Gå til innhold

Tror somaliere og muslimer på det samme?

Anbefalte innlegg

Gjest unvailibel
Skrevet

Om de tror på den samme guden mener jeg?

Spørsmålet blir vel heller om somaliere er muslimer ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Her blander du jo nasjonalitet (somalier, svensker, nordmenn, briter), med religion (kristen, muslim, hindu, osv.)

Langt de fleste somaliere er muslimer, hvilket vil si at de tror på den samme gud som de kristne. (Allah er arabisk for Gud; kristne arabere ber til Allah.)

De tror på samme skapelsesberetning (Adam og Eva), men at de tror at Jesus var en profet (istedet for "Guds sønn), men muslimene har én nyere profet enn de kristne.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Selvfølgelig" er de fleste somaliere muslimer.

Det er jo en årsak til all faenskapen i Somalia.....

Skrevet

"Selvfølgelig" er de fleste somaliere muslimer.

Det er jo en årsak til all faenskapen i Somalia.....

Nåja. Jeg vil ikke påstå at islam er årsaken til alle folkemordene i Afrika. Dette er gamle kulturer som er så rassistiske mellom de forskjellige stammene at det ville fått den mest hardbarkede nynazist til å løfte på øyebrynene. (uten at jeg siktet bestemt til akkurat somalia nå)

".........................."

Skrevet

Nåja. Jeg vil ikke påstå at islam er årsaken til alle folkemordene i Afrika. Dette er gamle kulturer som er så rassistiske mellom de forskjellige stammene at det ville fått den mest hardbarkede nynazist til å løfte på øyebrynene. (uten at jeg siktet bestemt til akkurat somalia nå)

".........................."

Det er korrekt, men samtidig er det påtagelig at mennesker i svært mange land der slike konflikter og grusomheter finnes også er muslimer.....

Skrevet

Det er korrekt, men samtidig er det påtagelig at mennesker i svært mange land der slike konflikter og grusomheter finnes også er muslimer.....

Joda, det er nok sant det. Men jeg tror likevel det er mer kultur inne i bildet enn mange tror. Det er tross alt ofte en sammenheng mellom hvilke kulturer som har hvilke religioner, og forskjellige kulturer klarer som regel å tilpasse religionen til kulturen.

"........................"

Skrevet

Joda, det er nok sant det. Men jeg tror likevel det er mer kultur inne i bildet enn mange tror. Det er tross alt ofte en sammenheng mellom hvilke kulturer som har hvilke religioner, og forskjellige kulturer klarer som regel å tilpasse religionen til kulturen.

"........................"

"Det er tross alt ofte en sammenheng mellom hvilke kulturer som har hvilke religioner, og forskjellige kulturer klarer som regel å tilpasse religionen til kulturen."

Desverre blir "tilpassningen" svært ofte til det værre....

Religion i seg selv er jo vanligvis ikke negativt, men så snart man tilpasser det ulike kulturer og tradisjoner, så kan det bli stygge resultater av det.

Skrevet

"Det er tross alt ofte en sammenheng mellom hvilke kulturer som har hvilke religioner, og forskjellige kulturer klarer som regel å tilpasse religionen til kulturen."

Desverre blir "tilpassningen" svært ofte til det værre....

Religion i seg selv er jo vanligvis ikke negativt, men så snart man tilpasser det ulike kulturer og tradisjoner, så kan det bli stygge resultater av det.

Enig i at det som regel blir til det værre, ja.

"............................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...