Gå til innhold

Apropos rassistiske ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utskuddet er som vanlig du, som ikke engang gidder lese de sitater du bruker som "bevis".

Det betyr ikke at andre ikke gidder.

Jeg leste det, og det står akkurat det jeg påstår.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• Prozak

31

• ShitDiddelyDo

7

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ta kontakt med PPT!
Skrevet

Nei, "Store norske leksikon" gjelder selvsagt ikke i Norge, men kun i Venezuela.

Det burde jo være åpenbart.

Svaret er vel egentlig enkelt nok: hun/han har ikke kunnskaper om emnet.

Selvsagt gjelder Store Norske Leksikon i Norge -- det gjør Gyldendals dyreleksikon også... Men ikke noe leksikon bedriver språknormering. Vi tar det en gang til (for deg, Sør): ikke noe norsk leksikon bedriver språknormering.

En gang til? Ok:

Ikke noe norsk leksikon normerer norsk språk!

Artikkelforfatteren og red. står alene ansvarlig for innholdet i en artikkel i et leksikon, men den er IKKE normgivende. Den pretenderer å være deskreptiv.

Bare Språkrådet og Kulturdepartementet har mandat til å *norme* norsk språk.

Resultatet av dette normeringsarbeidet har vi i div. ordbøker.

Og vi vet jo nå hva de sier om "neger". -- En helt nøytral betegnelse for mennesker som tilhører el. kommmer fra Afrika syd for Sahara.

Ta kontakt med PPT, Sør!

Skrevet

Du har selv gått god for ordet "svart", som bruk for negre.

Sier man svart om negre på orginalspråket spansk, er det plutselig blitt en betegnelse på rase....

Hvor dum er du egentlig?

Har du like tungt for det på andre områder enn rase?

For det første kommer ordet fra latin, ikke spansk.

For det andre, så går svart på hudfarge, mens neger går på rase.

Gjest Til orientering
Skrevet

Nettopp.

Imotsetning til deg forholder jeg meg til fakta, istedet for løgnen din.

Jeg forholder meg til dem som har mandat, kunnskaper og reell kompetanse til å normere norsk språk. Resultatet av dette normeringsrbeidet er nedfelt i godkjente ordbøker.

I "Bokmålsordboka" heter det at "neger" betyr:

"person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara"

-- altså det samme som Norsk Illustrert Ordbok.

Se:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=neger&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

...at dette er for vanskelig å forstå for Sør, er jo bare uttrykk for en personlig tragedie :)

Men at Sør/div. rasister mener at "neger" betyr noe negativt, har heldigvis ingen betydning for normering av norsk språk.

:)

Skrevet

Har du like tungt for det på andre områder enn rase?

For det første kommer ordet fra latin, ikke spansk.

For det andre, så går svart på hudfarge, mens neger går på rase.

En gang til: Neger=Negro= Svart

Svart er ingen rase, men en farge. Fra ordboka: svart a2 (norr svartr) som har farge som ligner sot el.kull.

Fikk du det med deg, eller skal vi ta det en gang til?

-----------------------

OK

Neger=Negro=Svart

Svart er ingen rase, men en farge. Fra ordboka:svart (norr svartr)

som har farge som ligner sot el. kull.

---------------------

Du må bare si ifra hvis det fortsatt er noe som er uklart for deg.

Skrevet

Jeg forholder meg til dem som har mandat, kunnskaper og reell kompetanse til å normere norsk språk. Resultatet av dette normeringsrbeidet er nedfelt i godkjente ordbøker.

I "Bokmålsordboka" heter det at "neger" betyr:

"person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara"

-- altså det samme som Norsk Illustrert Ordbok.

Se:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=neger&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

...at dette er for vanskelig å forstå for Sør, er jo bare uttrykk for en personlig tragedie :)

Men at Sør/div. rasister mener at "neger" betyr noe negativt, har heldigvis ingen betydning for normering av norsk språk.

:)

Fra Språkrådet (som du hevdet hadde autoritet):

""Neger" har vore normalordet på norsk for folk med svart eller mørkebrun hudfarge, og for mange er det framleis nøytralt. Men i det siste har det gått fram av pressa at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikkje liker å bli kalla "neger", mens andre meiner at det er greitt, så det er delte meiningar om dette blant dei det gjeld. Likevel er det grunn til å vera varsam. Språkrådet må rå folk til å tenkja seg om før dei nyttar slike sensitive ord. Det er dårleg folkeskikk å kalla folk med eit ord dei ikkje liker, same kva "vi andre" måtte meina om innhaldet i ordet."

Skrevet

En gang til: Neger=Negro= Svart

Svart er ingen rase, men en farge. Fra ordboka: svart a2 (norr svartr) som har farge som ligner sot el.kull.

Fikk du det med deg, eller skal vi ta det en gang til?

-----------------------

OK

Neger=Negro=Svart

Svart er ingen rase, men en farge. Fra ordboka:svart (norr svartr)

som har farge som ligner sot el. kull.

---------------------

Du må bare si ifra hvis det fortsatt er noe som er uklart for deg.

