Gå til innhold

Alle burde greie en!

Anbefalte innlegg

Gjest javeldå
Skrevet

Håper jeg slipper å få en slik "venninne" noen gang. Det må være måte på å sette seg på sin høye hest !

*rister oppgitt på hodet*

Videoannonse
Annonse
  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

4

• mil1365380270

4

• thinkerbell

3

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja dette skal vel være takken for at noen gidder å bry seg i vårt kalde samfunn. Du vet ikke hvor mye jeg har hjelpt personen og ja jeg har avlastet samfunnet. Jeg tipper at flere her har dårlig samvittighet for å bare gi blaffen i ensomme mennesker.

Det handeler som oftest ikke om å gi blaffen i andre mennesker, men å ikke gjøre dem en bjørnetjeneste...

Hvordan denne personen er sier du ikke noe om, men siden du avlaster samfunnet så er vel vedkommende syk, og da trenger hun ikke deg til å få seg til å føle seg sykere...

Dessuten er faktisk det å "jobbe" med slike personer givende, og det burde du også syntes om du virkelig bryr deg, fordi du skal slippe å late som om du bryr deg...

Tenker nok at du har undervurdert vedkommende, og at hun går såret og værre enn hun var når du har "latt" henne besøke deg!

Har masse spesielle venner jeg, som både er ensome og som har mange rundt seg... Men forskjellen er vel at jeg liker dem, selv om de er energi utsugere og kan få enn til å føle seg litt matt av og til... men bare pga at man ikke klarer å ordne problemene de har! Jeg finner dette gode både berikende og intressant, og ikke som en byrde som man MÅ ta fordi samfunnet ikke "bryr" seg!

Skrevet

Det handeler som oftest ikke om å gi blaffen i andre mennesker, men å ikke gjøre dem en bjørnetjeneste...

Hvordan denne personen er sier du ikke noe om, men siden du avlaster samfunnet så er vel vedkommende syk, og da trenger hun ikke deg til å få seg til å føle seg sykere...

Dessuten er faktisk det å "jobbe" med slike personer givende, og det burde du også syntes om du virkelig bryr deg, fordi du skal slippe å late som om du bryr deg...

Tenker nok at du har undervurdert vedkommende, og at hun går såret og værre enn hun var når du har "latt" henne besøke deg!

Har masse spesielle venner jeg, som både er ensome og som har mange rundt seg... Men forskjellen er vel at jeg liker dem, selv om de er energi utsugere og kan få enn til å føle seg litt matt av og til... men bare pga at man ikke klarer å ordne problemene de har! Jeg finner dette gode både berikende og intressant, og ikke som en byrde som man MÅ ta fordi samfunnet ikke "bryr" seg!

Godt innlegg.

Skrevet

Godt innlegg.

Takk:)

Mener denne Sissel er helt på villspor i tenkingen medmenneske uten forbehold!

Gjest Sissel lise
Skrevet

Nå får du gi deg. Jeg har da ikke sagt jeg ikke liker henne.

Gjest sissel lise
Skrevet

Jeg tror de fleste vet hva jeg mener. Personen jeg har kontakt med er ikke særlig likt og ja jeg er trett når hun har vært her. Jeg er den eneste som stiller opp for henne. Hun vet selfølgeløig ikke at jeg blir sliten av henne.

Bare så ikke flere misforstår. Hun er ikke likt på bygda. Jeg snakker aldri stygt om henne. Men andre derimot ler av henne og synes hun er dum og teit.

Skrevet

Håper ingen av mine venner er som deg. Da hadde jeg virkelig fått problemer med å stole på folk. Får du ikke dårlig samvittighet når du har den tankegangen?

Har mange forskjellige venner, både såkalt ressurssterke og de du ser på som ressurssvake. Felles for dem alle er at jeg liker å være sammen med de, og de gir meg noe. F.eks. nytt perspektiv på forskjellige ting. Hvem som er kloke, hvem som er snille o.s.v.

Vet ikke om du skjønner hvor jeg vil, men du havner altså ikke i båsen for de snille og de kloke. Du nedverdiger (og nedvurderer sikkert også) et annet menneske med vitende og vilje. Håper h*n finner seg en ordentlig venn!

