Gå til innhold

Sår på leppene, hva kommer det av?

Anbefalte innlegg

Gjest helledussen
Skrevet

Noen ganger i året får jeg sår på leppene mine. Det er vel herpes 1 tror jeg i følge legen.

Men nå lurer jeg på hva dette kommer av? Hvorfor slår det ut?

Har hørt det komme av psykiske ting, som stress etc..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stress, sol, man vet egentlig ikke. Det er også tilfelle at det er en oppblomstring i befolkningen på høsten.

skorpionfisken
Skrevet

De blusser opp når imunnforsvaret ellers er svekket. Gjerne på grunn av stress, sol, søvnmangel, og når man har en forkjølelse i anmars, derfor også ofte kalt forkjølelsessår.

Skrevet

Det er vel forskjellige typer leppe -og munnsår. Alle er vel ikke herpes?

"..........................."

Gjest Helledussen
Skrevet

Ja det er selvsagt forskjellige typer, men som jeg sa : MITT er herpes, dessverre ;-)

Skrevet

Ja det er selvsagt forskjellige typer, men som jeg sa : MITT er herpes, dessverre ;-)

Ok :-)

Skrevet

Jeg har det samme, utbrudd akkurat nå. Smører på Vectavir salve annenhver time og da pleier det å hindre at det blir ordentlige sår. Stopper prosessen på en måte.

Min erfaring er at det blusser opp ved soling om jeg ikke er flink til å smøre på solstift med høy faktor.

Stress og forkjølelse er også årsaken. Enten sammen med forkjølelse eller isteden for forkjølelse er min erfaring.

Skrevet

Tja, jeg trodde vanlige munnsår (som ikke kommer av å ha skjært seg på noe) var herpes 1. Det er nå det aller vanligste.

Skrevet

Det er et virus som ligger latent i nervebaner i ansiktet ditt, du blir aldri kvitt det. Selv var jeg plaget med herpes i hele oppveksten, hadde opptil 4 utbrudd på en måned på det verste. Helt til jeg begynte å ta 1000 mg C-vitamin daglig, det har redusert utbruddene til 1-2 i året! Tar 5-6000 mg de sjeldne gangene jeg får tegn til utbrudd, og da forsvinner det på 1-3 dager.

Det er nå 5 år siden jeg begynte med C-vit, og har knapt vært forkjølet på disse årene heller. Noe jeg også var ganske plaget av før. Så C-vitamin er tingen. Et vidundermiddel.

Samboeren min har samme erfaring.

Skrevet

Tja, jeg trodde vanlige munnsår (som ikke kommer av å ha skjært seg på noe) var herpes 1. Det er nå det aller vanligste.

Det er jo forskjellige typer munnsår, da. Disse hvite flekkene - er det munnskåld de kalles - er f.eks noe helt annet enn vanlig herpessår.

Skrevet

Det er jo forskjellige typer munnsår, da. Disse hvite flekkene - er det munnskåld de kalles - er f.eks noe helt annet enn vanlig herpessår.

Munnskåld/after får man ikke på leppene, men i slimhinnen. *pirke* :-)

Skrevet

Munnskåld/after får man ikke på leppene, men i slimhinnen. *pirke* :-)

Nå har jo leppene slimhinner da, så jo - å si at det ikke er på leppene blir absurd :-)

Skrevet

Hos meg kommer det av psykiske påkjenninger i alle fall. Kjærlighetssorg f.eks...

Og noen ganger uten at jeg kan finne none grunn til det.

Skrevet

Nå har jeg brukt Vectavir i to dager, mine sår er så godt som borte. Brøt aldri helt ut. Takket være denne fine salven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...