Gå til innhold

Snø i sør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som de felste under her sier, så er det altfor mange som venter med å sette på vinterdekkene.

Men det er noe dere finnmarkinger ikke tenker på og det er antall biler. Der du bor kommer det en bil hvert tusen minutt. I Oslo er det en tusen biler hvert minutt. Du kan tenke deg tusen biler som holder 30 meter ekstra avstand fordi det er glatt. Det betyr 30.000 meter lenger køer, bare på de tusen bilene. Så kan du gange opp antall biler i tillegg, fordi det er flere enn tusen biler i Oslo. I tillegg kjører alle litt saktere enn på tørt føre som igjen fører til at køene øker.

Hvis bare en av disse billistene gjør en feil og blir stående, så kan du tenke deg hva som skjer med alle de tusen bilene som står bak og venter på at kjørebanen blir klar. Kanskje du nå begynner å se omfanget og kanskje du nå begynner å skjønne hvorfor kaoset bliir så mye større enn der du er i fra?

Selv en finnmarking burde forstå dette:-)

Veldig godt poeng!

Videoannonse
Annonse
Gjest fra finnmark
Skrevet

Som de felste under her sier, så er det altfor mange som venter med å sette på vinterdekkene.

Men det er noe dere finnmarkinger ikke tenker på og det er antall biler. Der du bor kommer det en bil hvert tusen minutt. I Oslo er det en tusen biler hvert minutt. Du kan tenke deg tusen biler som holder 30 meter ekstra avstand fordi det er glatt. Det betyr 30.000 meter lenger køer, bare på de tusen bilene. Så kan du gange opp antall biler i tillegg, fordi det er flere enn tusen biler i Oslo. I tillegg kjører alle litt saktere enn på tørt føre som igjen fører til at køene øker.

Hvis bare en av disse billistene gjør en feil og blir stående, så kan du tenke deg hva som skjer med alle de tusen bilene som står bak og venter på at kjørebanen blir klar. Kanskje du nå begynner å se omfanget og kanskje du nå begynner å skjønne hvorfor kaoset bliir så mye større enn der du er i fra?

Det har du helt rett i!! Men vi kan vel få lov til å trekke på smilebåndet likevel?

;-))

Skrevet

Tenk på alt det asfaltstøvet jeg sprarer Osloboerne for når jeg venter med piggdekkene til det blir glatt.

Jeg har faktisk vært med på vintre i Oslo hvor jeg har kjørt med sommerdekk hele vinteren da det ikke har vært snø i sentrum.

Skrevet

Det har kommet mange gode svar på dette. Klart det er flere biler i bl.a. Oslo enn i Finnmark.

Det er heller ikke ønskelig at folk bytter om til piggdekk før snøen kommer, da dette skaper unødvendig mye støv.

Problemet oppstår når folk velger å kjøre med sommerdekkene framfor å ta buss, taxi, t-bane eller gå. Folk burde forstått at det lett går til h.... når en kjører med sommerdekk på holkeføre. Det er jo det som virker som den store overraskelsen hvert år, ikke at snøen kommer, men at den er glatt å kjøre på.

Gjest søringa...
Skrevet

Det har kommet mange gode svar på dette. Klart det er flere biler i bl.a. Oslo enn i Finnmark.

Det er heller ikke ønskelig at folk bytter om til piggdekk før snøen kommer, da dette skaper unødvendig mye støv.

Problemet oppstår når folk velger å kjøre med sommerdekkene framfor å ta buss, taxi, t-bane eller gå. Folk burde forstått at det lett går til h.... når en kjører med sommerdekk på holkeføre. Det er jo det som virker som den store overraskelsen hvert år, ikke at snøen kommer, men at den er glatt å kjøre på.

Ikke rart folk velger bilen framfor bussen når busssjaførene ikke tør å kjøre når det snør..... "piggdekk hjelper ikke når veiene ikke er strødd" meg i ræva... Det er jo DA piggdekk funker!

Gjest det var det
Skrevet

Joda, er enig md deg. Men jeg må si at veldig mange byfolk rett og slett ikke KAN kjøre bil! Spesielt ikke når det blir litt glatt og snøen kommer. Jeg er selv fra by, og her er det mange som irriterer meg. Byfolk ER dumme (men selvfølgelig ikke jeg), og de kan ikke engang fjerne snøen fra rutan og taket! sånne ting skaper kaos når det da ramler ned på frontruta...

