Gå til innhold

Dårlig kommuneservice

Anbefalte innlegg

Gjest snøkona
Skrevet

Vi har en privat vei på ca. 100 meter. Denne brøyter ikke kommunen. Vi er selv nødt til å brøyte denne med snøfreser. Jeg synes det er dårlig at man ikke kan få et sånnt gode. Nå når det snøer så fælt er det litt av en jobb for min mann og stresse med dette før han drar på jobb i sekstida. Jeg kan ikke gjøre det siden jeg har to små barn (en baby) hjemme. Travle dager har han og vi er forkjølte hele gjengen.

Hvordan er det der hvor andre bor? Det oppmuntres så mye om at begge foreldre bør gå i jobb men jeg vet ikke om jeg orker det igjen etter permisjonen. Det går jo stort sett i ett uansett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om noen kommuner som brøyter private veier?

Hjemme (der jeg vokste opp, ikke så langet utenfor byen) betalte vi alltid nærmeste bonde til å komme og brøyte de dagene det hadde fallt mer enn et visst antall cm snø. Det gjorde de andre med private veier i nærheten også.

Gjest snøkona
Skrevet

Hvor mye koster slikt arbeid da tro? Vet ikke om vi har råd til det.

Skrevet

Vi og naboen har en privat vei inn til husene våre, veien er vel i underkant av 100 meter, slak oppover. Vi bor vel midt i veien og naboen øverst. Vi betaler et privat brøytefirma for å brøyte denne veien. Dette er i oslo-området.

Prisen for dette er ca. 1000-1400,- for hele vinteren. Og denne utgiften deler vi da så klart med naboen.

Da blir veien opp brøytet, "gårdsplassen" brøyter vi så klart selv.

Skrevet

Synes du det er så dårlig?! Hva med de som har 400 m vei, de trenger det enda mer.

Kanskje dere burde flytte litt nærmere hovedveien, hvis huset deres er plassert sånn at du ikke får kommet deg i jobb.

Skrevet

Her har ikke bydelen brøyta enda så her er helt uframkommelig og jeg bor midt i byen. Sparer penger, vet du.

Gjest snøkona
Skrevet

Synes du det er så dårlig?! Hva med de som har 400 m vei, de trenger det enda mer.

Kanskje dere burde flytte litt nærmere hovedveien, hvis huset deres er plassert sånn at du ikke får kommet deg i jobb.

Alt går men kanskje ikke til enhver pris. Vi trives godt her vi bor.

Her vi bor betaler vi rundt 20 000 kr. i året i kommunale avgifter. Jeg synes det er svært mye og jeg synes faktisk at når man har såpass lang vei så burde man fått denne servicen. Det hadde jo vært så fort gjort for brøytebilene og bare svippet nedom slike veier også. Vi bor ute på bygda og jeg tror også det kan bli vanskelig å finne noen som tar på seg slike oppgaver her. Men jeg skal prøve for dette er nesten ikke til å holde ut.

Gjest en tusenlapp kanskje
Skrevet

Hvor mye koster slikt arbeid da tro? Vet ikke om vi har råd til det.

En tusenlapp i året, kanskje?

Kommer jo an på om det er noen andre i nærheten hun / han kan brøyte hos samtidig, da blir det rimeligere enn hvis traktoren må kjøre langt i ens ærend.

Men hvis det (blant annet) er brøytingen som på sikt holder deg hjemme istedenfor å ha lønnet arbeid, så vil det jo absolutt lønne seg å sette bort denne jobben, nesten uavnehgig av pris.

Det er en del ekstra arbeid forbundet med å bo litt mer landlig til..

Skrevet

Her vi bor betaler vi rundt 20 000 kr. i året i kommunale avgifter. Jeg synes det er svært mye og jeg synes faktisk at når man har såpass lang vei så burde man fått denne servicen. Det hadde jo vært så fort gjort for brøytebilene og bare svippet nedom slike veier også. Vi bor ute på bygda og jeg tror også det kan bli vanskelig å finne noen som tar på seg slike oppgaver her. Men jeg skal prøve for dette er nesten ikke til å holde ut.

Skal de ta med alle små private veier kan det bli ganske mange ekstra km. å brøyte det.

Skrevet

Her har ikke bydelen brøyta enda så her er helt uframkommelig og jeg bor midt i byen. Sparer penger, vet du.

Må hjem å måke i dag jeg og... I hvert fall inn til døra vår. En halv meter snø, med is under! :( Må vel kjøpe grus sjøl og jeg tenker jeg.. og dra med på trikken siden vi ikke har bil. Ødla kneet da jeg tryna på isen i fjor og gikk med krykker en uke. Ikke lyst til å oppleve det en gang til..