*ler meg skakk*

Det er synd at ikke de forrige myndighetene i Sør Afrika fikk vite om dette da de hadde apartheid.

Skrevet

""Neger" har vore normalordet på norsk for folk med svart eller mørkebrun hudfarge, og for mange er det framleis nøytralt. Men i det siste har det gått fram av pressa at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikkje liker å bli kalla "neger", mens andre meiner at det er greitt, så det er delte meiningar om dette blant dei det gjeld. Likevel er det grunn til å vera varsam. Språkrådet må rå folk til å tenkja seg om før dei nyttar slike sensitive ord. Det er dårleg folkeskikk å kalla folk med eit ord dei ikkje liker, same kva "vi andre" måtte meina om innhaldet i ordet."

"Men i det siste har det gått fram av pressa at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikkje liker å bli kalla "neger", mens andre meiner at det er greitt, så det er delte meiningar om dette blant dei det gjeld."

Hahaha. I pressen faktisk.

Da er det i hvert fall sant. Står det i pressen er det ikke lenger rom for tvil.

Nå er jeg overbevist. Ordet neger er meget rasisisk. For det har stått i Dagbladet.

Skrevet

"Men i det siste har det gått fram av pressa at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikkje liker å bli kalla "neger", mens andre meiner at det er greitt, så det er delte meiningar om dette blant dei det gjeld."

Hahaha. I pressen faktisk.

Da er det i hvert fall sant. Står det i pressen er det ikke lenger rom for tvil.

Nå er jeg overbevist. Ordet neger er meget rasisisk. For det har stått i Dagbladet.

Nå er det jo slik at noe godt kan være sant, selv om pressen skriver det. Ikke fordi pressen skriver det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Akkurat dette var det jeg ville fram til også.

Gjest Enig i det Språkrådet skriver.
Skrevet

Er du enig i det Språkrådet her skriver?

Det er jeg. Takk for sitatet...

Språkrådet går altså ikke ut og hevder at ordet "neger" betyr noe negativt. Tvert imot. Men det gir det råd at en ikke skal bruke "neger" dersom den en snakker til/om ikke liker ordet.

Men ordet er per definisjon nøytralt. Kan vi enes om det Språkrådet her skriver?

God natt! :)

Skrevet

*ler meg skakk*

Det er synd at ikke de forrige myndighetene i Sør Afrika fikk vite om dette da de hadde apartheid.

Du har ikke glemt hva som stod i leksikonet du siterte til, lilledutt?

Må du minnes på det allerede? Det stod: De FLESTE steder:

Fra ordboka: flest adj, også ub pron (eg superl av mange, jf flere; norr flestr)

-------------------

Du kan norsk, ikke sant? Eller la du helt om til swahili under ditt famøse Sør-Afrika opphold?

Det kunne jo kanskje forklare at du har problemer med så mange hverdagslige ord.

Skrevet

Du har ikke glemt hva som stod i leksikonet du siterte til, lilledutt?

Må du minnes på det allerede? Det stod: De FLESTE steder:

Fra ordboka: flest adj, også ub pron (eg superl av mange, jf flere; norr flestr)

-------------------

Du kan norsk, ikke sant? Eller la du helt om til swahili under ditt famøse Sør-Afrika opphold?

Det kunne jo kanskje forklare at du har problemer med så mange hverdagslige ord.

Ja, men det står intet om at ikke Norge var blant de fleste steder, noe det åpenbart er i dette tilfellet.

Skrevet

Ja, men det står intet om at ikke Norge var blant de fleste steder, noe det åpenbart er i dette tilfellet.

Det som er åpenbart for deg er som regel utelukket for alle andre.

Såpass må du vel ha lagt merke til.

Skrevet

Det som er åpenbart for deg er som regel utelukket for alle andre.

Såpass må du vel ha lagt merke til.

Det jeg har lagt merke til er din kamp mot virkeligheten.

Skrevet

Det jeg har lagt merke til er din kamp mot virkeligheten.

Din kamp mot ordbøkene i denne tråden, sier vel igrunn nok om hvem av oss som har problemer med virkleigheten.

Skrevet

Din kamp mot ordbøkene i denne tråden, sier vel igrunn nok om hvem av oss som har problemer med virkleigheten.

Ordbøkene støtter akkurat det jeg påpeker.

Skrevet

Ordbøkene støtter akkurat det jeg påpeker.

Som jeg ved sitater har påpekt: NEI, bøkene støtter ikke deg.

Jeg har derimot funnet et annet ord som støtter deg 100%:

Kverulan´t m1 (fra mlat, se *kverulere) person som stadig klager og føler seg forurettet, trettekjær person, kranglefant .

Skrevet

Som jeg ved sitater har påpekt: NEI, bøkene støtter ikke deg.

Jeg har derimot funnet et annet ord som støtter deg 100%:

Kverulan´t m1 (fra mlat, se *kverulere) person som stadig klager og føler seg forurettet, trettekjær person, kranglefant .

*gjesp*

Og slik står du på hver gang ordbøkene viser du tar feil.

Jaja!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...