Gå til innhold

Snø i sør

Anbefalte innlegg

Gjest fra finnmark
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette, hvert eneste år, når den første snøen kommer, blir det fullstendig kaos sørpå.

Hvorfor? Snøen kommer jo hvert år...???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vinteren kommer som julekvelden på kjerringa uansett, vettu.

Her er det snart halvmeteren og, og det har vært noen biler i grøfta, men stort sett flyter trafikken aldeles utmerket. Det er jo bare å innse at det er vinterføre, ta sine forholdsregler, og kjøre pent! Utrolig at det skal være så vanskelig sørpå... synes aldri det var noe problem å kjøre der, de årene jeg bodde der.

Nå venter slalombakken da, åpner til helga! Weeeeh!

:o)

Skrevet

Jeg skjønner det heller ikke, folk er sløve.

- Oj, snø i år også!?

Skrevet

Det må jo være noe slikt:

Man starter bilen om morgenen og kjører av gårde. Så ser man plutselig at på veien og rundt omkring er det noe hvitt og glatt. Hva er dette? tenker man. Jaja...jeg kjører nå som om det var sommer uansett - det går sikkert bra.

"........................."

Skrevet

Det er fordi folk skifter til vinterdekk ETTER at snøen er kommet, og ikke før. I kveld stod disse på kryss og tvers og på skrå i bakker og bannet og skiftet til vinterhjul, mens vi som hadde feste ikke kom forbi.

Skrevet

Det er fordi folk skifter til vinterdekk ETTER at snøen er kommet, og ikke før. I kveld stod disse på kryss og tvers og på skrå i bakker og bannet og skiftet til vinterhjul, mens vi som hadde feste ikke kom forbi.

Det er jo ikke alltid like lett å vite når snøen kommer, da. Og man vil helst ikke kjøre med vinterdekk på tørt eller varmt/vått føre :-)

"............................."

Skrevet

Plenty av idioter som skal spare vinterdekka sine i det lengste vettu...

Hva trodde de egentlig? At 15. november hadde større sannsynlighet for sommerføre enn vinterføre?

Det burde strengt tatt sagt "pling" for 2-3 uker siden...

Skrevet

Det er jo ikke alltid like lett å vite når snøen kommer, da. Og man vil helst ikke kjøre med vinterdekk på tørt eller varmt/vått føre :-)

Heheh... ja, for varmt føre er jo såååååå sannsylig etter 1. november ;o)

Skrevet

Nei, man får heller havne i grøfta :))

Skrevet

Heheh... ja, for varmt føre er jo såååååå sannsylig etter 1. november ;o)

Tja...varmt ført er jo over 0 grader C, og det er ikke helt umulig det. Det har ikke vært mye minusgrader her ennå.

"............................"

Gjest fra finnmark
Skrevet

Plenty av idioter som skal spare vinterdekka sine i det lengste vettu...

Hva trodde de egentlig? At 15. november hadde større sannsynlighet for sommerføre enn vinterføre?

Det burde strengt tatt sagt "pling" for 2-3 uker siden...

I allefall burde det si pling når værmeldingen melder snø og vinter over hele landet.

Er det sånn - nei dette hender ikke oss - holdning?

Skrevet

Nei, man får heller havne i grøfta :))

Det er gjerne det som skjer, ja :-) Har ikke bil selv, så jeg slipper det tullet der.

Skrevet

Det er gjerne det som skjer, ja :-) Har ikke bil selv, så jeg slipper det tullet der.

like greit :)

Skrevet

Som de felste under her sier, så er det altfor mange som venter med å sette på vinterdekkene.

Men det er noe dere finnmarkinger ikke tenker på og det er antall biler. Der du bor kommer det en bil hvert tusen minutt. I Oslo er det en tusen biler hvert minutt. Du kan tenke deg tusen biler som holder 30 meter ekstra avstand fordi det er glatt. Det betyr 30.000 meter lenger køer, bare på de tusen bilene. Så kan du gange opp antall biler i tillegg, fordi det er flere enn tusen biler i Oslo. I tillegg kjører alle litt saktere enn på tørt føre som igjen fører til at køene øker.

Hvis bare en av disse billistene gjør en feil og blir stående, så kan du tenke deg hva som skjer med alle de tusen bilene som står bak og venter på at kjørebanen blir klar. Kanskje du nå begynner å se omfanget og kanskje du nå begynner å skjønne hvorfor kaoset bliir så mye større enn der du er i fra?

Selv en finnmarking burde forstå dette:-)

Skrevet

Som de felste under her sier, så er det altfor mange som venter med å sette på vinterdekkene.

Men det er noe dere finnmarkinger ikke tenker på og det er antall biler. Der du bor kommer det en bil hvert tusen minutt. I Oslo er det en tusen biler hvert minutt. Du kan tenke deg tusen biler som holder 30 meter ekstra avstand fordi det er glatt. Det betyr 30.000 meter lenger køer, bare på de tusen bilene. Så kan du gange opp antall biler i tillegg, fordi det er flere enn tusen biler i Oslo. I tillegg kjører alle litt saktere enn på tørt føre som igjen fører til at køene øker.

Hvis bare en av disse billistene gjør en feil og blir stående, så kan du tenke deg hva som skjer med alle de tusen bilene som står bak og venter på at kjørebanen blir klar. Kanskje du nå begynner å se omfanget og kanskje du nå begynner å skjønne hvorfor kaoset bliir så mye større enn der du er i fra?

Selv en finnmarking burde forstå dette:-)

Som jeg skulle sagt det selv!

Gjest camilla`n
Skrevet

Det er vel ikke generelt i sør det blir koas, men stort sett i områdene rundt hovedstaden.. Jeg bor i sør, og her jeg bor er det sjeldent det blir kaos... ;o)

Snøen kommer hvert år den, og det prøver vi å forberede oss på...

Skrevet

Her hvor jeg bor, kan snøen like gjerne komme i oktober, som først i februar. Noen sjanser rett og slett på å la være å skifte dekk.

Biltettheten er jo også vesentlig - det blir jo mer kaos "jo flere biler vi er sammen".

Ellers er det mest utenlandske trailersjåfører uten kjettinger og skikkelige vinterdekk som skaper mest kaos, ved fjelloverganger osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...