Gå til innhold

sykepenger i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

Jeg får ikke svar fra trygdekontoret eller på forumet for trygdespørsmål, så jeg tenkte å se om noen av dere vet noe om dette.

Saken er at jeg skal (i forbindelse med utdanning) være 3 mnd og ha ulønnet praksis i latin amerika. Jeg har gått på sykepenger siden april, og kommer til å være sykemeldt i disse månedene. Det jeg lurer på er om jeg kommer til å motta sykepenger selvom jeg er i utlandet. Det er ikke fysiske grunner til at jeg er sykemeldt, men jeg er ikke i stand til å jobbe der jeg jobbet før. Jeg går på skole.

Er det noen som kjenner til slike regler?

Vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg vet at man *kan* få unntak fra at man må oppholde seg i Norge, og ditt tilfelle virker rimelig åpenbart. Men etter det jeg husker så må du ha godkjenning først. Du kan evt. spørre legene din om å kontakte Trygdekontoret.

Med vennlighilsen

Skrevet

Du kan være sykemeldt i utlandet hvis legen din godkjenner det og skriver en attest til trygdekontoret at det ikke forverrer sykdommen. Nå er det nye regler som jeg ikke kjenner så godt, men jeg ville tro at i ditt tilfelle ville legen anbefale deg å dra. Det kan være bra med miljøskifte og det kan være en del av behandlingen. Snakk med legen din.

Skrevet

Tror du kan få problemer med å få dette godkjent av trygdekontoret. De kan både komme til å stille spørsmål ved hvorvidt du må være 100% sykemeldt dersom du klarer en slik praksisperiode, samt at det er vanskelig å se hvordan du kan gjennomføre aktiv behandling så langt unna hjemstedet.

Snakk med legen og trygdekontoret, slik at du ikke får et tilbakebetalingskrav i etterkant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...