Skrevet

Ingenting er gratis. Skal brøyting av privatveier være med i komm. avgifter blir de høyere enn nå.

Det går fort å svippe innom deres hus, ja. Men hvor mye lenger tid tror du det tar når alle privatveiene skal brøytes? Da tar det jo mye lenger tid før hovedveien er farbar. Man kan kjøpe inn flere brøytebiler, og det koster penger. Er jo ikke et engangsbeløp, de skal vedlikeholdes også. Pluss arbeidstimene til sjåføren/sjåførene.

Synes dere var litt korttenkte, hvis dere ikke tenkte på at dere måtte brøyte da dere kjøpte hus.

Skrevet

Vi har det også slik. Er det privat er det privat..

Mannen min brøyter også når han kommer hjem fra jobb... ofte kommer han hjem i det jeg skal reise, så det går i 100...

Gjest snøkona
Skrevet

En tusenlapp i året, kanskje?

Kommer jo an på om det er noen andre i nærheten hun / han kan brøyte hos samtidig, da blir det rimeligere enn hvis traktoren må kjøre langt i ens ærend.

Men hvis det (blant annet) er brøytingen som på sikt holder deg hjemme istedenfor å ha lønnet arbeid, så vil det jo absolutt lønne seg å sette bort denne jobben, nesten uavnehgig av pris.

Det er en del ekstra arbeid forbundet med å bo litt mer landlig til..

Alle de andre (heldiggrisene) her har svært lite å brøyte i forhold til oss. Så jeg tror derfor det kan bli dyrt å leige en slik privat traktor til å komme. Men det er vel kanskje verdt det allikevel. Min mann har også lang reiesevei, han bruker nesten en time før han er på jobb. Så å bo ute på landet er ikke alltid like lett.

Skrevet

Nei, dette må dere nok bare regne med å betale selv.

Min mor og far, der jeg har bodd hele barndommen hadde over 300 meter å brøyte. De måtte pent leie noen på vinterbasis til å gjøre det, samme om det var snø eller ikke kostet det akkurat det samme.

Har ikke tall på hvor mange ganger de kom for sent på jobben, måtte vente på han som skulle brøyte som hadde mange andre private veier å måke.

skorpionfisken
Skrevet

Så hver gang noen finner det for godt å anlegge en privat vei så må alle de andre i kommunen være med å betale for den med høyere kommunale avgifter?

Her jeg bor, i ett borettslag må jeg pent betale for brøytinga selv gjennom (høyere) husleie.

Skrevet

Det går jo an å avtale med noen private at de brøyter for dere?

Jeg ville blitt sur hvis de med 100 meter vei får sponset brøytingen av kommunen, mens vi med bare 50 meter må brøyte sjøl. For ikke å snakke om alle pensjonistene som ikke klarer å måke trappa engang men må betale andre for å gjøre det.

Men du kan jo selvsagt skrive til kommunen og true med at du aldri mer kommer deg i arbeid hvis ikke de brøyter vei for deg! Tenker de blir skremt da!

Skrevet

Må hjem å måke i dag jeg og... I hvert fall inn til døra vår. En halv meter snø, med is under! :( Må vel kjøpe grus sjøl og jeg tenker jeg.. og dra med på trikken siden vi ikke har bil. Ødla kneet da jeg tryna på isen i fjor og gikk med krykker en uke. Ikke lyst til å oppleve det en gang til..

Da kan du tenke deg meg som ikke kommer ut i det hele tatt fordi det ikke er brøyta.

Skrevet

Det vanlige er vel å betale noen for å gjøre dette. Hvis det bor flere på veistubben, så spleiser dere.

Og jeg er ikke enig i at kommunen burde brøyte veien deres, de måkker ikke min heller. ;)

Skrevet

Alle de andre (heldiggrisene) her har svært lite å brøyte i forhold til oss. Så jeg tror derfor det kan bli dyrt å leige en slik privat traktor til å komme. Men det er vel kanskje verdt det allikevel. Min mann har også lang reiesevei, han bruker nesten en time før han er på jobb. Så å bo ute på landet er ikke alltid like lett.

Man velger selv hvor man vil bo, og private veier må selvsagt brøytes selv, eller man leier noen til å gjøre jobben. Syns ikke argumentene dine gir noe grunnlag for særbehandling i alle fall.

Skrevet

Siden du bor på bygda så er det ikke no problem å finne en eller annen 16 åring med traktorlappen:)

sikkert noen som vil tjene seg en krone nå til jul:)

Du kan jo spørr meg:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...