Gå til innhold

Er du lei av jula?

Anbefalte innlegg

Gjest Trøtt kjerring
Skrevet

Av mangel på oppfinnsomhet: er du også lei av jula og kjøpemaset allerede før det begynner?

Ungene(store som små) skal liksom konkurrere om å få best og dyrest gaver, og foreldrene må ofte ruinere seg.

Det skal bakes og shines opp, den perfekte husmor skal selvfølgelig greie alt!

Lei av dette maset jeg, og ikke greier jeg å leve opp til det heller. Hva med dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar det hele med stor ro, og den roen smitter på barna. Så nei, jeg er ikke lei. Har ikke begynt jula ennå, bruker adventstiden til forberedelser. Også har jeg lært meg at det blir jul selv om jeg ikke stresser vettet av meg.

Gjest Trøtt kjerring
Skrevet

Jeg tar det hele med stor ro, og den roen smitter på barna. Så nei, jeg er ikke lei. Har ikke begynt jula ennå, bruker adventstiden til forberedelser. Også har jeg lært meg at det blir jul selv om jeg ikke stresser vettet av meg.

Kjøper du dyre gaver til barna dine eller? jeg synes det begynner å bli drøyt når kravet er gaver til 4-5 tusen pr. pers.

Jeg synes ungene bør lære seg andre verdier i livet, men kjøpestanden og samfunnet skaper et forferdelig press.

Gjest bare-sjokkerte-mei
Skrevet

Kjøper du dyre gaver til barna dine eller? jeg synes det begynner å bli drøyt når kravet er gaver til 4-5 tusen pr. pers.

Jeg synes ungene bør lære seg andre verdier i livet, men kjøpestanden og samfunnet skaper et forferdelig press.

Å hjelpes! Krever barna dine gaver for 4-5000??? Da må du ha skjemt dem ganske borti granskauen bort, spør du meg! Hvor gamle er de forresten?

Skrevet

...hva du gjør den til sjøl.

Jeg for min del vet ikke noe finere enn å sitte ved bordet sammen med familien, eller se iveren til ungene når pakkene pakkes opp eller den stillheten som råder på selve julaften, da trafikken synes å fordufte fra jordens overflate.

En må ikke la seg stresse, serru.

Skrevet

"ungene bør lære seg andre verdier i livet" skriver du.

Hvem skal lære dem det, andre enn vi foreldre ?

Hvis de "krever" gaver til 4-5000 kroner, kan du ikke bare skylde på samfunnet.

Skrevet

...hva du gjør den til sjøl.

Jeg for min del vet ikke noe finere enn å sitte ved bordet sammen med familien, eller se iveren til ungene når pakkene pakkes opp eller den stillheten som råder på selve julaften, da trafikken synes å fordufte fra jordens overflate.

En må ikke la seg stresse, serru.

Så sant som om jeg skulle sagt det sjøl:)

Skrevet

Jeg har hoppet av karusellen for lenge siden. Julegardinene skal opp i morgen og vindusdekorasjonene men that's all.

Skrevet

Men herregud, da! Jula er da hva du gjør den til selv.

Foreldrene _må_ ikke ruinere seg. Og den perfekte husmor _må_ ikke greie alt.

Du lager jula som du vil ha den selv. Du gjør det du har lyst til, og lar være å gjøre det som bare blir stress.

Jeg elsker julen og forberedelsene.

Idag har 5åringen og jeg pyntet her hjemme, med julepynt osv. Stuevinduet er blitt veldig julete, og vi pleier ha minimalt med pynt ute til vanlig. Så det synes, ja.

Imorgen skal vi pynte pepperkakehus.

Men jeg kjøper ferdige deler til huset, for jeg liker ikke å lage pepperkakedeig. Det er pyntinga som er gøy.

Jeg lager heller ikke ørten sorter julekaker som ingen liker likevel.

Men vi hører på julemusikk, danser, har julepynt, går på julegrantenninger, åpner kalender. Sånne ting.

Julegavene er jeg nesten ferdig med, gjenstår bare å pakke inn et par. Legger en del tid i innpakking, fordi jeg liker det. Hadde jeg syntes det var pes, hadde jeg bedt om ferdig innpakket i butikken.

Du _må_ ikke gjøre det stress. Jula er hva du gjør det til selv.

Og jeg koser meg glugg ihjel :)

hilsen amber i julestemning...

Skrevet

Ikke noe å leve opp til vel?? Man gjør det man vil ut av jula og forberedelsene. Tror det der med kjøpepresset er annerledes på bøgda enn i byene. Ikke får husmora i meg noen spesiell trang til å steppe frem heller... Ingen måned i året er s¨mørk som desember, hvorfor stresse med å vaske ned og shine hus? Synest nesten det bar blir litt dumt jeg; fordet da er fokuset på høytiden på feil sted... mener nå jeg da.

