Gå til innhold

Apropos rassistiske ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, nå går det over stokk og stein her.

Jeg har fortsatt ikke kommet over sjokket over at høvding er et rasistisk ord, og nå også eskimo.

I tillegg er det lov til å sprive pub som pøbb.

Vi lever i en syk verden.

Du har faen ikke lov å skrive "pøbb"! Gjør du det, så bør du be instendig om at jeg ikke ser deg!

:-)

"............................"

Videoannonse
Annonse
  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• Prozak

31

• ShitDiddelyDo

7

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Om leksemet "neger" heter det i Norsk Illustrert Ordbok (Kunnskapsforlaget, 1993) at ordet brukes om "en person som tilhører el. stammer fra den mørkhudede befolkningen i Afrika syd for Sahara" (s. 588). Det står ikke noe om at dette ordet som sådan har noen nedsettende betydning.

Har jeg sagt noe om "neger"?

Jeg snakket om "eskimo". Og for meg holder det lenge at en "eskimo" sier til meg at det er et nedsettende ord. Og i dette tilfellet finnes det et riktig ord som er minst like enkelt, nemlig "inuitt".

Skrevet

Ikke jeg - men kan ikke se noen sammenheng hvor jeg hadde kommet til å betegne noen som eskimo. (Bortsett kanskje fra dersom jeg så på bilder i en barnebok kanskje...)

Det kunne jo hende du engang møtte noen fra alaska :-)

Skrevet

...eller "polakk"!

:)

Det om "polakk" har jeg ikke hørt før. Men faktum er jo at det sier ikke noe som helst om etnisk tilhørighet, men istedet hvilket land man kommer fra.

Skrevet

"En som spiser rått kjøtt". *ugh!*

Mange har spist rått kjøtt og rå fisk opp gjennom årene, og noen gjør det ennå :-)

"..........................."

Skrevet

*rekker opp handa*

Flink jente :-)

*sette stjerne i margen*

".........................."

Skrevet

Tror de aller fleste er klar over det, men at de ikke bryr seg. Har prøvd å fortelle dette til mange, men det er ikke alle som vil høre.

Det er vanskelig å tro at hjernen er plastisk når det er så mange som ikke klarer å innarbeide nye etniske navn. Sukk.

Tror at ordene neger, eskimo og indianer kommer til å vedvare i Norge. Andre land viser mer godvilje sånn sett.

"men det er ikke alle som vil høre."

At man kan ha vansker med å endre på innlærte vaner og begreper har jeg full forståelse for, men jeg har null respekt for folk som "nekter å høre". Jeg er på ingen måte alltid like flink selv, men jeg vet ihvertfall at jeg aldri bruker ordet "eskimo" med mindre noen faktisk ikke vet hva en "inuitt" er. "Neger" er jeg forsiktig med å bruke - personlig synes jeg at "brun" er helt greit - akkurat som "hvit" eller "bleik".

Husker jeg "datet" ei thailandsk dame en gang, som kalte meg for "fallang" (eller noe i den duren), som vistnok er en betegnelse på "hvite".

"Tror at ordene neger, eskimo og indianer kommer til å vedvare i Norge."

"Indianer" har vel ikke noen negativ opprinnelse? Det var vel bare hjernedøde europeere som trodde de var i India?

"........................."

Skrevet

Men IKKE i Norge -- slik enhver normativ ordbok (f.eks. Norsk Illustrert Ordbok) indikerer.

Det er altså IKKE sant at "neger" har noen negative denotasjoner *på norsk*.

...og det er det denne debatten handler om.

Ellers må det bemerkes at det ikke nytter å sitere noe leksikon når en skal se på et ords semantikk rent normativt.

En leksikonartikkel er ikke normativ -- noe vi kanskje skal være glad for, kfr. S. Skirbeks artikkel om "rasisme" (i Store Norske Leksikon). Men d e n vil nok Sør aldri ta til inntekt for sitt syn...

"...og det er det denne debatten handler om."

