Gå til innhold

hvordan beholde fosteret?


avb

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en dame på 25 år som lurer på om noen har har noen råd til meg. Jeg fikk utført en utskrapning i 1994, som følge av ufrivillig graviditet. Da legen ikke fikk med seg alt ble det ny utskrapning. Da jeg igjen ble gravid i 1997 spontanaborterte jeg. Jeg måtte da inn til ny utskrapning, og det skulle ikke gå bra denne gangen heller. Det endte med infeksjon og inn på benken enda en gang. Så ble jeg gravid sist desember, og den mistet jeg i januar.Jeg valgte da å la naturen gå sin gang og denne gangen gikk det greit uten komplikasjoner. Er det noe spesielle forhåndsregler jeg bør ta? Jeg lurer også på om det finnes noen medikamenter som kan hjelpe meg med å bære frem et foster? Jeg var elleve uker den første gangen og 7/8 uker på vei de andre gangene. Jeg håper noen kan hjelpe meg for det har blitt tungt å bære og vanskelig å tenke positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til avb

Jeg forstår din skuffelse. Jeg tror ikke de mislykte svangerskap har noe med din frivillige abort å gjøre, noen ganger er det problematisk å tømme livmoren , man må ha en ny utskraping. Du har vist at du kan bli gravid, og det er et godt tegn. Det er ingen medikamenter som kan hindre abort. For de som planlegger graviditet er det lurt å innta 400 mikrogram folat daglig.

Det er bare å prøve seg igjen, det er absolutt sjanse for at det skal lykkes. Se vedlegg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Utredning ved gjentatte aborter (habituelle aborter)

Har en kvinne hatt tre mislykte svangerskap på rekke uten fødsel i mellom, er det rimelig å starte utredning. (Det har liten hensikt å starte utredning allerede etter to aborter, for da er sjansen for å finne noe unormalt meget liten.)

Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser og for feil ved livmor

Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve.

I noen tilfeller, men langt fra i alle, kan man finne forhold som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...