Gå til innhold

Egenmelding

Gjest jente femten

Anbefalte innlegg

Gjest jente femten
Skrevet

Hvordan fungerer dette med egenmelding? Jeg tror det er fire stk i året, men går det fra dato fra din første egenemelding eller er det fra 1.1? Hvorfor har vi egenmelding? Er dette fridager eller må man ha legeerklæring også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Hvordan fungerer dette med egenmelding? Jeg tror det er fire stk i året, men går det fra dato fra din første egenemelding eller er det fra 1.1? Hvorfor har vi egenmelding? Er dette fridager eller må man ha legeerklæring også?

- jente femten"

Det er normalt inntil 12 dg i året, og maks 3 dager pr egenmelding. Dette regnes fra første egenmelding, ikke fra 1.1. Hvorfor man har egenmelding??? Det er jo for å unngå å måtte belaste leger med å skrive ut sykemelding om man bare er lettere syk noen dager og allikevel ikke trenger legebehandling (eks. en kraftig forkjølelse, migrene, omgangssyke osv). Det er absolutt ikke fridager, men sykedager, uten behov for legeerklæring/sykemelding.

En annen sak er at mange bedrifter nå er gått inn i IA-avtalen (Inkluderende Arbeidsliv), og da har man et helt annet sett regler for egenmelding, med et høyere antall dager (24 tror jeg), og inntil 8 dager sammenhengende (inkl. helgen, om man blir syk onsdag en uke, så kan slippe å gå til lege for å få sykemelding om man er syk fram til torsdag uken etter).

Skrevet

"Hvordan fungerer dette med egenmelding? Jeg tror det er fire stk i året, men går det fra dato fra din første egenemelding eller er det fra 1.1? Hvorfor har vi egenmelding? Er dette fridager eller må man ha legeerklæring også?

- jente femten"

Det er normalt inntil 12 dg i året, og maks 3 dager pr egenmelding. Dette regnes fra første egenmelding, ikke fra 1.1. Hvorfor man har egenmelding??? Det er jo for å unngå å måtte belaste leger med å skrive ut sykemelding om man bare er lettere syk noen dager og allikevel ikke trenger legebehandling (eks. en kraftig forkjølelse, migrene, omgangssyke osv). Det er absolutt ikke fridager, men sykedager, uten behov for legeerklæring/sykemelding.

En annen sak er at mange bedrifter nå er gått inn i IA-avtalen (Inkluderende Arbeidsliv), og da har man et helt annet sett regler for egenmelding, med et høyere antall dager (24 tror jeg), og inntil 8 dager sammenhengende (inkl. helgen, om man blir syk onsdag en uke, så kan slippe å gå til lege for å få sykemelding om man er syk fram til torsdag uken etter).

Jeg arbeider på i en IA bedrift. IA har 28 dager....tror jeg.

Skrevet

Jeg skal ikke si det med 100% sikkerhet, men mener det står 24 dager i avtalen på min jobb.

Skrevet

Det er ikke fridager, men du skriver din egen melding på at du har vært syk, så slipper legen å bruke tid og ressurser på å gjøre det når du sannsynligvis blir frisk etter bare noen få dager.

Skrevet

Vi har 24.

Skrevet

Det er ikke fridager, det er dager man bruker når man er syk.

Arbeidsgiver kan - hvis det er mistanke om misbruk - kreve legeerklæring eller ta fra deg retten til å bruke egenmeldiger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...