Gå til innhold

Hva kan man bruke fetaost til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fetaost er jo utrolig godt, men jeg vet likevel ikke om så mange bruksmuligheter. Hittil har jeg bare brukt fetaost i salater og som snacks. Hva kan det også brukes til? Kan det f.eks. brukes på pizza, til taco..etc? Hva syns du er godt?

Skrevet

Jeg bruker det på skiva også. Fetaost, tomat, løk og strør oregano over. Ellers så er det vanlig å servere det til "rød mat" altså tomatsausmat.

Skrevet

Fikk pai med spinat og fetaost en gang hos kusina mi. Kjempegodt. Men har ikke oppskrift, desverre.

I oppskriftsboka mi finnes derimot oppskrift på bl.a. Fetaostgratinert squash- og tomatgrateng, Blomkål med tomat og fetaost, Ovnsbakt fetaost med tomat..

Har ikke prøvd ut noen av de sistnevnte.

skorpionfisken
Skrevet

Bare husk at osten er som navnet; veldig fet :)

Nei det stemmer ikke.

Fetaost er en mager ost. Spesielt om du tar den som ligger i vann/lake istedet for den som ligger i olje.

Oljen som den ofte ligger i synes jeg det er deilig å ha med i salaten (bare litt da) fungerer fint som dressing/smaksforsterker.

Skrevet

Nei det stemmer ikke.

Fetaost er en mager ost. Spesielt om du tar den som ligger i vann/lake istedet for den som ligger i olje.

Oljen som den ofte ligger i synes jeg det er deilig å ha med i salaten (bare litt da) fungerer fint som dressing/smaksforsterker.

Det er rundt 20 % fett i fetaost, vil ikke si den er mager akkurat. Det finnes også 10 % fetaost.

Det er klart at den er magrere enn helfet norvegia f.eks., men det er klart at det er ikke en ost som man kan anbefale å spise_store_mengder av, men det gjør man jo som regel ikke når man har den i salater o.l.

Skrevet

Hei, det er kjempegodt i pitabrød :) Med pepperoni eller salami, salat, rødløk, agurk og oliven. Ellers har jeg smakt det i pizza og, greit nok det.

Skrevet

Jeg liker å bruke den i pai (sammen med feks med spinat, pluss bacon om du ønsker kjøtt) og omelett (sammen med purre og tomat).

Generelt tåler fetaosten veldig godt å lunes.

Jeg fikk en forrett-oppskrift her inne på DOL for en stund siden, denne er veldig god:

Aubergine med feta

2 store auberginer skjæres i tynne skiver (på langs).

Pensle dem med litt olje og stek dem i panne (fint hvis du har en grillpanne, det gjør ikke noe for smaken, men rillene gir et fint utseende) ca 2 min på hver side.

De skal være gylne og myke.

Bryt 250 gram fetaost til smuler i en bolle og bland sammen med 1 finhakket rød chili, en bunt frisk mynte (finhakket), saften av 1 sitron og litt nykvernet sort pepper.

Legg fyll på hver skive aubergine og rull sammen. Enkelt og godt.

Ristede pinjekjerner smaker nyydelig til!

Skrevet

Det er rundt 20 % fett i fetaost, vil ikke si den er mager akkurat. Det finnes også 10 % fetaost.

Det er klart at den er magrere enn helfet norvegia f.eks., men det er klart at det er ikke en ost som man kan anbefale å spise_store_mengder av, men det gjør man jo som regel ikke når man har den i salater o.l.

Jeg kjøper 60 % jeg, de har 40 % men den er ikke god.

Skrevet

Jeg kjøper 60 % jeg, de har 40 % men den er ikke god.

Men du vet selvsagt at 40% og 60 % ikke er fettprosent.

Skrevet

Men du vet selvsagt at 40% og 60 % ikke er fettprosent.

Nei, jeg vet faktisk ikke hva det står for. Jeg har spurt tyrkeren og han sier fettprosent.

Skrevet

Nei, jeg vet faktisk ikke hva det står for. Jeg har spurt tyrkeren og han sier fettprosent.

40 % og 60 % har med fettinnholdet å gjøre, men viser til fettinnholdet i tørrstoffet.

F.eks. vil en vanlig norvegia innholdet 27% fett, men også være merket F45, som viser til tørrstoffet.

Skrevet

40 % og 60 % har med fettinnholdet å gjøre, men viser til fettinnholdet i tørrstoffet.

F.eks. vil en vanlig norvegia innholdet 27% fett, men også være merket F45, som viser til tørrstoffet.

OK, takk :o)

Skrevet

På pizza med kylling, svarte oliven og soltørket tomat.

Sammen med potetbåter og hvitløk i ovnen. Stek poteter og hvitløk med litt olje en stund før du har i fetaosten. Kjempegodt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...