Gjest tør ikke trene lengre Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hei! Er plaget med ekstraslag, og har av den grunn sluttet å trene.Har gjennomgått ultralyd av hjertet + 16 timers holter, fant sves, men jeg kjente ikke kraftige dunk da jeg bar apparatet! Redd for at de kraftige slagene er av en annen art enn sves, og derfor farlige! Er det farlig å få et el to ekstraslag under trening? Legene sier jo at de avtar ved fysisk aktivitet.Hva om man er er nervøs/hele tida er redd for at hjertet skal stoppe mens man trener, kan da ekstrasalagene komme innimellom den normale hurtige treningsrytmen?! Hvis de gjør det, er de da farlige? Jeg har aldri kjent at de øker når jeg trener, men jeg kjenner hele tiden etter om det er noe, og dette ødelegger livskvaliteten min...flere som har ekstraslag, og som trener/ikke tør trene? Erfaringer? Jeg er så engstelig for at jeg har noe som hjertespesialisten ikke har sett, i.o.m at jeg ikke hadde kraftige kollbøtteter da jeg gikk med apparat....noen??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165850-ekstraslag-og-treningfysisk-aktivitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Hei, Det er helt normalt, med stor strek under normalt, at du får flere ekstraslag i en angstpreget tilværelse. Du kan likeså godt få ekstraslag under fysisk aktivitet da. Tenk deg det slik: Du trener og tenker på at det feiler hjertet ditt noe, bare det vil få pulsen til å øke litt mer enn det den treningen gjør med kroppen sin. Så vil kroppen din prøve å kontrollere dette igjen, blodtrykket øker, og det autonome nervesenteret er i helspenn. Når kroppen din og du kjemper i mot angsten er det slettes ikke umulig at det dukker opp ett ekstraslag eller to. Selv under trening. Dette er ikke noe å bry seg om, det kan jeg så og si love deg. Veit at det er vanskelig å slå seg til ro med. Men prøv i stede å se om det er noe mønster i når dine tanker om hjertet kommer... Er det i visse situasjoner? Er det noe spesielt du tenker på da? Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165850-ekstraslag-og-treningfysisk-aktivitet/#findComment-1091208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Ekstraslag er en helt vanlig uregelmessighet. Jeg fikk visst påvist gjennom EKG, og det betyr ingenting. Snakk med fastlegen din og legg fram bekymringen, slik at h*n forklare deg dette i ro og mak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165850-ekstraslag-og-treningfysisk-aktivitet/#findComment-1091214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tør ikke trene lengre Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hei, Det er helt normalt, med stor strek under normalt, at du får flere ekstraslag i en angstpreget tilværelse. Du kan likeså godt få ekstraslag under fysisk aktivitet da. Tenk deg det slik: Du trener og tenker på at det feiler hjertet ditt noe, bare det vil få pulsen til å øke litt mer enn det den treningen gjør med kroppen sin. Så vil kroppen din prøve å kontrollere dette igjen, blodtrykket øker, og det autonome nervesenteret er i helspenn. Når kroppen din og du kjemper i mot angsten er det slettes ikke umulig at det dukker opp ett ekstraslag eller to. Selv under trening. Dette er ikke noe å bry seg om, det kan jeg så og si love deg. Veit at det er vanskelig å slå seg til ro med. Men prøv i stede å se om det er noe mønster i når dine tanker om hjertet kommer... Er det i visse situasjoner? Er det noe spesielt du tenker på da? Lykke til :-) Hei,og takk for svar! Jeg vet jo innerst inne alt dette selv også, men ekstraslagene er like SKREMMENDE hver gang de kommer, særlig når det blir flere på rad.Et og annet takler jeg bra, men det er når det dukker opp mange(særlig før mens), at jeg lett blir redd når jeg kjenner det napper/danser disco i brystet.Min mor har ekstraslag hele tiden+tvillingpuls, men hun går på betablokker for høyt blodtrykk.Kan jo være jeg har arvet et urolig hjerte.Høyt blodtrykk har jeg ikke, hadde 125/75 like etter et panikkanfall.Føler det er på tide å bryte seg ut av denne onde sirkelen. TØR IKKE TRENE->FLERE EKSTRASLAG PGA.MANGLENDE TRENING->ENDA MER BEKYMRET->SÅ HAR VI DET GÅENDE!!! Når jeg tenker meg om,så har jeg aldri hatt mer enn ett ekstraslag under trening,de øker ikke i antall.Men det kan jo selvfølgelig hagle med x-traslag ETTER trening. Må vel forsøke å få litt fart i skrotten igjen.Kjenner at xtraslagtendensen øker betraktelig når jeg ikke har rørt på meg...kanskje det må bli verre, FØR det blir bra(når formen er blitt på topp igjen)??