Gå til innhold

Lærere og pedagogikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er stikkball-turnering på skolen og lagene skal bestå av x antall elever. Læreren spør hvem som vil være med. Alle jentene bortsett fra 2 (de som er "utenfor" klikken)melder seg. Alle guttene vil men noen må velges pga antallet

Gjett hva læreren gjør?

Jo, hun lar jentene velge hvilke gutter som skal være med på laget!!!!

Og, så får de an dre beskjed om at de kan ta med gymtøy i tilfelle noen av de utvalgte glemmer sitt.

Sønnen min ble ikke plukket opp (han blir en del mobbet/plaget av de "tøffeste" guttene), men står opp kjempetidlig den aktuelle dagen og er nøye med å få med seg gymtøyet, som selvsagt kommer ubrukt tilbake.

Jeg er så forbanna at jeg ikke vet hvilken fot jeg skal stå på...

Hva ville dere gjort?

Han går i 6.klasse

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tatt en prat med lærer. Og om det ikke funker, med rektor. Sånt går bare ikke an... Trodde man hadde kommet lenger i 2004...

Får grøsninger og flashbacks fra tiden da jeg alltid var blant de to siste som ble valgt ut til ethvert ballspill. I det minste så fikk da alle være med den gangen...

Trenger jeg si at jeg til den dag idag hater ballspill og det meste annet som minner om gymtimene på skolen?

Gjest Hei Monstertruck
Skrevet

Jeg gikk på videregående hvor hun ene læreren som jeg hadde ikke hadde fullført faget pedagogikk... Altså hun var lærer uten pedagogikk i tillegg..

Jeg var også en som ikke var så populær blant klasseelevene på skolen..

Vi hadde praktiske øvelser, og jeg fikk ikke med meg hva hun forklarte for noe i forbindelse med øvelsen... Da jeg spurte henne om hun kunne forklare det en gang til, sa hun: "Har du ikke skjønt det ennå", og lurte på om jeg ikke kunne forskjell på høyre og venstre av "en ting som vi holdt på med"...

Jeg sluttet på skolen, fordi lærerene holdt på sånn.. Ikke nok med det.. Elevene i klassen begynte også å henge ut enkelte medelever i klassen.. En av dem var meg

Dessverre er det ofte sånn at skolen ansetter ofte lærere som ikke har pedagogikk utdanning i tillegg pga mangel av ressurser av lærere...

Det har i allefall skjedd på videregående skole hvor man ansetter lærere som kan for eks... faget humanbiologi som ikke har pedagogikk utdannelse i tillegg...

Skrevet

Vil bare si at du burde ta det opp med skolen og spørre om det ikke er et krav at lærerene skal ha pedagogikk i tillegg når dem først skal undervise små barn.

Gjest Hei Gemini
Skrevet

Tatt en prat med lærer. Og om det ikke funker, med rektor. Sånt går bare ikke an... Trodde man hadde kommet lenger i 2004...

Får grøsninger og flashbacks fra tiden da jeg alltid var blant de to siste som ble valgt ut til ethvert ballspill. I det minste så fikk da alle være med den gangen...

Trenger jeg si at jeg til den dag idag hater ballspill og det meste annet som minner om gymtimene på skolen?

Du kan lese mitt svar som jeg skrev til monstertruck med nicket hei monstertruck...

Selv har jeg opplevd at lærerene generellt har fått dårligere kunnskaper i år 2004 enn det dem hadde i midten av 1990 tallet...

Den hendelsen som jeg beskrev i et innlegg over, skjedde i høsten 2003...

Sånt har jeg ikke opplevd tidligere da jeg sist gikk på skolen si midten av 1990 tallet

Skrevet

Har stor forståelse for din frustrasjon. Dette blir en favoritisering av

"in" gruppen i klassen.Etter min mening bidrar læreren til at de som er de "populære" i klassen blir enda mer populære og sammensveiset og de som er utenfor blir enda mer utenfor. Læreren må jo skjønne at det er de populære guttene som blir valgt i slike tilfeller...Hadde vært mye bedre med loddtrekning, etter min mening, det tar vel like lang tid som å la jentene få velge...