Det jeg ville frem til, er at det ikke alltid er like interessant hva et ord opprinnelig betyr, men heller hva man mener når man bruker det. Og jeg vil definitivt påstå at de fleste her til lands ikke mener det rasistisk når de bruker ordet "neger". Hvis de mente det, ville de brukt "nigger" i stedet, som er et allment mer negativt (utelatende, faktisk) ord.

At sør ikke har noen forståelse for dette, og ikke er interessert i annet enn å referere til udynamiske argumenter og tolkninger, kommer neppe som noen overraskelse på noen. Denne personen har null vidsyn - og det som gjør han teoretisk farlig er at han påberoper seg et vidsyn og en "god" holdning som han ikke er i besittelse av.

(nå kaster han sikkert snart bort tiden med å be meg om å "diskutere sak")

"........................"

Skrevet

*LOL*

Jeg synes ikke det er rart det blir krig i verden, jeg.

Det er så mange kverulanter i denne tråden i dag.

Mener ikke deg :-)

I alle h..veter! Du presterer å si at det er mange kverulanter her, og at sør IKKE er en av dem?! Ta tempen, for guds skyld.

Skrevet

For meg, i mine ører, ligger det ikke noe negativt i ordet neger.

Men siden jeg vet at det av negere oppfattes som negativt ladet, ville jeg kanskje latt være å bruke det, tatt litt hensyn og ikke bare "ture frem" og tenke at faen heller, det skal da vel ikke de bestemme om jeg kan si eller ikke. Man må da vel ikke med vilje si neger bare av prinsipp, for slik er det i Norge, hvis man vet at negere oppfatter det som et negativt ladet ord?!

Ah, my point exactly :-)

At noen kan oppfatte noe som negativt, er ikke det samme som at det ER negativt, eller er MENT negativt. Det handler selfølgelig om å ta hensyn.

Jeg kjente en gang en guling (jepp - det var et helt greit ord mellom meg og ham), som ikke likte ordet "japaner". Han foretrakk "japaneser". Det ordet synes jeg var så dumt og gammelmodig at jeg nektet å bruke det. Han godtok det, og la ikke noe negativt i at jeg fortsatte å kalle ham for "japaner".

Skrevet

det må du gjerne gjøre. Men pass på: kanskje noen føler seg støtt av en annen betegnelse? Vi vet at "svart" eller "sort" ikke er fullt ut akseptert av f.eks. SOS Rasisme. (Men "hvit" er visstnok ok?)

Lykke til.

Selv forventer jeg at folk forholder seg til hva et norsk ord faktisk betyr -- uansett om de er neger eller ikke. Og rasister skal ikke få ødelegge norsk!

" Vi vet at "svart" eller "sort" ikke er fullt ut akseptert av f.eks. SOS Rasisme. (Men "hvit" er visstnok ok?)"

SOS Rassisme har liten eller ingen respekt å hente fra meg. De motarbeider sin egen sak med å være idioter så ofte at det er umulig å ta dem seriøst.

"........................."

Skrevet

For negere oppfattes ordet neger negativt.

Du generaliserer for mye, og det bør du slutte med. Jeg har kjent flere "bruninger", og ingen av de har hatt noe imot ordet "neger". Men jeg påstår ikke at det gjelder alle, og er selfølgelig forsiktig med å bruke det når jeg vet at noen kan støtes av det.

Skrevet

Sør -- så du vet ikke forskjell på en leksikonartikkel og språknormering (slik den bl.a. kommer frem i en ordbok)?

Faktum er at ordet "neger" på norsk ikke har noen negative denotasjoner. At du opplever "neger" som et negativt ord -- slik mange rasister gjør -- forandrer ikke at det for ikke-rasistiske personer (som normerer norsk språk) IKKE er noe negativt med "neger". Ordet betyr "svart", og er like nøytralt som "hvit".

Jeg regner ikke med at du, som totalt mangler akademisk utdannelse, vil kunne forstå dette med språknormering. Så her får vi bare henvise deg til PPT og skolesjefen i din hjemkommune -- for opplæring på grunnskolens område.

