Gå til innhold

Når man blir tiltalt i en straffesak, har man mulighet til å velge forsvarer?

Anbefalte innlegg

Gjest Veninne med en tiltalt
Skrevet

lurte på dette i forbindelse med en stor kriminalsak som holder på nå. Er det slik at aktor og forsvarer bare blir oppnevnt eller kan klienten evnt familien finne en advokat selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart man kan finne en advokat selv.

Det er en grunn til at du ser de samme kjendisadvokatene i sak etter sak.

Gjest veninne med en tiltalt
Skrevet

Det er klart man kan finne en advokat selv.

Det er en grunn til at du ser de samme kjendisadvokatene i sak etter sak.

Men hvor mye tar disse i timen mon tro? jeg går vel ut i fra at den er den tiltalte som selv må betale for advokathjelpen.

Skrevet

Men hvor mye tar disse i timen mon tro? jeg går vel ut i fra at den er den tiltalte som selv må betale for advokathjelpen.

Aner ikke hva de tar i timen, men velger man Elden, Staff eller co., vil jeg tro de vet å ta seg betalt og vel så det.

Ellers finnes det vel noe som heter fri rettshjelp, men i så fall er det liten fare for at Staff eller Elden stiller opp som forsvarere. :)

Skrevet

Er man siktet/tiltalt i en straffesak, får man gratis advokat. Staten betaler. Man kan velge seg den advokaten man vil, men hvis dette er en kjent advokat med et veldig stramt program, kan retten gå inn og forlange advokatskifte.

Det hender at saker blir utsatt og utsatt og utsatt fordi advokaten er så opptatt. Så får den tiltalte mildere straff fordi det har tatt så lang tid å få bragt saken inn for retten...

Sakene fordeles på statsadvokat etter som de kommer inn til statsadvokatembete.

Skrevet

Det er i utgangspunktet fritt forsvarervalg i Norge. Når man blir tiltalt får man som regel oppnevnt en advokat som forsvarer, men man kan selv ta kontakt med den advokat man ønsker og be om hjelp. Den vil da sende et brev til påtalemyndigheten og begjære seg oppnevnt som forsvarer.

Skrevet

I straffesaker er det det offentlige som betaler, og det er en fast sats - uavhengig av hvor kjent advokaten er...

Gjest har en veninne på kjøret
Skrevet

Er man siktet/tiltalt i en straffesak, får man gratis advokat. Staten betaler. Man kan velge seg den advokaten man vil, men hvis dette er en kjent advokat med et veldig stramt program, kan retten gå inn og forlange advokatskifte.

Det hender at saker blir utsatt og utsatt og utsatt fordi advokaten er så opptatt. Så får den tiltalte mildere straff fordi det har tatt så lang tid å få bragt saken inn for retten...

Sakene fordeles på statsadvokat etter som de kommer inn til statsadvokatembete.

et spørsmål til deg. Er det slik at de som er forsvarere i en sak likesågodt kan være aktor i en annen, eller er denne rollen fast uansett sak, hvis du skjønner hva jeg mener?

Gjest Har en veninne på kjøret
Skrevet

I straffesaker er det det offentlige som betaler, og det er en fast sats - uavhengig av hvor kjent advokaten er...

Så hvis du er tiltalt for noe så slipper du å betale for advokathjelpen, men hvis du er offer i en voldtektssak? betaler du advokaten da?

Når må man selv betale for det?

Skrevet

Så hvis du er tiltalt for noe så slipper du å betale for advokathjelpen, men hvis du er offer i en voldtektssak? betaler du advokaten da?

I en straffesak er det pr. def. staten mot anklagede. Dermed er det aktor som fører saken på vegne av "samfunnet", for å si det sånn.

I voldtektssaker kan offeret få oppnevnt en bistandsadvokat, som har som oppgave å ivareta offerets interesser og holde vedkommende informert. Dette trenger man ikke betale for selv.

Dersom man imidlertid går til sivilt søksmål, må man betale advokaten sin selv. Da kan man også risikere å bli idømt saksomkostninger hvis man taper saken.

Skrevet

Bistandsadvokat er også gratis. Skulle bare mangle!

Gjest åneidu!
Skrevet

Det er i utgangspunktet fritt forsvarervalg i Norge. Når man blir tiltalt får man som regel oppnevnt en advokat som forsvarer, men man kan selv ta kontakt med den advokat man ønsker og be om hjelp. Den vil da sende et brev til påtalemyndigheten og begjære seg oppnevnt som forsvarer.

Jeg ble siktet for en fillesak, strafferamme 3 mnd.

Fikk velge hvem jeg ville, valgte John Christian Elden, og det fikk jeg..

Kanskje derfor det gikk så bra også, det ble iallefall ingen tiltale.

Og, nei, jeg var ikke skyldig..

Skrevet

et spørsmål til deg. Er det slik at de som er forsvarere i en sak likesågodt kan være aktor i en annen, eller er denne rollen fast uansett sak, hvis du skjønner hva jeg mener?

Den er fast. Enten er man advokat eller så er man statsadvokat.

Det er en regel om at strafferammen må være på mer enn 6 år tror jeg.... for at en statsadvokat skal føre saken. Er det en sak som har en lavere strafferamme er det politiadvokaten som prosederer saken i retten.

Hvertfall for tingretten. Går saken til lagmannsretten er det alltid en statsadvokat som prosederer.

Skrevet

Jeg ble siktet for en fillesak, strafferamme 3 mnd.

Fikk velge hvem jeg ville, valgte John Christian Elden, og det fikk jeg..

Kanskje derfor det gikk så bra også, det ble iallefall ingen tiltale.

Og, nei, jeg var ikke skyldig..

Nettopp - det var jo det jeg sa... man kan i utgangspunktet velge fritt. Ofte vil det oppnevnes en, men man kan fritt bytte.

Skrevet

Du må betale selv hvis du går til sivilt søksmål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...