Skrevet

Er det for å tilfredfsstille ditt eget ego?

...men det er jo folk som besøker innsatte i fengsler og sånn da - men en venn....?

Gjest sissel lise
Skrevet

Håper ingen av mine venner er som deg. Da hadde jeg virkelig fått problemer med å stole på folk. Får du ikke dårlig samvittighet når du har den tankegangen?

Har mange forskjellige venner, både såkalt ressurssterke og de du ser på som ressurssvake. Felles for dem alle er at jeg liker å være sammen med de, og de gir meg noe. F.eks. nytt perspektiv på forskjellige ting. Hvem som er kloke, hvem som er snille o.s.v.

Vet ikke om du skjønner hvor jeg vil, men du havner altså ikke i båsen for de snille og de kloke. Du nedverdiger (og nedvurderer sikkert også) et annet menneske med vitende og vilje. Håper h*n finner seg en ordentlig venn!

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å oppfordre folk til å hjelpe andre som ikke har noen. Jeg vet at mange rundt meg ville sett på det som et stort ork å ha kontakt med henne. Folk har til og med sagt til meg at de ikke kan skjønne at jeg orker å ha henne på besøk. Det er akkuratt denne typen jeg sikter til også med mitt innlegg.

Skrevet

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å oppfordre folk til å hjelpe andre som ikke har noen. Jeg vet at mange rundt meg ville sett på det som et stort ork å ha kontakt med henne. Folk har til og med sagt til meg at de ikke kan skjønne at jeg orker å ha henne på besøk. Det er akkuratt denne typen jeg sikter til også med mitt innlegg.

"og har ikke noe behor eller egentlig lyst til å ha kontakt med vedkommende"

Det er det her jeg lurer på om du ikke får dårlig samvittighet av. Denne personen tror jo dere er gode venner.

Har da noen venner jeg også, som andre ikke vil, orker, eller skjønner at jeg vil være venner med. De forstår ikke hva de går glipp av, og for en stor del tror jeg de holder seg unna fordi de mener de selv er bedre/smartere. At du velger å "ofre" deg, vet jeg ikke om er så mye bedre enn å holde seg unna. Får ekkel smak i munnen av det.

Mulig du formulerte deg så jeg misforsto, men jeg oppfattet det i alle fall som om du ser deg selv ensidig som den som tilfører "vennskapsforholdet" noe bra. Det er nedverdigende det!

Gjest Sissel lise
Skrevet

Det er det her jeg lurer på om du ikke får dårlig samvittighet av. Denne personen tror jo dere er gode venner.

Har da noen venner jeg også, som andre ikke vil, orker, eller skjønner at jeg vil være venner med. De forstår ikke hva de går glipp av, og for en stor del tror jeg de holder seg unna fordi de mener de selv er bedre/smartere. At du velger å "ofre" deg, vet jeg ikke om er så mye bedre enn å holde seg unna. Får ekkel smak i munnen av det.

Mulig du formulerte deg så jeg misforsto, men jeg oppfattet det i alle fall som om du ser deg selv ensidig som den som tilfører "vennskapsforholdet" noe bra. Det er nedverdigende det!

Hadde jeg vært en egoist her så hadde jeg kuttet henne ut fordi jeg blir så trett når hun har vært her. Jeg tror allikevel jeg lærer mere om mennesker ved å ha kontakt med henne og det er jo givende. Mener du da at jeg skal kutte kontakten med henne.

Skrevet

Hadde jeg vært en egoist her så hadde jeg kuttet henne ut fordi jeg blir så trett når hun har vært her. Jeg tror allikevel jeg lærer mere om mennesker ved å ha kontakt med henne og det er jo givende. Mener du da at jeg skal kutte kontakten med henne.

Ikke hvis du klarer å se på henne som like bra som deg, noe det absolutt ikke virket som i hovedinnlegget ditt.

Skrevet

Synes dette stiller i akkurat samme bane som støttekontakt, betalt fra sosialkontoret, og de som kommer fra frivillighetssentralens besøkstjeneste.

