Gå til innhold

Kreuzfeld Jacobs

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur
Skrevet

Hei,

CJD er "vanlig" Creutzfeldt-Jakob disease, altså ikke fra noe kjent sted/årsak. Det er ca 4 tilfeller i Norge hvert år - altså, veldig lite.

vCJD er en variant av CJD som mennesker får fra å spise infisert kjøtt. Det har ALDRI vært noen tilfeller i Norge som vi kjenner til.

Med vennlig hilsen

Ok, takk for svar! Så det er noe man blir smittet av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Du bør heller sette deg inn i hvor mange tilfeller av vCJD som skjer, sammenlignet med vanlig CJD.

Med vennlig hilsen

Heisann!

Det er jo ikke sikkert at alle tilfeller av vCJD oppdages og rapporteres.Store økonomiske interesser står på spill her.Forskere vil ha skråsikre resultater før de advarer, myndigheter vil ikke skape panikk.Dessuten tar det over ti år(opptil 20) fra man blir smittet til sykdommen bryter ut.Sikker diagnose kan ikke stilles uten obduksjon.

Men det er nok liten sjanse for å rammes,ja, som du sier.

At jeg har mistet lysten på kjøtt(i hvert fall okse), skyldes ikke kun frykten for Kugalskap. Føler avsky for måten dyrehold drives på-vi har jo helt industrialisert det.Før eller seinere vil det slå tilbake på oss,på et eller annet vis.

Men du kan gjerne nyte din samlebånds-kylling, eller en okse som aldri har sett en grønn eng.Husk bind for øynene,bare.

Blir jeg kjøttsugen tar jeg heller en elg, som tross alt sannsynligvis var lykkelig da den døde.

Mvh

Skrevet

Ok, takk for svar! Så det er noe man blir smittet av?

Hei,

Nei, man blir ikke smittet (kun teoretisk, hvis du får et organ transplantert!).

Les linken til SoriaMoria nedenfor.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Heisann!

Det er jo ikke sikkert at alle tilfeller av vCJD oppdages og rapporteres.Store økonomiske interesser står på spill her.Forskere vil ha skråsikre resultater før de advarer, myndigheter vil ikke skape panikk.Dessuten tar det over ti år(opptil 20) fra man blir smittet til sykdommen bryter ut.Sikker diagnose kan ikke stilles uten obduksjon.

Men det er nok liten sjanse for å rammes,ja, som du sier.

At jeg har mistet lysten på kjøtt(i hvert fall okse), skyldes ikke kun frykten for Kugalskap. Føler avsky for måten dyrehold drives på-vi har jo helt industrialisert det.Før eller seinere vil det slå tilbake på oss,på et eller annet vis.

Men du kan gjerne nyte din samlebånds-kylling, eller en okse som aldri har sett en grønn eng.Husk bind for øynene,bare.

Blir jeg kjøttsugen tar jeg heller en elg, som tross alt sannsynligvis var lykkelig da den døde.

Mvh

Hei,

Hvor har du det fra at elgen er noe lykkerligere enn en ku?

Bare fordi den er "ute i naturen" tilsier da ikke det. De fleste elger dør av sult, parasitter, fryser ihjel eller lignende. Det er ikke nødvendigvis noe bedre enn å være garantert mat og varme og veterinær.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Bare fordi den er "ute i naturen" tilsier da ikke det. De fleste elger dør av sult, parasitter, fryser ihjel eller lignende. Det er ikke nødvendigvis noe bedre enn å være garantert mat og varme og veterinær.

Med vennlig hilsen

Jeg tror jeg ville foretrukket å leve fritt ute i naturen framfor å tilbringe livet i en liten bås med betonggolv, med bare et par kvadratmeter å røre meg på... For så å bli stuet inn i en trailer og tilbringe redselsfulle siste timer på et slakteri.

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Har du forresten noen tall på hvor mange elger som fryser ihjel? Jeg tror jeg må sette i gang og strikke elg-varmere, gitt:)

Skrevet

Jeg tror jeg ville foretrukket å leve fritt ute i naturen framfor å tilbringe livet i en liten bås med betonggolv, med bare et par kvadratmeter å røre meg på... For så å bli stuet inn i en trailer og tilbringe redselsfulle siste timer på et slakteri.

Hei,

Jo, DU tror det, men du er jo verken en elg eller en ku...

Og når alternativet er å overleve utendørs hele året, så kan det godt være at du ser annerledes på det!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Har du forresten noen tall på hvor mange elger som fryser ihjel? Jeg tror jeg må sette i gang og strikke elg-varmere, gitt:)

Hei,

Nei, jeg har ikke tall, men det er klart at de dør av mangel på mat og av kulde.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sør tror at elgen står utenfor husene rundt omkring og vil inn foran peisen - Sør skjønner ikke at et dyr er som skapt for å leve ute i naturen.

herregud....:-)

Skrevet

Hei,

Jo, DU tror det, men du er jo verken en elg eller en ku...

