Gå til innhold

Hvordan organisere CD-samlingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel relativt enkelt. Sist spilte CD skal ligge øverst. Hvordan iallverden skulle man finne noe ellers?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel relativt enkelt. Sist spilte CD skal ligge øverst. Hvordan iallverden skulle man finne noe ellers?

Du har med andre ord orden i rotet.?

;)

Skrevet

Sorter dem etter farge. Alle blå cd'er ved siden av hverandre, alle røde osv osv.

Det ser i alle fall pent ut, men du finner aldri det du leter etter.

Det er da sånn vi kvinner finner igjen vår egen bil på parkeringsplassen (jeg vet at jeg har en rød bil, og jeg mener bestemt at jeg parkerte den der borte et sted - og så går man for å kikke etter den)

Skrevet

he he, er du også systemfrik?

*vinker gjenkjennende*

Jeg har cd'ene alfabetisk satt opp, eneste sjangeren som er utenom er julecd'er, barnecd'ene til Ingrid, og noen klassiske cd'er.

Alt annet pop,rock,soul,whatever er organisert etter alfabetet.

Det verste er når jeg kjøper en cd med bokstav fra A-J, for de står i en sånn hylle hvor hver eneste cd må puttes inn i et hakk. Så må jeg flytte på samtlige etter den nye...blææ. Bedre med dem som står i små hyller, de kan bare skyves på.

he he, litt av noen problemer man skal ha ;)

Inntil jeg finner et nytt system som har åpenbare fordeler, holder jeg meg til alfabetiseringen, jeg også.

Kjenner for øvrig godt igjen den der med å flytte alle CD-ene for å få plass til den ene som skal inn et bestemt sted. ;o)

Skrevet

Jeg har inndelt etter sjanger, sånn noenlunde. Jeg har ikke satt opp noen bestemte sjangerdefinisjoner, det går etter assosiasjonsprinsippet, med flytende overganger. Hos meg står Laibach på synth-siden, men det kunne kanskje like gjerne stått med hardrock-platene.

Ja, det med sjangerbestemming er selvsagt en litt subjektiv greie av og til. Kanskje jeg bare må skjære gjennom?

Men har du platene sortert

alfabetisk innenfor hver sjanger?

Skrevet

Jeg tyr til det gode, gamle alfabethet, men har jazzen for seg selv.

Omtrent som jeg har det nå, altså.

Har du mye jazz, forresten? Og hva slags jazz har du?

Skrevet

Omtrent som jeg har det nå, altså.

Har du mye jazz, forresten? Og hva slags jazz har du?

Litt bakgrunn: Jeg fikk et rush for noen år siden på musikkfronten og skaffet meg noen cd-er, det dreier seg ikke om mer enn kanskje 130. Før det hadde jeg musikk-stopp i flere år, jeg hadde totaloverdose etter en laaaaang ungdomstid med musikk fra morgen til kveld. Da første barn kom, ble det altså stopp. Musikk ble bare støy. Nå har rushet gitt seg igjen, det er greit med musikk og jeg spiller sånn dann og vann og har mine kicks, men best av alt er stillhet eller en film :)

Velvel, jazz... så hyggelig at du er litt jazz-dame, du og. Hva hører du på?

Her hører jeg på det som kom etter bee-boopen, igangsparket av Miles Davis' eminente Kind of Blue ('59). De store gutta på 60-tallet, altså. Bill Evans, Coltrane osv, Chet Baker... Det tradisjonelle trioformatet gir meg mye (piano, bass, trommer). Dessuten har jeg sansen for tekno-jazz, vår egen Bugge Wesseltoft feks.

Skrevet

Du har med andre ord orden i rotet.?

;)

Heller system i rotet enn rot i systemet.

Skrevet

Ja, det med sjangerbestemming er selvsagt en litt subjektiv greie av og til. Kanskje jeg bare må skjære gjennom?

Men har du platene sortert

alfabetisk innenfor hver sjanger?

Niks. Men jeg har selvsagt alle platene av samme artist sammen.

Skrevet

Litt bakgrunn: Jeg fikk et rush for noen år siden på musikkfronten og skaffet meg noen cd-er, det dreier seg ikke om mer enn kanskje 130. Før det hadde jeg musikk-stopp i flere år, jeg hadde totaloverdose etter en laaaaang ungdomstid med musikk fra morgen til kveld. Da første barn kom, ble det altså stopp. Musikk ble bare støy. Nå har rushet gitt seg igjen, det er greit med musikk og jeg spiller sånn dann og vann og har mine kicks, men best av alt er stillhet eller en film :)

Velvel, jazz... så hyggelig at du er litt jazz-dame, du og. Hva hører du på?

Her hører jeg på det som kom etter bee-boopen, igangsparket av Miles Davis' eminente Kind of Blue ('59). De store gutta på 60-tallet, altså. Bill Evans, Coltrane osv, Chet Baker... Det tradisjonelle trioformatet gir meg mye (piano, bass, trommer). Dessuten har jeg sansen for tekno-jazz, vår egen Bugge Wesseltoft feks.