Det var vel mye pepper til en som prøver å gjøre noe positivt for et annet menneske. Antagelig har mesteparten misforstått hvorfor du gjør det

Gjest QuePasta
Skrevet

Det synes jeg var fint gjort! Og jeg er helt enig i oppfordringen, vi er generelt for dårlige til å ta vare på våre medmennesker. Altfor mange har nok med seg selv og sine nærmeste.

Skrevet

Nå får du gi deg. Jeg har da ikke sagt jeg ikke liker henne.

Vel det er da sånn de fleste her inne tolker det, at du finner det plagsomt å "måtte" ha kontakt med denne personen, og at hun er en byrde for deg!

Kansje du da burde forklare oss litt nærmere om hva du egentlig mener, både med spesiell og om hvordan du må ta deg av henne...

Vi kan ikke bare vite det sånn helt uten videre, og det er ikke rart at folk reagerer på den måten de gjør her, les innleggene dine om igjen så skjønner vi bedre hva du mener!

Skrevet

Det er en god tanke, og en innsats det står respekt av. Du kaller deg "terapeut". Et av de mest grunnleggende momentene som terapeut er at man genuint bryr seg om mennesket og klarer å finne sider som gjør at man liker vedkommende. Dersom du ikke klarer det med denne pseudovenninnen synes jeg du burde finne deg en ny "klient".

Skrevet

Jeg kan forsvare synet ditt hvis du er klar over din rolle som "terapeut" og gjør den andre parten klar over det også. Om du lar denne personen tro at du er sammen med henne fordi du virkelig ønsker å være en veninne og den andre tror at dette er gjensidig så synes jeg det er uforsvarlig.

Det jeg mener kort sagt er at man gjerne kan være snill og ta seg av andre men at den andre parten må vite hvilken rolle du har, om du er besøksvenn, hjerteveninne eller støttekontakt.

Skrevet

Det er en god tanke, og en innsats det står respekt av. Du kaller deg "terapeut". Et av de mest grunnleggende momentene som terapeut er at man genuint bryr seg om mennesket og klarer å finne sider som gjør at man liker vedkommende. Dersom du ikke klarer det med denne pseudovenninnen synes jeg du burde finne deg en ny "klient".

Det synes jeg hørtes rimelig naivt ut. Jeg kan ikke tenke meg at terapeuter og den slags liker alle klientene / pasientene sine.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du får så mye pepper for dette.

Her betyr visst ikke handlinger og resultater noe målt opp mot det som foregår inne i ditt hode.

Skrevet

Dette er noe av det verste jeg vet. Og det at du kaller deg "terapeut" får nakkehårene mine til å reise seg, for det du driver med er noe av det MINST terapeutiske du kan gjøre.

Ikke misforstå, tanken din er god. Men måten du utfører den på må være, ufattelig nedverdigende for denne "vennen" din.

Dersom mennesker ikke kan like meg for nøyaktig den jeg ER, til tross for alle mine feil og mangler, ja.. da har jeg ikke bruk for dem.

Hvorfor skal jeg ta i mot hjelp fra noen som, i mine øyne, bare vil kvitte seg med litt dårlig samvittighet.

Du skriver:

"Personen er slitsom og ikke en jeg stoler på. Jeg synes allikevel synd på vedkommende og velger derfor ikke å unngå kontakt." "Jeg har derfor valgt å ta meg litt av henne."."og lar henne få komme på besøk."... Videre leser jeg: "Jeg har massevis av venner, og har ikke noe behor eller egentlig lyst til å ha kontakt med vedkommende"

Hører du ikke selv hvor hårreisende feil dette blir?

Jeg opplever ikke at du ser på dette mennesket som likeverdig, noe vedk. absolutt er.

Hadde jeg vært denne vennen sin.. og hadde jeg funnet ut at du så på meg slik du gjør, da hadde jeg blitt rasende.. og inderlig såret.

Men igjen.. tanken din er god. Det er bare handlingen som for meg blir helt feil. Hva med å støtte psykisk helse/ kirkens sos/ og slike organisasjoner? Hva med å opprette et fond? Hva med heller å støtte klinikker? Hva med å heller bli støttekontakt, slik at _begge_ da er klar over hvilken rolle du har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...