Skrevet

Ja, det gjør den og det vet vi... men noe må vi jo gjøre for å få varmen i dere nordpå. Ingenting hisser dere opp som søringer på glattisen...

Gjest fra finnmark
Skrevet

Ja, det gjør den og det vet vi... men noe må vi jo gjøre for å få varmen i dere nordpå. Ingenting hisser dere opp som søringer på glattisen...

Takk for omtanken! Og en god latter forlenger jo også livet!

;-))

Skrevet

Joda, er enig md deg. Men jeg må si at veldig mange byfolk rett og slett ikke KAN kjøre bil! Spesielt ikke når det blir litt glatt og snøen kommer. Jeg er selv fra by, og her er det mange som irriterer meg. Byfolk ER dumme (men selvfølgelig ikke jeg), og de kan ikke engang fjerne snøen fra rutan og taket! sånne ting skaper kaos når det da ramler ned på frontruta...

Det du sier der er også et poeng selvsagt. Jeg er enig med deg i at de takler snøvær dårligere enn de som bor på landet. Det er ganske naturlig i grunnen fordi de i byene er vant med mer salting og mer oppkjørte veier.

Men når det gjelder trafikkflyt under vanlige forhold vil jeg si det er mye bedre å kjøre i f.eks Oslo enn på landet, hvor de ikke kan dette med å legge seg ut til siden når de skal svinge, bruk av blinklys, passere på siden når forran kjørende skal svinge, ikke kjøre for sakte, osv, osv.

Skrevet

Hørte på radioen noen finnmarkinger som hadde flyttet til Oslo og som uttalte seg om føreforholdene her kontra i Finnmark.

De hadde begge byttet til 4-hjulsdrevne biler etter å ha opplevd første vinteren i Oslo.

De mente det var vesentlig større behov for det i Oslo enn nordpå.

Så kanskje du skulle ta en prat med noen nordlendinger som har gjort sørlendinger av seg?

Gjest fra finnmark
Skrevet

Hørte på radioen noen finnmarkinger som hadde flyttet til Oslo og som uttalte seg om føreforholdene her kontra i Finnmark.

De hadde begge byttet til 4-hjulsdrevne biler etter å ha opplevd første vinteren i Oslo.

De mente det var vesentlig større behov for det i Oslo enn nordpå.

Så kanskje du skulle ta en prat med noen nordlendinger som har gjort sørlendinger av seg?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=255031

Ikke denne finnmarkingen.

Men - det er jo bare litt småmobbing i all vennskapelighet fra min side. Jeg skjønner jo at det blir mer kaos med tusenvis av biler. Jeg hadde ikke turd å sette meg bak et ratt i Oslo engang, selv ikke på sommerføre!

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=255031

Ikke denne finnmarkingen.

Men - det er jo bare litt småmobbing i all vennskapelighet fra min side. Jeg skjønner jo at det blir mer kaos med tusenvis av biler. Jeg hadde ikke turd å sette meg bak et ratt i Oslo engang, selv ikke på sommerføre!

Martin er vel neppe noe "sannhetsvitne" når det gjelder dette:-)

Men jeg har også forståelse for hva du skriver. Det finnes alt for mange "tullinger" her i sør, når det gjelder vinterføre og bil. Og også jeg lurer på hvorfor de aldri lærer.....

Når det er sagt så er det noen spesielle faktorer som gjør det litt ekstra vanskelig i sør.

Alt for mange utenlandske trailersjåfører uten erfaring med vinterveier og dårlige dekk. Og det skal bare en slik til, for å skape totalt kaos i rushtrafikken.

Og det kan bli veldig glatte veier av lite men fuktig snø - for ikke å snakke om de tilfellene hvert år når det kommer underkjølt regn.

Jeg er rett som det er på fjellet om vinteren, og grepet er mye bedre på skikkelige vinterveier, enn det "drittføre" vi ofte har i Oslo.

Men at dere nordlenninger trekker på smilebåndet av oss søringer hvert år når den første snøen faller, forstår jeg godt - selv om det nok har en del andre forklaringer også enn at "alle søringer er like uforberedt hver gang"...:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...