Gå til innhold

Ulik julegavepolitikk i familier

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Meg og samboeren går nedover den tornete veien for å samkjøre vår liv. Her er et lite eksempel på hvordan det kan gå galt...:

Samboeren er vanskelig å kjøpe gave til (har "alt" og er kresen), så jeg var rimelig fornøyd når jeg fant noen eksklusive kokebøker til ham når jeg var i England.

Noen dager senere var vi på shopping i bokhandel sammen, og han fordypet seg i kokoebok-avdelingen. Jeg sa, litt diskret, at kanskje det ikke var så lurt å kjøpe kokebok til seg selv nå rett før jul... mens jeg smilte lurt... Han smilte tilbake, og la kokoboken fra seg.

I dagens Aftenposten var det to sider med annmeldelser av kokobøker, og han dykket ned i den, mens han snakket om hvilke kokebøker han ville kjøpe. Åpenbart hadde han ikke hørt mitt lille hint - så jeg hintet en gang til.

Men da ble han kjempesur: sa at nå hadde jeg ødelagt hele overaskelsen til julekvelden, og at det ikke var noe moro...

Jeg ble litt paff. Er det så katastrofe å ha en idè om hva man skal få til jul? I min familie planlegger vi ofte hva vi får til jul, slik at vi får noe vi trenger og slik at det ikke blir overlapping osv.

Syntes dere at jeg var veldig dum, når jeg gav ham et hint om hva han skal få til jul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men jeg synes derimot han er litt barnslig. På en sjarmerende måte da, litt søtt å være så opptatt av å bli overrasket, fremfor å få noe man ønsker seg :-)

Gjest synes jeg, da
Skrevet

For meg er overraskelsen en stor del av gleden, jeg har ok student-økonomi, så jeg kan kjøpe meg det meste selv (på samme måte som din samboer som du sier at har det meste han trenger).

Står jeg i fare for å kjøpe noe som noen har kjøpt tim leg (som når dere var i butikken sammen), så forstår jeg at jeg får et hint, men at jeg skulle få et nytt hint bare fordi jeg så noe jeg likte i avisen, og sa at det var noe jeg kunne tenke meg å kjøpe, så forstår jeg at overraskelsen er spolert.

Jeg vil heller risikere å få noe jeg har / får to av noe, enn at alt skal være planlagt med alle på forhånd.

Jeg synes det er bedre å gå å bytte en julegave, enn å vite om flere av gavene på forhånd.

fuji1365380447
Skrevet

Hvor gammel er han? 12 år?

He-he... nei, han er over 30, men veldig glad i overaskelser... Barnslig glad i overaskelser...

Skrevet

Vi gir heldigvis ikke gaver til voksne vi :)

Bytte penger sånn blir litt teit.

fuji1365380447
Skrevet

Nei, men jeg synes derimot han er litt barnslig. På en sjarmerende måte da, litt søtt å være så opptatt av å bli overrasket, fremfor å få noe man ønsker seg :-)

Nå lurer jeg nesten på om jeg må kjøpe en ny gave, eller en tillegsgave til ham, sånn at han får en overaskelse på julaften..

Makan

fuji1365380447
Skrevet

For meg er overraskelsen en stor del av gleden, jeg har ok student-økonomi, så jeg kan kjøpe meg det meste selv (på samme måte som din samboer som du sier at har det meste han trenger).

Står jeg i fare for å kjøpe noe som noen har kjøpt tim leg (som når dere var i butikken sammen), så forstår jeg at jeg får et hint, men at jeg skulle få et nytt hint bare fordi jeg så noe jeg likte i avisen, og sa at det var noe jeg kunne tenke meg å kjøpe, så forstår jeg at overraskelsen er spolert.

Jeg vil heller risikere å få noe jeg har / får to av noe, enn at alt skal være planlagt med alle på forhånd.

Jeg synes det er bedre å gå å bytte en julegave, enn å vite om flere av gavene på forhånd.

Jeg har vokst opp med helt motsatt prinsipp - nemlig at det er håpløst å få noe man ikke ønsker seg, når det finnes en hel masse man faktisk har lyst på.

Så jeg får komme med inspill til mine foreldre og søsken, og så kjøper jeg noe til dem som de har lyst på.

