Gå til innhold

Kreuzfeld Jacobs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en link til info om Kreuzfeld Jacobs(skrives det kanskje på flere måter)? Har søkt litt, men ikke funnet noen gode sider. Kjenner en som antagelig har det og skulle gjerne visst litt mer om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Søk på "Creutzfeldt-Jakob disease" eller bare CJD.

Hvis du er interessert i den menneskelige varianten som kommer fra kyr heter det "variant Creutzfeldt-Jakob disease" eller "vCJD".

For selve kugalskapen, søk på BSE.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Søk på "Creutzfeldt-Jakob disease" eller bare CJD.

Hvis du er interessert i den menneskelige varianten som kommer fra kyr heter det "variant Creutzfeldt-Jakob disease" eller "vCJD".

For selve kugalskapen, søk på BSE.

Med vennlig hilsen

Takk for svaret. Tenkte på navnet som tysk så jeg tenkte ikke på å prøve med c i begynnelsen.

Det er den menneskelige typen jeg er ute etter ja. Ganske "creepy" å tenke på at det faktisk kan være det han på en eller annen måte har fått. *grøss*

Skrevet

Takk for svaret. Tenkte på navnet som tysk så jeg tenkte ikke på å prøve med c i begynnelsen.

Det er den menneskelige typen jeg er ute etter ja. Ganske "creepy" å tenke på at det faktisk kan være det han på en eller annen måte har fått. *grøss*

Her i Norge?

Etter det jeg husker er det ca. 4 tilfeller i året i Norge, men det er av CJD og ikke vCJD. Jeg tror vCJD går fortere.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Her i Norge?

Etter det jeg husker er det ca. 4 tilfeller i året i Norge, men det er av CJD og ikke vCJD. Jeg tror vCJD går fortere.

Med vennlig hilsen

Ja, det er her i Norge. De kan ikke få bekreftet at det virkelig er Creutzfeldt Jacobs før etter at vedkommende er død(det trengs visst prøver av hjernevev), men det er det legene går ut fra at det er snakk om.

Og det har gått uhyggelig fort. Han var frisk som en fisk for bare et par måneder siden(var f.eks på elgjakta i høst helt som vanlig). Nå er prognosen at han i beste fall lever til jul...

Skrevet

Takk for linken. Stemmer dessverre så alt for godt.

Huff.. ingen hyggelig diagnose.

Skrevet

Huff.. ingen hyggelig diagnose.

Nei, det kan man trygt si. Også litt foruroligende siden man ikke vet hvordan han har fått det.

Skrevet

Ja, det er her i Norge. De kan ikke få bekreftet at det virkelig er Creutzfeldt Jacobs før etter at vedkommende er død(det trengs visst prøver av hjernevev), men det er det legene går ut fra at det er snakk om.

Og det har gått uhyggelig fort. Han var frisk som en fisk for bare et par måneder siden(var f.eks på elgjakta i høst helt som vanlig). Nå er prognosen at han i beste fall lever til jul...

Skremmende, og nitrist.

Kan jeg spørre om hvor gammel han er?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei, det kan man trygt si. Også litt foruroligende siden man ikke vet hvordan han har fått det.

Hei,

Det opptrer jo "spontant" (tilsynelatende uten noen årsak) i det store flertall av tilfeller.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Skremmende, og nitrist.

Kan jeg spørre om hvor gammel han er?

Med vennlig hilsen

Et par og seksti. Han var fortsatt i full jobb i en høy stilling i kommunen og en aktiv person på alle måter. Synes det er helt ufattelig.

Skrevet

Hei,

Det opptrer jo "spontant" (tilsynelatende uten noen årsak) i det store flertall av tilfeller.

Med vennlig hilsen

Det er jo dette "tilsynelatende" som er det ekle da. For de vet jo lite om årsakene.

Skrevet

Et par og seksti. Han var fortsatt i full jobb i en høy stilling i kommunen og en aktiv person på alle måter. Synes det er helt ufattelig.

Hei,

Ja, det er nesten uforståelig, og enda mer i Norge, hvor vi knapt er vant med tidlige dødsfall (heldigvis).

Håper, for din skyld, at det ikke er noen som står deg veldig nær. For ja, det er nitrist når slikt skjer.

Alt godt,

*klem*

Skrevet

Det er jo dette "tilsynelatende" som er det ekle da. For de vet jo lite om årsakene.

Tja - i artikkelen til SoriaMoria så står det at det opptrer veldig jevnt over hele kloden, så da er det meget sannsynlig at det "bare skjer" noen ganger.

Det er tross alt meget få tilfeller det er snakk om, og egentlig ikke noe å være redd for (objektivt), selv om det er skremmende å se. Men det er mange flere som blir livsvarig skadet i bilulykker, og gjennom andre sykdommer. Dessverre er denne sjansen en del av hva det vil si å være i live.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Ja, det er nesten uforståelig, og enda mer i Norge, hvor vi knapt er vant med tidlige dødsfall (heldigvis).

Håper, for din skyld, at det ikke er noen som står deg veldig nær. For ja, det er nitrist når slikt skjer.

Alt godt,

*klem*

Han står meg ikke _veldig_ nær, men vi bor på en _liten_ plass og er omgangsvenner med både han og hele familien. Svigerdatteren hans er en god venninne av meg, så det blir ganske nært likevel ja.

Skrevet

Uff, så tragisk. Fæl sykdom.Jeg så nylig en dokumentarfilm om emnet, og etter det har jeg ikke rørt en kjøttbit.

Skrevet

Uff, så tragisk. Fæl sykdom.Jeg så nylig en dokumentarfilm om emnet, og etter det har jeg ikke rørt en kjøttbit.

Hei,

Du bør heller sette deg inn i hvor mange tilfeller av vCJD som skjer, sammenlignet med vanlig CJD.

Med vennlig hilsen

Gjest ikke signatur
Skrevet

Hei,

Du bør heller sette deg inn i hvor mange tilfeller av vCJD som skjer, sammenlignet med vanlig CJD.

Med vennlig hilsen

Hva er det?

Skrevet

Hva er det?

Hei,

CJD er "vanlig" Creutzfeldt-Jakob disease, altså ikke fra noe kjent sted/årsak. Det er ca 4 tilfeller i Norge hvert år - altså, veldig lite.

vCJD er en variant av CJD som mennesker får fra å spise infisert kjøtt. Det har ALDRI vært noen tilfeller i Norge som vi kjenner til.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...