Jazz-samlinga mi er nok ikke knakende original; den består av bl.a Miles Davis, John Coltrane, Duke Ellington, Django Reinhard, Glenn Miller, Billie Holiday, Benny Goodman, Sonny Rollins, Fats Waller og Frank Sinatra med Tommy Dorsey Orchestra.

Skrevet

Jazz-samlinga mi er nok ikke knakende original; den består av bl.a Miles Davis, John Coltrane, Duke Ellington, Django Reinhard, Glenn Miller, Billie Holiday, Benny Goodman, Sonny Rollins, Fats Waller og Frank Sinatra med Tommy Dorsey Orchestra.

Den var da ikke verst.

Jeg bladde tilfeldigvis gjennom min egen i går, og der dukket disse gamlingene opp (hadde glemt halvparten):

Akasha, L Armstrong, Chet Baker, bjørnstad/Darling/Rypdal/Christensen, Coltrane, Bill Evans, Miles Davis, Keith Jarrett, Jan Johansson, Charles Mingus, Molvær, Radka Toneff, Nina Simone, John Scofield, Jan Erik Vold m Egil Kapstad fl, Sarah Vaughan, Bugge Wesseltoft + noen samlecd-er (kan man ikke si skiver lenger?).

Med etpar unntak, ikke så veldig nymoderne mao.

Menneh... hvilket klassifiseringssystem gikk du for?

Skrevet

Den var da ikke verst.

Jeg bladde tilfeldigvis gjennom min egen i går, og der dukket disse gamlingene opp (hadde glemt halvparten):

Akasha, L Armstrong, Chet Baker, bjørnstad/Darling/Rypdal/Christensen, Coltrane, Bill Evans, Miles Davis, Keith Jarrett, Jan Johansson, Charles Mingus, Molvær, Radka Toneff, Nina Simone, John Scofield, Jan Erik Vold m Egil Kapstad fl, Sarah Vaughan, Bugge Wesseltoft + noen samlecd-er (kan man ikke si skiver lenger?).

Med etpar unntak, ikke så veldig nymoderne mao.

Menneh... hvilket klassifiseringssystem gikk du for?

Jeg har ikke helt bestemt meg ennå. Det er tross alt ikke noen liten avgjørelse. ;o)

Inntil jeg finner noe som virker vanntett, holder jeg meg til det bestående.

Skrevet

Vi har sortert alfabetisk innenfor hver av de to sjangerne vi har, som er klassisk+jazz. De 5-10 andre cd-ene vi har er usortert. Vi har også mest sist i alfabetet, men vi er veldig spreke, så det går bra.

Barne-cd-ene står på barnerommet.

Vi har forresten cd-ene stående i vanlige hyller, da slipper man problemet når man kjøper nye.

Skrevet

Vi har sortert alfabetisk innenfor hver av de to sjangerne vi har, som er klassisk+jazz. De 5-10 andre cd-ene vi har er usortert. Vi har også mest sist i alfabetet, men vi er veldig spreke, så det går bra.

Barne-cd-ene står på barnerommet.

Vi har forresten cd-ene stående i vanlige hyller, da slipper man problemet når man kjøper nye.

Vi har ganske mange sjangere (og undersjangere), noe som absolutt er den største utfordringen ved en sjangersortering.

Men barneplatene på barnerommet høres da vitterlig ganske fornuftig ut!

Skrevet

Vi har ganske mange sjangere (og undersjangere), noe som absolutt er den største utfordringen ved en sjangersortering.

Men barneplatene på barnerommet høres da vitterlig ganske fornuftig ut!

Du kan jo skille ut en egen "favoritt" eller "mest spilt" sjanger som du har øverst. Eller du kan alfabetisere baklengs, da får du favorittene på en mer tilgjengelig plass.

Eller du kan innføre et klassifikasjonssystem og registrere alle platene i en database som du slår opp i for å finne platene :-)

Jeg har faktisk laget et databaseprogram for våre plater, fordi det ikke alltid er så lett å huske at f.eks. Brahms fiolinkonsert er på samme platen som Dvoraks cellokonsert.

Skrevet

Du kan jo skille ut en egen "favoritt" eller "mest spilt" sjanger som du har øverst. Eller du kan alfabetisere baklengs, da får du favorittene på en mer tilgjengelig plass.

Eller du kan innføre et klassifikasjonssystem og registrere alle platene i en database som du slår opp i for å finne platene :-)

Jeg har faktisk laget et databaseprogram for våre plater, fordi det ikke alltid er så lett å huske at f.eks. Brahms fiolinkonsert er på samme platen som Dvoraks cellokonsert.

Hm - baklengs alfabetisering er en forbløffende enkel og god idé. Det løser i hvert fall tilgjengelighetsproblemet for en del av favorittene.

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...