Gjest I wonder why? Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 hei, Jeg har vært hos legen min og tok noen blodprøver, der var alt normalt,bortsett fra at blodprosenten min var på 16,9, noe han sa var litt høyere enn normalt, men at jeg ikke skulle tenke på det siden jeg har tatt to andre blodprøver hos han tidligere og de har vist henholdsvis 16,7 og 16,9. Så det er tydligvis min normale verdi. Det jeg lurer på er om folk med naturlig høy blodprosent har større risiko for blodpropp og slike ting? vet at det er en risikofaktor ved for høy blodprosent, og er det slik at folk som naturlig har høy, vil lettere komme over den grensa? jeg sliter med en del angst, noe som har ført til at jeg har sjekket hjertet mitt med alle mulige undersøkelser, og det er så friskt som det kunne være. Så kanskje jeg leiter etter en ny sak å henge meg opp i. Jeg lurer på også hvordan det er med trening og slikt i forhold til blodprosenten? Jeg har alltid vært aktiv, men den siste tiden har jeg ikke orket å trene pga livssituasjonen, og stusset derfor litt over at den var såpass høy for det. Trodde det hang sammen med trening o.l. siden folk tross alt bloddoper seg for å få opp antall røde blodlegemer. Er det bare å leve så normalt som mulig for meg? Vet jo også at noen mener at "normal"grensa er 17. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165533-blodprosent/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Svar til "blodprosent". Normalverdiene for hemoglobin hos menn er 13,5-16,5 g/dl, og for kvinner 11,5-15,0 g/dl. Nyfoedte kan ha 15,0-24,0, og barn 2-7 aar har 11,0-14,5 g/dl. Som du ser er det ganske vide variasjoner. Dine verdier er i overkanten av normalverdiene. Husk at apparatene opererer med en viss analysefeil Glem dette snarest mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165533-blodprosent/#findComment-1090915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.