"Jeg regner ikke med at du, som totalt mangler akademisk utdannelse, vil kunne forstå dette med språknormering"

Bland ikke utdannelse inn i dette - det blir for dumt, og fratar deg seriøsiteten i utsagenene.

Imidlertid er sør en person som, når han mener at argumentene hans holder, vil gjenta de igjen og igjen og igjen og igjen. Dette helt uavhengig av hvor mange som påpeker mangler i argumentasjonen. Hvis du i det hele tatt er "dum" nok til å forsøke å diskutere med ham, så bør du være klar over akkurat det.

Skrevet

Er det et rasisisk ord? Hva vil de kalles da?

Sigøyner er til orientering også et nedsettende ord.

Hmm, hva med tater? Jeg har taterblod i meg, og syns det er kjempestas :)

Skrevet

Du har faen ikke lov å skrive "pøbb"! Gjør du det, så bør du be instendig om at jeg ikke ser deg!

:-)

Hehe, jeg ville aldri i mine villeste fantasier skrevet noe så perverst, men enkelte skapninger mener det er greit. :)

Skrevet

Det om "polakk" har jeg ikke hørt før. Men faktum er jo at det sier ikke noe som helst om etnisk tilhørighet, men istedet hvilket land man kommer fra.

"Men faktum er jo at det sier ikke noe som helst om etnisk tilhørighet, men istedet hvilket land man kommer fra."

Jeg kan ikke engang forstå hva problemet er med å beskrive noen ut ifra etnisk tilhørighet...

Er den ene tilhørigheten mer negativ enn den andre?

Gjest Mr Papp, eskimo
Skrevet

Mange har spist rått kjøtt og rå fisk opp gjennom årene, og noen gjør det ennå :-)

Sia du nevner fisk.. Jeg spiser tunfisk, den er vel rå?

Skrevet

Jeg vet, jeg vet! *hyper*

Er du eskimo? Det hadde jeg aldri trodd om deg.

Hva er egentlig en eskimo? Jeg tror ikke jeg kjenner så mange av dem.

Eskimoer er de derre gærningene som bor i snøhauer, ikke sant?

Tror ikke vi har så mange av dem her i Odalen.

Kan ikke skjønne at sånne folk skal kunne bli støtt av noe.

Skrevet

Hmm, hva med tater? Jeg har taterblod i meg, og syns det er kjempestas :)

Sigøynerne vil nå kalles Roma. Hva vil Polakkene kalles?

Skrevet

Sør -- siden du opplagt er forvirret:

På norsk er ordet "neger" IKKE negativt ladet -- se en hvilken som helst større norsk ordbok. Ordet betyr rett og slett "sort" eller "svart".

At du ev. synes at "neger" er et stygt ord, er så sin sak. Det gjør mange rasister også. Men ingen av dere er normgivende når det gjelder norsk språk.

På norsk er "krøpling" opplagt negativt. Se en hvilken som helst norsk ordbok av et visst format.

At "polakk" er nøytralt på norsk, forhindrer det ikke fra å bli oppfattet som negativt av polakkene selv. Men det er ikke polakker som skal normere norsk språk. Ei heller rasister som mener at "neger" er et stygt ord.

Jeg håper du etterhvert kan fatte dette. Om du ikke forstår det, kan du jo ta kontakt med professor Finn Erik Vinje ved Universitetet i Oslo. Han har, i motstening til deg, kompetanse til å uttale seg.

Krøpling hadde en annen betydning før i tiden, det hadde også ordet idiot. Disse ordene ble så negativt ladede at nye måtte lages, som igjen er blitt negative. I slike følsomme sammenhenger blir ord negative og da finnes det nye ord. F.eks. brukes ikke 'mental retarded' lenger i USA, men disabled. Norge er ikke noe unntak og her er neger på vei til å bli et skjellsord. Jeg er også meget varsom med å bruke svart og hvit siden 'Blacks' er blitt negativt i USA. Hva med ordet kjerring? Hvordan skal vi som innflyttere i dette landet forstå bruken av det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...