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165850-ekstraslag-og-treningfysisk-aktivitet/#findComment-1092069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hei,og takk for svar! Jeg vet jo innerst inne alt dette selv også, men ekstraslagene er like SKREMMENDE hver gang de kommer, særlig når det blir flere på rad.Et og annet takler jeg bra, men det er når det dukker opp mange(særlig før mens), at jeg lett blir redd når jeg kjenner det napper/danser disco i brystet.Min mor har ekstraslag hele tiden+tvillingpuls, men hun går på betablokker for høyt blodtrykk.Kan jo være jeg har arvet et urolig hjerte.Høyt blodtrykk har jeg ikke, hadde 125/75 like etter et panikkanfall.Føler det er på tide å bryte seg ut av denne onde sirkelen. TØR IKKE TRENE->FLERE EKSTRASLAG PGA.MANGLENDE TRENING->ENDA MER BEKYMRET->SÅ HAR VI DET GÅENDE!!! Når jeg tenker meg om,så har jeg aldri hatt mer enn ett ekstraslag under trening,de øker ikke i antall.Men det kan jo selvfølgelig hagle med x-traslag ETTER trening. Må vel forsøke å få litt fart i skrotten igjen.Kjenner at xtraslagtendensen øker betraktelig når jeg ikke har rørt på meg...kanskje det må bli verre, FØR det blir bra(når formen er blitt på topp igjen)??? Hei igjen, Det er helt normalt at ekstraslagene dine tiltar etter fysisk trening, da går pulsen din ned og da vil det tilta mer enn når du er i fysisk aktivitet. Det er slik kroppen, hjertet, ditt fungerer at det vil i en avlsapningsfase komme mer ekstraslag. Og det ene ekstraslaget du kjenner under trening må du ikek bry deg om. :-) Det kan faktisk hende at det ikke er ett ekstraslag heller, men at du kjenner den samme reaksjonen i kroppen som du har kjent ved et ekstraslag, og kobler det til det med en gang. Fordi du går vel ikke å tar pulsen din konstant under en treningsøkt? Det blir jo umulig å få til. :-) Ekstraslagene dine vil avta når du kommer i bedre fysisk form, i tillegg er trening også bra for angst og uro, for å kvitte deg med litt overskuddsenergi. Du må huske at angst er en veldig medvirkende faktor til ekstraslag pga den konstante uroen du da har i kropppen din. Ved enhver psykisk reaksjon følger det en biokjemisk, eller fysisk reaksjon. Helt naturlig og helt ufarlig. Lev livet ditt som du vil, press deg til å gjennomføre de saker du unngår i dag, slik at du kan gjøre deg erfaringer at du faktisk overlever hver gang. :-) Det du tenker på er ett uhyre sjeldent fenomen, og så grundig du er sjekket så er sjansen lik null for at det skal feile deg noe organisk galt med hjertet. Du må slå deg til ro med at du har ett flunkende friskt hjerte som skal pumpe i mange, mange, mange år til. :-) Det finnes mange andre saker som er mye mer farlig. Det er myyyye større sjanse for at du skal gå ut døra og få en taksten i hodet, og det skjer jo ikke akkurat så veldig ofte... :-) Kjører du bil f. eks er jo det mye farligere statistisk sett. Livet er uforutsigbart, og det kan være vanskelig å slå seg til ro med. Men slik er det for oss alle, det er jo det som gjør livet verdt å leve også. Det at du aldri vet hva som skjer neste dag. Men at du skal falle død om av hjertet ditt er ikke en av de tingene som kan skje. :-) Personlig har jeg liten tro på at du har arvet et urolig hjerte av moren din. Og slik jeg tolker det du skriver så feiler det jo ikke moren din noe organisk med hjertet heller. Ett råd som du burde følge er å ikke lese alt du kommer over av hjertelidelser og andre sykdommer. Hjernen og mennesket som individ fungerer på den måten at leser du nok om sykdommer/symptomer, og du er redd for det, så er det en selvoppfylt profesi at du kjenner de symptomene. Sånn fungerer psyken hos ett menneske. Og det er nok av eksempler på legestudenter som går gjennom ett legestudie og "har" den ene og den andre sykdommen ettersom de lærer om de forskjellige. Lær deg selv å kjenne på godt og på vondt, så lærer du kroppen din å kjenne også. Så kan du skille hva som virkelig er noe å bry seg om, og hva som egentlig bare er hjernen som spiller deg ett puss. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165850-ekstraslag-og-treningfysisk-aktivitet/#findComment-1092093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.