Gjest unvailibel Skrevet 20. november 2004 Skrevet 20. november 2004 Om de tror på den samme guden mener jeg? Spørsmålet blir vel heller om somaliere er muslimer ;-) 0 Siter
Gjest wiggum Skrevet 20. november 2004 Skrevet 20. november 2004 Ja, de fleste somaliere er muslimer (1% er kristne) http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Somalia 0 Siter
Sør Skrevet 20. november 2004 Skrevet 20. november 2004 Hei, Her blander du jo nasjonalitet (somalier, svensker, nordmenn, briter), med religion (kristen, muslim, hindu, osv.) Langt de fleste somaliere er muslimer, hvilket vil si at de tror på den samme gud som de kristne. (Allah er arabisk for Gud; kristne arabere ber til Allah.) De tror på samme skapelsesberetning (Adam og Eva), men at de tror at Jesus var en profet (istedet for "Guds sønn), men muslimene har én nyere profet enn de kristne. Med vennlig hilsen 0 Siter
Goliath Skrevet 22. november 2004 Skrevet 22. november 2004 "Selvfølgelig" er de fleste somaliere muslimer. Det er jo en årsak til all faenskapen i Somalia..... 0 Siter
Prozak Skrevet 23. november 2004 Skrevet 23. november 2004 "Selvfølgelig" er de fleste somaliere muslimer. Det er jo en årsak til all faenskapen i Somalia..... Nåja. Jeg vil ikke påstå at islam er årsaken til alle folkemordene i Afrika. Dette er gamle kulturer som er så rassistiske mellom de forskjellige stammene at det ville fått den mest hardbarkede nynazist til å løfte på øyebrynene. (uten at jeg siktet bestemt til akkurat somalia nå) ".........................." 0 Siter
Goliath Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Nåja. Jeg vil ikke påstå at islam er årsaken til alle folkemordene i Afrika. Dette er gamle kulturer som er så rassistiske mellom de forskjellige stammene at det ville fått den mest hardbarkede nynazist til å løfte på øyebrynene. (uten at jeg siktet bestemt til akkurat somalia nå) ".........................." Det er korrekt, men samtidig er det påtagelig at mennesker i svært mange land der slike konflikter og grusomheter finnes også er muslimer..... 0 Siter
Prozak Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Det er korrekt, men samtidig er det påtagelig at mennesker i svært mange land der slike konflikter og grusomheter finnes også er muslimer..... Joda, det er nok sant det. Men jeg tror likevel det er mer kultur inne i bildet enn mange tror. Det er tross alt ofte en sammenheng mellom hvilke kulturer som har hvilke religioner, og forskjellige kulturer klarer som regel å tilpasse religionen til kulturen. "........................" 0 Siter
Goliath Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Joda, det er nok sant det. Men jeg tror likevel det er mer kultur inne i bildet enn mange tror. Det er tross alt ofte en sammenheng mellom hvilke kulturer som har hvilke religioner, og forskjellige kulturer klarer som regel å tilpasse religionen til kulturen. "........................" "Det er tross alt ofte en sammenheng mellom hvilke kulturer som har hvilke religioner, og forskjellige kulturer klarer som regel å tilpasse religionen til kulturen." Desverre blir "tilpassningen" svært ofte til det værre.... Religion i seg selv er jo vanligvis ikke negativt, men så snart man tilpasser det ulike kulturer og tradisjoner, så kan det bli stygge resultater av det. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 "Det er tross alt ofte en sammenheng mellom hvilke kulturer som har hvilke religioner, og forskjellige kulturer klarer som regel å tilpasse religionen til kulturen." Desverre blir "tilpassningen" svært ofte til det værre.... Religion i seg selv er jo vanligvis ikke negativt, men så snart man tilpasser det ulike kulturer og tradisjoner, så kan det bli stygge resultater av det. Enig i at det som regel blir til det værre, ja. "............................" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.