Kjenner jeg blir mer og mer sint jo mer jeg skriver og jo mer jeg tenker på det. Ville absolutt tatt det opp med skolen hvis jeg var deg.

Skrevet

Selvfølgelig skal du snakke med læreren om dette.

I en slik turnering går det jo fint å ordne en slags rullering slik at alle som vil kan få delta.

Skrevet

I denne aldersgruppen er det en uskreven hovedregel om at alle skal få være med og delta....Synest denne læreren opptrådte på en forferdelig måte, h*n er med på å bygge opp under klikksystenet på skolene. Fysj. Dette kan du med god samvittighet ta opp med h*n, og si din hjertens mening. En slik turnering må i fremtiden bli organiser på en slik måte at alle får litt spilletid(leketid).

Skrevet

Dette går ikke an, snakk med læreren.

Har jobbet i skolen selv og denslags foregikk ikke der. Snakket også med min datter nå som er lærer, slikt gjør man ikke sa hun.

Skrevet

Dette går ikke an, snakk med læreren.

Har jobbet i skolen selv og denslags foregikk ikke der. Snakket også med min datter nå som er lærer, slikt gjør man ikke sa hun.

Nei, j eg ble hvertfall sjokkert. Hun hadde sendt jentene på gangen med penn og papir...

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Jeg hadde tatt meg en seriøs prat med læreren og forklart henne at det ikke går an å gjøre ting på denne måten! Fikk skikkelig vondt av sønnen din! Hva i all verden skulle de ta med seg gymtøy for, og hvorfor skulle noen velges ut? Hvorfor kunne ikke alle være med, slik at alle byttet etter tur? Helt idiotisk spør du meg!

Skrevet

Vil også si at dette ikke har noe med den pedagogiske utdannelsen til læreren, men mangel på sunn logikk og rasjonell tankegang..

Gjest spes ped
Skrevet

Jeg gikk på videregående hvor hun ene læreren som jeg hadde ikke hadde fullført faget pedagogikk... Altså hun var lærer uten pedagogikk i tillegg..

Jeg var også en som ikke var så populær blant klasseelevene på skolen..

Vi hadde praktiske øvelser, og jeg fikk ikke med meg hva hun forklarte for noe i forbindelse med øvelsen... Da jeg spurte henne om hun kunne forklare det en gang til, sa hun: "Har du ikke skjønt det ennå", og lurte på om jeg ikke kunne forskjell på høyre og venstre av "en ting som vi holdt på med"...

Jeg sluttet på skolen, fordi lærerene holdt på sånn.. Ikke nok med det.. Elevene i klassen begynte også å henge ut enkelte medelever i klassen.. En av dem var meg

Dessverre er det ofte sånn at skolen ansetter ofte lærere som ikke har pedagogikk utdanning i tillegg pga mangel av ressurser av lærere...

Det har i allefall skjedd på videregående skole hvor man ansetter lærere som kan for eks... faget humanbiologi som ikke har pedagogikk utdannelse i tillegg...

Det er blitt strengere krav nå. Pedagogikk er en stor del av lærerutdanningen. I tillegg er det mange som tar spesial pedagogikk. Det er nå så mange lærere, og så få jobber, at de med god utdannelse kommer først i køen.

Men det vil alltid finnes dårlige lærere også.

Skrevet

Det er blitt strengere krav nå. Pedagogikk er en stor del av lærerutdanningen. I tillegg er det mange som tar spesial pedagogikk. Det er nå så mange lærere, og så få jobber, at de med god utdannelse kommer først i køen.

Jeg funderer litt på å gå løs på utdannelse for å bli spes.ped. Hvilke alternativer finnes i så måte? Er det nødvendig med lærerutdanning/førskolelærer i bunn, eller kan man også bli spes.ped. via andre veier? Jeg ser for meg et veldig langt løp, med 4 års lærerskole, og så et antall (2?) år spesialisering. Stemmer dette? Det jeg er spesielt interessert i er bruk av alternativ kommunikasjon, gjerne IT som kommunikasjonshjelpemiddel for barn og unge (eller voksne for den saks skyld) med omfattende funksjonshemning og talevansker. Har litt personlig erfaring på dette innen familien, samt deltidsjobber i bolig med autisteer, samt en bruker med cerebral parese.

