Dory Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hei Dr. Jeg har tvangstanker om smitte av hiv. Derfor går det litt i stå for meg om hva som er farlig eller ikke. Jeg jobber på ett legekontor. Er ikke lege eller legesekretær. Men her om dagen måtte jeg hjelpe ei som skulle bytte en slange på ett sug/beholder. Håper du skjønner hva jeg mener. Når legene suger ørevoks, går det til en sånn beholdermed vann i. Og så er det en slange, og så kan man sette på ett sug utenfor denne slangen. Så måtte ei jente altså på slutten av dagen bytte denne slangen. Så kom jeg forbi. Hun ba meg holde slangen til hun hadde fått byttet selve beholderen. Da jeg holdt den så jeg at jeg hadde ett sår på hånden min. Og inne i slangen var det blod helt ytterst. Nå er jeg redd at det dryppet blod ned på meg, i såret mitt. Jeg husker nå heller ikke om jeg vasket hendene etterpå. (Ble så redd og helt satt ut. Vet heller ikke om det dryppet, er bare redd det gjorde det) Det var ca 15-20 min siden siste pasient. Dette var helt tilfeldige pasienter en dag. Hørte ikke noe om hiv smitte/så heller ikke det i noen av journalene. Men allikevel får jeg ikke fred, tenker at jeg kan ha blitt smittet av evnt blod som kom på meg. Dersom det skulle være hiv smitte i blodet, kan dette smitte meg ved at det evnt dryppet ned på såret mitt? Jeg renger jo ikke med at det er helt vakum i denne slagen, så blodet er kanskje ikke så farlig? Bør jeg ta en hiv test, eller er dette bare tvangstankene som surrer?? Vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165256-hiv-smitte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 De episodene du beskriver medfølger ingen smittefare. Jeg tror du kan slappe av helt. Jeg mener at det er helt unødvendig å ta noen HIV test, hvis dine mulige kontakter ikke er sterkere enn det du beskriver. På den andre siden hvis tankene sitter så fast at du ikke blir kvitt dem tross mine sterke påstand da bør du ta en HIV test for å få en håndfast bekreftelse. Men husk at du bør vente med det til 5-6 uker etter en eventuell smitte. Men som sagt... det er ikke smitte du beskriver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165256-hiv-smitte/#findComment-1075573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.