Men samboeren min er helt i mot dette, og gjør et stort nummer ut av å gjemme gavene og prøve å "friste" meg til å gjette hva det er osv. Jeg spiller med fordi han syntes at det er så gøy, men det er ikke så viktig for meg.

Det var vel derfor jeg plumpet ut med det...

fuji1365380447
Skrevet

hehe Hva er kokobøker?

*Ler*

*fnis* - her går det visst litt fort i svingene...

KokEbøker

Skrevet

He-he... nei, han er over 30, men veldig glad i overaskelser... Barnslig glad i overaskelser...

Pakk det inn slik at det ikke ser ut som bøker.. Legg det i en lang, flat firkantet eske f.eks., eller ha mye bobleplast rundt. Ikke for stor eske... Kjøp en rangle og legg ved, slik at pakken rasler....

Skrevet

Nå lurer jeg nesten på om jeg må kjøpe en ny gave, eller en tillegsgave til ham, sånn at han får en overaskelse på julaften..

Makan

Min er på samme måten, men han blir ikke sur heldigvis. Synes nesten jeg ødelegger litt når jeg får han til å bli mer og mer kjedelig og praktisk. Selv om vi av økonomiske årsaker må være litt fornuftige nå. Hadde kjøpt en tilleggsgave jeg ;-)

Skrevet

Pakk det inn slik at det ikke ser ut som bøker.. Legg det i en lang, flat firkantet eske f.eks., eller ha mye bobleplast rundt. Ikke for stor eske... Kjøp en rangle og legg ved, slik at pakken rasler....

*gruer - sånn gjør ungene med hverandre* slemt, når alle stirrer...

Skrevet

Jeg har vokst opp med helt motsatt prinsipp - nemlig at det er håpløst å få noe man ikke ønsker seg, når det finnes en hel masse man faktisk har lyst på.

Så jeg får komme med inspill til mine foreldre og søsken, og så kjøper jeg noe til dem som de har lyst på.

Men samboeren min er helt i mot dette, og gjør et stort nummer ut av å gjemme gavene og prøve å "friste" meg til å gjette hva det er osv. Jeg spiller med fordi han syntes at det er så gøy, men det er ikke så viktig for meg.

Det var vel derfor jeg plumpet ut med det...

Jeg er nok mer som deg.

Selv om det kan være kjekt med overraskelser også, så syns jeg ikke det gjør noe om jeg vet om noe jeg får, heller.

Syns det er mye bedre å få ønsker av de jeg skal gi til, enn å skulle gruble ut noe som de kanskje ikke liker engang, bare fordi de vil bli overrasket ;)

Syns han virker litt barnslig hvis han mener alt er ødelagt fordi han aner hva han får.

Trodde det der hørte med til barndommen, jeg.

skorpionfisken
Skrevet

Vi gir heldigvis ikke gaver til voksne vi :)

Bytte penger sånn blir litt teit.

Gud, så kjedelig.

Jeg forlanger julegaver jeg, både fra foreldre, barn og ikke minst sambo!

Skrevet

Gud, så kjedelig.

Jeg forlanger julegaver jeg, både fra foreldre, barn og ikke minst sambo!

jøss.

Får av mor og far da - og barna mine - julekrus fra nille og sånt :)

Skrevet

Gaver, gaver, gaver! Det er faen meg alt det tenkes på i dette landet ved disse tider!

skorpionfisken
Skrevet

jøss.

Får av mor og far da - og barna mine - julekrus fra nille og sånt :)

Det er tanken som teller det vet du. Det tenkte jeg i fjor da jeg fikk en kosetigerguttveske til å ha mobilen i.....

Snuppa var så stolt over den gaven ;-).

fuji1365380447
Skrevet

Gaver, gaver, gaver! Det er faen meg alt det tenkes på i dette landet ved disse tider!

Eh...ja...

Jeg vil gjerne gi samboeren min en julegave. Har du noe i mot det?

Skrevet

Jeg er nok mer som deg.

Selv om det kan være kjekt med overraskelser også, så syns jeg ikke det gjør noe om jeg vet om noe jeg får, heller.

Syns det er mye bedre å få ønsker av de jeg skal gi til, enn å skulle gruble ut noe som de kanskje ikke liker engang, bare fordi de vil bli overrasket ;)

Syns han virker litt barnslig hvis han mener alt er ødelagt fordi han aner hva han får.

Trodde det der hørte med til barndommen, jeg.

Jepp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...