Er bare usikker på om jeg har mulighet til å ta denne utdannelsen på deltid (evt. deler av den), da jeg har låst meg en smule med nybygget hus (med dertil hørende gjeld) mm. Ser derfor ikke helt muligheten for å bli heltidsstudent, dessverre.

PS: Har du fått med deg siste nytt om Rolltalk & Microsoft? :-)

Gjest Hei Spes ped...
Skrevet

Skulle nesten tro at det var det motsatte. Altså at det ikke var så strenge krav til pedagogikk utdannelse på lærerhøyskolen lengre... Ser bare at det er flere og flere unge lærere som blir tatt i bruk og for meg virker det ikke som om dem har fulgt med i pedagogikktimene på lærer høyskolen.. (ikke ment som kritikk...

Kan også fortelle en historie om at det var en ung lærer som var ute og gikk tur med en klasse hvor dem skulle over en trafikkert vei.. Hun læreren bare gikk skjevt over gata rett ut foran en bil og elevene fulgte etter... Det var ikke snakk om å bruke gangfeltet som lå ca. par meter lengre nede i gata...

På den skolen som jeg gikk på, hadde jeg intrykk av at dem tok inn lærere som kunne det faget som dem skulle undervise godt nok... Enkelte av lærerene hadde ikke lærerhøyskolen en gang...

Gjest Hei Gemini
Skrevet

Jeg funderer litt på å gå løs på utdannelse for å bli spes.ped. Hvilke alternativer finnes i så måte? Er det nødvendig med lærerutdanning/førskolelærer i bunn, eller kan man også bli spes.ped. via andre veier? Jeg ser for meg et veldig langt løp, med 4 års lærerskole, og så et antall (2?) år spesialisering. Stemmer dette? Det jeg er spesielt interessert i er bruk av alternativ kommunikasjon, gjerne IT som kommunikasjonshjelpemiddel for barn og unge (eller voksne for den saks skyld) med omfattende funksjonshemning og talevansker. Har litt personlig erfaring på dette innen familien, samt deltidsjobber i bolig med autisteer, samt en bruker med cerebral parese.

Er bare usikker på om jeg har mulighet til å ta denne utdannelsen på deltid (evt. deler av den), da jeg har låst meg en smule med nybygget hus (med dertil hørende gjeld) mm. Ser derfor ikke helt muligheten for å bli heltidsstudent, dessverre.

PS: Har du fått med deg siste nytt om Rolltalk & Microsoft? :-)

Jeg kan fortelle deg at du kan ta spes ped i tillegg til lærerutdannelse på lærerhøyskolen.. Tror at spes ped er et tilleggsfag man man velge å ta eller ikke..

Vet også at man kan evt. studere spes ped via fjernundervisning der hvor du kan velge å ta utdanningen på heltid eller deltid..Da kan du sitte hjemme og studere og gjøre oppgaver på egen hånd og ha kommunikasjon med lærer via mail eller over på telefon...

Det finnes sikkert også noen skoler i nærheten av der hvor du bor som har voksenopplæring.. Har i allefall sett at her på AOF på voksenopplæringen i nærheten av der hvor jeg bor at man kan gå på ei linje som heter "skoleassistent"...

Vet ikke om du er interessert, men jeg kan legge ved noen linker til deg angående utdanning og spes. ped..

http://www.nki.no/produkt/

http://www.uio.no/

http://www.folkeuniversitetet.no/velkommen.asp?open=1&avd=79

http://www.aof.no

Håper at du fikk nytte og bruk for disse linkene...

Lykke til!

http://www.lanekassen.no/default____30.aspx

Skrevet

Jeg kan fortelle deg at du kan ta spes ped i tillegg til lærerutdannelse på lærerhøyskolen.. Tror at spes ped er et tilleggsfag man man velge å ta eller ikke..

