeg ser selfølgelig at handlingen var gal. Du sier at handlingen var helt grei.

Jeg leste han anderledes (sikkert fordi jeg kjenner'n) - jeg leste han slik;

Hadde jeg vært i samme sko som soldaten, hadde jeg gjort det samme, og mer til. Det hadde SIKKERT mange andre også gjort. Det er likevel galt å drepe en ubevæpnet mann i krig. - men det vet han ikke der og da.

Du husker vel også faren til Dereka fra Son - det var vel bare de rundt han som stoppet han fra å kallkvæle gutten som drepte henne også. MEGET forståelig, likefult ville det vært galt å drept selv også....

Skrevet

Jeg leste han anderledes (sikkert fordi jeg kjenner'n) - jeg leste han slik;

Hadde jeg vært i samme sko som soldaten, hadde jeg gjort det samme, og mer til. Det hadde SIKKERT mange andre også gjort. Det er likevel galt å drepe en ubevæpnet mann i krig. - men det vet han ikke der og da.

Du husker vel også faren til Dereka fra Son - det var vel bare de rundt han som stoppet han fra å kallkvæle gutten som drepte henne også. MEGET forståelig, likefult ville det vært galt å drept selv også....

"Hadde jeg vært i samme sko som soldaten, hadde jeg gjort det samme, og mer til."

En slik uttalelse kan IKKE tolkes som at man gjør ting uten å tenke over det i en presset situasjon. Det eneste den uttalelsen sier er at det er greit å gjøre det, og at han gjerne skulle gjort det selv. Det er planlegging, og å i utgangspunktet mene at det er greit å begå brudd mot menneskerettighetene - IKKE et utslag av panikk i en presset situasjon.

Skrevet

"Hadde jeg vært i samme sko som soldaten, hadde jeg gjort det samme, og mer til."

En slik uttalelse kan IKKE tolkes som at man gjør ting uten å tenke over det i en presset situasjon. Det eneste den uttalelsen sier er at det er greit å gjøre det, og at han gjerne skulle gjort det selv. Det er planlegging, og å i utgangspunktet mene at det er greit å begå brudd mot menneskerettighetene - IKKE et utslag av panikk i en presset situasjon.

Ja, som sagt- slik leser du han -og derfor blir han sikkert også irritert, jeg gjør det ikke. Når jeg er uenig med han så spør jeg han hva han mente jeg...men det gjør jeg jo ikke på internett, når han er nærere i heimen, for å si det sånn. Slett ikke alltid vi er enig i sak, men det er vi også enig om!

Skjønte du den? :)

Skrevet

Ja, som sagt- slik leser du han -og derfor blir han sikkert også irritert, jeg gjør det ikke. Når jeg er uenig med han så spør jeg han hva han mente jeg...men det gjør jeg jo ikke på internett, når han er nærere i heimen, for å si det sånn. Slett ikke alltid vi er enig i sak, men det er vi også enig om!

Skjønte du den? :)

Javisst skjønner jeg hva du mener. Men jeg tviler på at han ikke er intelligent nok til å selv se hvordan det han skriver ser ut. Og hvis man føler seg mistforstått, så er det greit å forsøke å oppklare det. Det har han ikke gjort, og man må da konkludere med at han mente nettopp det han skrev. Og det han skrev kan i seg selv ikke leses på noen annen måte - det var helt krystallklart.

Skrevet

Javisst skjønner jeg hva du mener. Men jeg tviler på at han ikke er intelligent nok til å selv se hvordan det han skriver ser ut. Og hvis man føler seg mistforstått, så er det greit å forsøke å oppklare det. Det har han ikke gjort, og man må da konkludere med at han mente nettopp det han skrev. Og det han skrev kan i seg selv ikke leses på noen annen måte - det var helt krystallklart.

