Gå til innhold

Hvordan organisere CD-samlingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å omorganisere CD-samlingen, et stort og uhyre alvorlig prosjekt som selvsagt ikke må settes i gang uten grundige overveielser.

Hittil har jeg hatt CD-ene organisert alfabetisk etter artist (bandnavn/etternavn), med egne avdelinger for jazz, samleplater (altså med flere artister) og CD-singler. Utover det har jeg ikke hatt noen sjangerdeling (OK, har også en liten "hall of shame").

Et av problemene med dette er at påfallende mange av mine favoritter begynner på P, R og S - og blir stående på et litt utilgjengelig sted langt nede i hyllene.

Men med en sjangerinndeling støter man på åpenbare utfordringer: hvor mange sjangre bør jeg benytte, bør nasjonalitet spille noen rolle, og så videre og så videre.

Noen som har tips å komme med? Hvordan har DU organisert musikken din?

Jaggu skal man ha problemer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min cd-reol har 8 høyder (tror jeg). De tre øverste er forbeholdt SAMLINGEN, Bee Gees-cd'ene mine. Først studio-platene i kronologisk rekkefølge, så singlene, så solo-platene, deretter platene utgitt på ymse selskaper (f.eks. japanske jalla-greier), deretter div. samleplater med en el. flere sanger av dem og til slutt andre artister synger deres sanger.

Så en hylle til ungenes plater. Deretter resten av samlingen min, alfabetisk på artist. :o)

Skrevet

Har du lest High Fidelity av Nick Hornby? ;)

To ganger. ;o)

Må nok innrømme at jeg _elsker_ å lage lister. Heldigvis har jeg noen få kjente som deler min last, slik at vi kan komme sammen og ha endeløse diskusjoner om musikk, film og alt annet man kan lage lister om.

Men der stopper også likheten med personene i boka! ;o)

Skrevet

Min cd-reol har 8 høyder (tror jeg). De tre øverste er forbeholdt SAMLINGEN, Bee Gees-cd'ene mine. Først studio-platene i kronologisk rekkefølge, så singlene, så solo-platene, deretter platene utgitt på ymse selskaper (f.eks. japanske jalla-greier), deretter div. samleplater med en el. flere sanger av dem og til slutt andre artister synger deres sanger.

Så en hylle til ungenes plater. Deretter resten av samlingen min, alfabetisk på artist. :o)

Oi, du leker ikke Bee Gees-fan, skjønner jeg. ;o)

Barneplatene hadde jeg for øvrig glemt fullstendig. Foreløpig har de ikke hylleplass i det hele tatt. Men det skal de vel få med den nye ordningen.

Skrevet

To ganger. ;o)

Må nok innrømme at jeg _elsker_ å lage lister. Heldigvis har jeg noen få kjente som deler min last, slik at vi kan komme sammen og ha endeløse diskusjoner om musikk, film og alt annet man kan lage lister om.

Men der stopper også likheten med personene i boka! ;o)

Hva med å spre CD'ene over hele huset, kjøpe inn et titalls cdspillere, og dermed ha tilgang på musikk hvor du enn er?

Skrevet

Hva med å spre CD'ene over hele huset, kjøpe inn et titalls cdspillere, og dermed ha tilgang på musikk hvor du enn er?

Å huff, sånt må du ikke spøke med, engang.

Jeg er en ganske rotete person generelt, men på noen områder henger jeg igjen i det anale stadiet så til de grader at Freud ville slått kollbøtte av fryd.

Skrevet

Sorter dem etter farge. Alle blå cd'er ved siden av hverandre, alle røde osv osv.

Det ser i alle fall pent ut, men du finner aldri det du leter etter.

Skrevet

Sorter dem etter farge. Alle blå cd'er ved siden av hverandre, alle røde osv osv.

Det ser i alle fall pent ut, men du finner aldri det du leter etter.

Jeg viser til svaret jeg ga Caloni.

*grøss*

Skrevet

Å huff, sånt må du ikke spøke med, engang.

Jeg er en ganske rotete person generelt, men på noen områder henger jeg igjen i det anale stadiet så til de grader at Freud ville slått kollbøtte av fryd.

Du må selvsagt også gå til innkjøp av en mengde spesialdesignede små hyller slik at det ikke blir rotete, må du skjønne! *himle* Eventuelt kan du sende en CD til hvert av de sultne barna i Afrika og tenke på hvor heldig du er :P Men nå er det på tide å møte tilsynsvergen, so you're on your own!

Skrevet

Du må selvsagt også gå til innkjøp av en mengde spesialdesignede små hyller slik at det ikke blir rotete, må du skjønne! *himle* Eventuelt kan du sende en CD til hvert av de sultne barna i Afrika og tenke på hvor heldig du er :P Men nå er det på tide å møte tilsynsvergen, so you're on your own!

"Kjære fattig barn i Afrika. Jeg er lei for at du sulter. Her har du en CD med fengende musikk for å ta tankene vekk fra den gnagende følelsen i magen"

Hm, føler meg sannelig bedre allerede. ;o)

Skrevet

Jeg tyr til det gode, gamle alfabethet, men har jazzen for seg selv.

Skrevet

Jeg har inndelt etter sjanger, sånn noenlunde. Jeg har ikke satt opp noen bestemte sjangerdefinisjoner, det går etter assosiasjonsprinsippet, med flytende overganger. Hos meg står Laibach på synth-siden, men det kunne kanskje like gjerne stått med hardrock-platene.

Skrevet

Barneplatene hadde jeg for øvrig glemt fullstendig. Foreløpig har de ikke hylleplass i det hele tatt. Men det skal de vel få med den nye ordningen.

Har vel ca. 60 Bee Gees & related-cd'er tenker jeg. :o) + like mange lp'er og minst like mange vinyl-singler... Er man fan, ja så er man det!

Skrevet

"Kjære fattig barn i Afrika. Jeg er lei for at du sulter. Her har du en CD med fengende musikk for å ta tankene vekk fra den gnagende følelsen i magen"

Hm, føler meg sannelig bedre allerede. ;o)

Det er godt mulig du må sende med en CDspiller. Dessuten tror jeg det er sultne barn i Asia også (det høres nemlig ut som om du har veldig mange CDer som må bort). Dessuten er Calonien ganske sulten akkurat nå, så den trenger nok også en.

Skrevet

he he, er du også systemfrik?

*vinker gjenkjennende*

Jeg har cd'ene alfabetisk satt opp, eneste sjangeren som er utenom er julecd'er, barnecd'ene til Ingrid, og noen klassiske cd'er.

Alt annet pop,rock,soul,whatever er organisert etter alfabetet.

Det verste er når jeg kjøper en cd med bokstav fra A-J, for de står i en sånn hylle hvor hver eneste cd må puttes inn i et hakk. Så må jeg flytte på samtlige etter den nye...blææ. Bedre med dem som står i små hyller, de kan bare skyves på.

he he, litt av noen problemer man skal ha ;)

Skrevet

Har vel ca. 60 Bee Gees & related-cd'er tenker jeg. :o) + like mange lp'er og minst like mange vinyl-singler... Er man fan, ja så er man det!

Wow, såppass, ja. Da er du fan, ingen tvil.

Husker forresten godt "you win again" fra ungdomsårene, he he. Ren åttitallsidyll når den spilles.

Skrevet

Glemte å si at cd'n med Ballade står i bolken med Lillebjørn Nilsen, han spilte jo i Ballade i sin tid. Ikke lett det der. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...