modesty Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Fetaost er jo utrolig godt, men jeg vet likevel ikke om så mange bruksmuligheter. Hittil har jeg bare brukt fetaost i salater og som snacks. Hva kan det også brukes til? Kan det f.eks. brukes på pizza, til taco..etc? Hva syns du er godt? 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Jeg bruker det på skiva også. Fetaost, tomat, løk og strør oregano over. Ellers så er det vanlig å servere det til "rød mat" altså tomatsausmat. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Bare husk at osten er som navnet; veldig fet 0 Siter
Lucretia Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Fikk pai med spinat og fetaost en gang hos kusina mi. Kjempegodt. Men har ikke oppskrift, desverre. I oppskriftsboka mi finnes derimot oppskrift på bl.a. Fetaostgratinert squash- og tomatgrateng, Blomkål med tomat og fetaost, Ovnsbakt fetaost med tomat.. Har ikke prøvd ut noen av de sistnevnte. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Bare husk at osten er som navnet; veldig fet Nei det stemmer ikke. Fetaost er en mager ost. Spesielt om du tar den som ligger i vann/lake istedet for den som ligger i olje. Oljen som den ofte ligger i synes jeg det er deilig å ha med i salaten (bare litt da) fungerer fint som dressing/smaksforsterker. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Nei det stemmer ikke. Fetaost er en mager ost. Spesielt om du tar den som ligger i vann/lake istedet for den som ligger i olje. Oljen som den ofte ligger i synes jeg det er deilig å ha med i salaten (bare litt da) fungerer fint som dressing/smaksforsterker. Det er rundt 20 % fett i fetaost, vil ikke si den er mager akkurat. Det finnes også 10 % fetaost. Det er klart at den er magrere enn helfet norvegia f.eks., men det er klart at det er ikke en ost som man kan anbefale å spise_store_mengder av, men det gjør man jo som regel ikke når man har den i salater o.l. 0 Siter
noami Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Hei, det er kjempegodt i pitabrød Med pepperoni eller salami, salat, rødløk, agurk og oliven. Ellers har jeg smakt det i pizza og, greit nok det. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Jeg liker å bruke den i pai (sammen med feks med spinat, pluss bacon om du ønsker kjøtt) og omelett (sammen med purre og tomat). Generelt tåler fetaosten veldig godt å lunes. Jeg fikk en forrett-oppskrift her inne på DOL for en stund siden, denne er veldig god: Aubergine med feta 2 store auberginer skjæres i tynne skiver (på langs). Pensle dem med litt olje og stek dem i panne (fint hvis du har en grillpanne, det gjør ikke noe for smaken, men rillene gir et fint utseende) ca 2 min på hver side. De skal være gylne og myke. Bryt 250 gram fetaost til smuler i en bolle og bland sammen med 1 finhakket rød chili, en bunt frisk mynte (finhakket), saften av 1 sitron og litt nykvernet sort pepper. Legg fyll på hver skive aubergine og rull sammen. Enkelt og godt. Ristede pinjekjerner smaker nyydelig til! 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Det er rundt 20 % fett i fetaost, vil ikke si den er mager akkurat. Det finnes også 10 % fetaost. Det er klart at den er magrere enn helfet norvegia f.eks., men det er klart at det er ikke en ost som man kan anbefale å spise_store_mengder av, men det gjør man jo som regel ikke når man har den i salater o.l. Jeg kjøper 60 % jeg, de har 40 % men den er ikke god. 0 Siter
lex Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Jeg kjøper 60 % jeg, de har 40 % men den er ikke god. Men du vet selvsagt at 40% og 60 % ikke er fettprosent. 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Men du vet selvsagt at 40% og 60 % ikke er fettprosent. Nei, jeg vet faktisk ikke hva det står for. Jeg har spurt tyrkeren og han sier fettprosent. 0 Siter
lex Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Nei, jeg vet faktisk ikke hva det står for. Jeg har spurt tyrkeren og han sier fettprosent. 40 % og 60 % har med fettinnholdet å gjøre, men viser til fettinnholdet i tørrstoffet. F.eks. vil en vanlig norvegia innholdet 27% fett, men også være merket F45, som viser til tørrstoffet. 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 40 % og 60 % har med fettinnholdet å gjøre, men viser til fettinnholdet i tørrstoffet. F.eks. vil en vanlig norvegia innholdet 27% fett, men også være merket F45, som viser til tørrstoffet. OK, takk ) 0 Siter
....AV Skrevet 26. november 2004 Skrevet 26. november 2004 På pizza med kylling, svarte oliven og soltørket tomat. Sammen med potetbåter og hvitløk i ovnen. Stek poteter og hvitløk med litt olje en stund før du har i fetaosten. Kjempegodt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.