Og når alternativet er å overleve utendørs hele året, så kan det godt være at du ser annerledes på det!

Med vennlig hilsen

Herlighet, de er jo skapt for å leve ute! Derfor har de fettlag, og pels/hår som beskyttelse!Alle dyr som lever ute i naturen står vel i fare for å dø av sykdom/kulde/matmangel/bli tatt ev rovdyr. Det er faktisk naturlig. Mener du at vi bør fange alle ville dyr,og sette dem i dyrehager for at de da ville få det bedre?

Skrevet

Herlighet, de er jo skapt for å leve ute! Derfor har de fettlag, og pels/hår som beskyttelse!Alle dyr som lever ute i naturen står vel i fare for å dø av sykdom/kulde/matmangel/bli tatt ev rovdyr. Det er faktisk naturlig. Mener du at vi bør fange alle ville dyr,og sette dem i dyrehager for at de da ville få det bedre?

Det er intet som tyder på at de er "skapt" av noen som helst.

Nei, selvsagt mener jeg ikke at man skal fange elg og sette dem innendørs.

Jeg bare påpeker at du ikke har noen grunn til å anta at elger har et bedre liv enn husdyr generelt har.

Og hvordan tror du elg dør?

Enten fordi de ikke klarer å finne mat, eller fordi de blir så svake at de fryser ihjel, eller annen sykdom. Ingen av delene er videre humane.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er intet som tyder på at de er "skapt" av noen som helst.

Nei, selvsagt mener jeg ikke at man skal fange elg og sette dem innendørs.

Jeg bare påpeker at du ikke har noen grunn til å anta at elger har et bedre liv enn husdyr generelt har.

Og hvordan tror du elg dør?

Enten fordi de ikke klarer å finne mat, eller fordi de blir så svake at de fryser ihjel, eller annen sykdom. Ingen av delene er videre humane.

Med vennlig hilsen

Jeg tror du bare er ute etter å kverulere:) Men jeg kan ikke dy meg for å svare deg likevel. Dette blir imidlertid siste gang!

Jeg er ingen tankeleser, men da jeg så uttrykket i øynene til kyrne som ble brakt til slakteriet, ble jeg rett og slett dårlig. Det hjelper heller ikke å ha hørt om inhumane transporter av dyra, at det skjer at de skåldes levende (ved uhell, men dog), at de har trange bur/båser etc.

Forresten, du, enten man tror at verden og dens innhold er "skapt" eller ei, så er det i hvert fall slik at de ulike artene etter hvert har tilpasset seg miljøet de lever i. Dette skjer gjennom noe som kalles naturlig utvalg(dvs. at de sterkeste, mest veltilpassede ind. overlever og får formere seg.) Samt gjennom evolusjon(tilfeldige mutasjoner gir enkelte ind. fordeler, som i sin tur fører til at disse overlever).Det vet du vel??Vil tro dette også gjelder for elger, uten at jeg har alt for mye kunnskap om dem, må jeg innrømme.

Punktum finale.

mvh

Skrevet

Jeg tror du bare er ute etter å kverulere:) Men jeg kan ikke dy meg for å svare deg likevel. Dette blir imidlertid siste gang!

Jeg er ingen tankeleser, men da jeg så uttrykket i øynene til kyrne som ble brakt til slakteriet, ble jeg rett og slett dårlig. Det hjelper heller ikke å ha hørt om inhumane transporter av dyra, at det skjer at de skåldes levende (ved uhell, men dog), at de har trange bur/båser etc.

Forresten, du, enten man tror at verden og dens innhold er "skapt" eller ei, så er det i hvert fall slik at de ulike artene etter hvert har tilpasset seg miljøet de lever i. Dette skjer gjennom noe som kalles naturlig utvalg(dvs. at de sterkeste, mest veltilpassede ind. overlever og får formere seg.) Samt gjennom evolusjon(tilfeldige mutasjoner gir enkelte ind. fordeler, som i sin tur fører til at disse overlever).Det vet du vel??Vil tro dette også gjelder for elger, uten at jeg har alt for mye kunnskap om dem, må jeg innrømme.

Punktum finale.

mvh

Selvsagt er elger tilpasset for å leve der deg gjør, men det betyr ikke at de ikke lider/fryser og sulter.

Kyr er også tilpasset det livet de har.

Du har neppe sett "blikket" til en elg som sulter/fryser ihjel (noe som tar lang tid), så du kan ikke sammenligne med kyr.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sør tror at elgen står utenfor husene rundt omkring og vil inn foran peisen - Sør skjønner ikke at et dyr er som skapt for å leve ute i naturen.

herregud....:-)

At det er egnet for å leve ute i naturen betyr IKKE at det ikke lider.

Hvordan tror du elger dør? På elgegamlehjemmet?

De sulter og fryser ihjel. Eller blir angrepet av rovdyr. Langt, langt verre enn kyr som blir avlivet.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...