Han gidder ikke forklare seg overfor "internettfolk"

:-)

men jeg skal ikke snakke mer om saken, vi har i grunn lovet hverandre å ikke forsvare hverandre på internett -det blir for teit, og vi er begge voksne folk som må stå for det vi selv har skrevet. Jeg har mange ganger misforstått det han har skrevet, og han meg også. Vi holder oss "unna hverandre" på DOL - for å si det sånn,

:-) men ikke ellers...

Skrevet

*ler*

Enda et papegøye-nys fra deg.

Når noen "treffer" deg med et innlegg så har du for vane å sove det bort *gjesp* eller le det bort *ler*

"Imponerende" taktikk...:-)

Skrevet

Når noen "treffer" deg med et innlegg så har du for vane å sove det bort *gjesp* eller le det bort *ler*

"Imponerende" taktikk...:-)

Den eneste du har "truffet" er deg selv, Goliath. Og selv da bommer du fra tid til annen.

Skrevet

Den eneste du har "truffet" er deg selv, Goliath. Og selv da bommer du fra tid til annen.

*gjesp*

Skrevet

...at jeg driter fullkomment i hva du mener om meg som person og det jeg skriver. Jeg kan argumentere for meningene mine, du dilter bare i ræva på meg og sutrer fordi du mener å besitte en høyere moral. Dog uten at du er like høymælt når amerikanske hoder ruller over arabiske TV-skjermer.

Jeg feller ikke en tåre over disse Ba'at-voldsapenes skjebne, de har selv bedt om dette, og høster som de sår.

Gjest bare en kommentar
Skrevet

Jeg har tidligere tatt sterk avstand fra det som er skjedd i Abu Greib (tror det skrives slik) fengselet. Der var det fanger som med 100% sikkerhet var avvepnet og hadde overgitt seg.

I slaget om Fajulla vet vi at:

Motstanderne/terroristene/soldatene ikke bærer uniform.

De har brukt bakhold hvor de har angrepet etter først å ha viftet med hvitt flagg.

De har misbrukt hellige bygninger (i dette tilfellet moskeer) hvor de har skutt fra.

Som militærpsykiater i mer enn 10 år, vet jeg at kanskje den mest stressede av alle krigssituasjoner er SIBO (strid i bebygd område) for infanteristene.

I dette tilfellet er det soldater som inntar en bygning hvor en fiendtlig soldat ligger på gulvet. Det er umulig sikkert å vite om/hvor skadet han er. Kanskje spiller han skadet og skjuler et våpen under seg. Erfaringene som jeg viste til ovenfor tilsier at en må være forberedt på alt.

I en slik situasjon må enhver soldat gjøre alt en kan for å sikre seg og medsoldatene. Selv om sannsynligheten for at fienden representerer en risiko er svært liten, er den tilstede og kan ikke utelukkes.

Derfor forstår jeg handlingen mer enn godt.

Du fossror. Det er påfallende hvordan du modifiserer innlegget ditt her. Med "pølse i slaktetiden" signaliserte du med all tydelighet en bagatellisering av internasjonale regler for krigføring, noen vil også si regelrett menneskeforakt. Deg om det, og det må vel være rom for å ytre slikt.

Men hvorfor så aggressiv i det ene øyeblikket, og så unnfallende i det neste? Man skulle nesten tro du ikke helt hadde kontroll over egen aggresjon.

Skrevet

*gjesp*

"Når noen "treffer" deg med et innlegg så har du for vane å sove det bort *gjesp* eller le det bort *ler*

"Imponerende" taktikk...:-)"

For å sitere deg selv.

Og jadda, jeg vet du kan sitere meg også.

Skrevet

"Når noen "treffer" deg med et innlegg så har du for vane å sove det bort *gjesp* eller le det bort *ler*

"Imponerende" taktikk...:-)"

For å sitere deg selv.

Og jadda, jeg vet du kan sitere meg også.

Jeg har jo ved en rekke anledninger sagt til deg at jeg kun gjør mot deg som du gjør mot andre.

Og stort bedre kunne det vel ikke eksemplifiseres i denne lille tråden:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...