Vet også at man kan evt. studere spes ped via fjernundervisning der hvor du kan velge å ta utdanningen på heltid eller deltid..Da kan du sitte hjemme og studere og gjøre oppgaver på egen hånd og ha kommunikasjon med lærer via mail eller over på telefon...

Det finnes sikkert også noen skoler i nærheten av der hvor du bor som har voksenopplæring.. Har i allefall sett at her på AOF på voksenopplæringen i nærheten av der hvor jeg bor at man kan gå på ei linje som heter "skoleassistent"...

Vet ikke om du er interessert, men jeg kan legge ved noen linker til deg angående utdanning og spes. ped..

http://www.nki.no/produkt/

http://www.uio.no/

http://www.folkeuniversitetet.no/velkommen.asp?open=1&avd=79

http://www.aof.no

Håper at du fikk nytte og bruk for disse linkene...

Lykke til!

http://www.lanekassen.no/default____30.aspx

Takk, skal se nærmere på de linkene i morgen.

Men skoleassistent, det har jo lite med spes.ped. å gjøre da. Eller altså, de jobber kanskje sammen, men jeg vil ha utdannelsen, ha faglig bakgrunn og "rett" til å treffe avgjørelser, ha innflytelse på valg og løsninger, ikke bare måtte følge det som blir lagt opp av andre. Så jeg tror ikke en slik assistent-stilling er det jeg ser etter. Ikke er vel lønnen heller så mye å rope hurra for. En mulighet derimot kan være å jobbe som elevassistent ved siden av studier, fremfor den jobben jeg nå har, som innebærer dagpendling og dermed for lite tid til studier på si'. Men det er noe jeg har tenkt på tidligere også, som en mulighet, enten elevassitent, vikar på dagsenter/vernet bedrift el.lign.

Men som sagt, jeg takker for linkene, og skal sjekke ut mulighetene for nettstudier eller AOF el.lign. om de har høyere nivå studier/kurs.

:-)

Skrevet

Problemet er jo ikke først og fremst å finne en løsning for å plukke ut 'rettferdig', men å ordne hele leken/arrangementet slik at alle får delta på rettferdig vis.

Ta det opp med noen andre foreldre og meld saken som punkt på neste foreldremøte. Da blir det diskutert i plenum. I tillegg kan du jo ta det opp direkte med lærerne.

Skrevet

Skulle nesten tro at det var det motsatte. Altså at det ikke var så strenge krav til pedagogikk utdannelse på lærerhøyskolen lengre... Ser bare at det er flere og flere unge lærere som blir tatt i bruk og for meg virker det ikke som om dem har fulgt med i pedagogikktimene på lærer høyskolen.. (ikke ment som kritikk...

Kan også fortelle en historie om at det var en ung lærer som var ute og gikk tur med en klasse hvor dem skulle over en trafikkert vei.. Hun læreren bare gikk skjevt over gata rett ut foran en bil og elevene fulgte etter... Det var ikke snakk om å bruke gangfeltet som lå ca. par meter lengre nede i gata...

På den skolen som jeg gikk på, hadde jeg intrykk av at dem tok inn lærere som kunne det faget som dem skulle undervise godt nok... Enkelte av lærerene hadde ikke lærerhøyskolen en gang...

Enda en gang: De lærere dem ikke å krysse veien på en forsvarlig måte på ped...Dette er bare sånn man kan fra før..

Gjest spes ped
Skrevet

Det kommer sikkert an på skolen da. Jeg vet ikke om noen steder hvor de tar inn lærere uten utdannelse. Uansett så har det ikke med pedagogikk å gjøre, man er DUM hvis man utsetter elevene for slike farer.

I større byer ogtettsteder er ihvertfall kravene strengere for å få lærerjobb. Kommer sikker av at flere lærere er ute etter jobb her, så da kan skolene velge og vrake.

Som sagt, finnes alltid dårlige og dumme lærere også, det er bare mennesker, men de fleste vil jeg si er noenlunde ok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...