Skrevet

Du har min medfølelse. Jeg vet hvordan det er å måtte leve opp til andres forventninger. Etter at jeg ble skilt måtte jeg 'ta meg sammen' for å greie å holde jul. Nå gleder jeg meg for første gang på flere år til å feire jul hjemme i Island sammen med foreldrene mine og døtrene mine har bestemt seg for å være med begge to. Treffe venner og familie, dra på juletresfesten i bygda sammen med søsteren min og den lille sønnen hennes, snuse inn lukten av varm kakao og småkaker og se på alle de festkledte småbarna. Det blir flashback til fortiden. Gå på bygdefesten i romjula og spille kort og danse til trekkspill etterpå, det blir flashback til ungdomstiden. Jeg er ikke lei jula, jeg skal tenke mest på meg selv. Og faktisk så gleder jentene mine seg å være med på alt dette jeg har snakket om som de aldri har opplevd.

Skrevet

Julen blir akkurat hva det hver og en av oss gjør den til.

For min del vasker jeg rundt i november, ikke fordi jula er i anmarsj, men fordi vi flyttet inn her på denne tiden og vasker gjerne rundt en gang pr. år.

Før 1.søndag i advent er julestjernene hengt opp i vinduene, lilla duk på stuebordet og et par svibler som vi følger utviklingen til Lilla lys i stakene må til både i stua og på kjøkkenet. Det skal tennes mange lys i desember, det er jo så mørkt store deler av døgnet.

Julegaver handles i slutten av november og begynnelsen av desember, til de nærmeste.

Koselig med julenisser og julemus som pynt fra midten av desember og resten av julepynten noen dager før julaften, juletreet inkludert. Koser meg med dette litt i forkant av jula også jeg, men så er jeg vel blant de første som rydder vekk også.

Ha en hyggelig adventtid alle sammen!!

Skrevet

Julen blir akkurat hva det hver og en av oss gjør den til.

For min del vasker jeg rundt i november, ikke fordi jula er i anmarsj, men fordi vi flyttet inn her på denne tiden og vasker gjerne rundt en gang pr. år.

Før 1.søndag i advent er julestjernene hengt opp i vinduene, lilla duk på stuebordet og et par svibler som vi følger utviklingen til Lilla lys i stakene må til både i stua og på kjøkkenet. Det skal tennes mange lys i desember, det er jo så mørkt store deler av døgnet.

Julegaver handles i slutten av november og begynnelsen av desember, til de nærmeste.

Koselig med julenisser og julemus som pynt fra midten av desember og resten av julepynten noen dager før julaften, juletreet inkludert. Koser meg med dette litt i forkant av jula også jeg, men så er jeg vel blant de første som rydder vekk også.

Ha en hyggelig adventtid alle sammen!!

TILLEGG:

Nei, lei jula, kan ikke si det, men godt å få rydda vekk og komme i gjenge igjen en av de første dagene i januar.

Nytt år og nye muligheter......!Sist, men ikke minst, nedtellinga til ny campingsesong og det blir lysere dager igjen.

delphina1365380402
Skrevet

Ja, er drittlei for lengst! Hele november er jo også blitt julemnd, i butikker og blader! Æsj.

Vi reduserer pynt og fjas for hvert år, og i år tar vi til og med en tur med Kielfergen (den nye) i romjula for å få dagene til å gå! Ungene har bakt peppernøtter - og det blir eneste baksten.

Jula har helt mistet sin sjarm - det er en kommersiell fråtsefest og "liksomhyggelig".

Nei, vi melder oss ut - og kommer nok til å tilbringe julene i syden når vi ikke lenger har besteforeldrene med oss!

Skrevet

For min del ville vinteren blitt temmelig lang hvis det ikke var for jula. Synes jula er kjempekoselig, jeg! Prøver å gjøre unna det meste i november, slik at jeg bare kan kose meg i adventstida. Jeg gidder ikke å rundvaske huset, men vasker nok litt mer nøye enn ellers (inni og utenpå kjøkkenskapene f.eks.). Baking stresser jeg minst mulig med. Ungene har bakt julemenn sammen med mormor (tradisjon hvert år) og ellers har jeg kjøpt ferdige smultringer og pepperkaker. Pepperkakehus er, ifølge ungene, et "must". Idag kjøpte jeg ferdige pepperkakedeler som skal stekes og settes sammen. Jeg er ikke sååå glad i å bake at det gjør noe...

Igår julepynta jeg huset med adventsstjerne i vinduet og litt julepynt her og der (liker ikke for mye stæsj. Tatt fram rød duk, julestjerne, røde lys o.l.). I kveld til BarneTV ble adventsstjernene tent. Med fyr på peisen, tente julelys på bordet og lørdagsgodter til ungene kjente jeg et snev av julestemning. Koselig :o)

Jeg pynter alltid til jul når advent begynner. Når nyttårsaften er over, er jula over for min del. Da reiser julepynten kjapt ut, og jeg begynner å se fram mot vår og sommer igjen!

Skrevet

Du lager jula som du vil ha den selv. Du gjør det du har lyst til, og lar være å gjøre det som bare blir stress.

Idag har 5åringen og jeg pyntet her hjemme, med julepynt osv. Stuevinduet er blitt veldig julete, og vi pleier ha minimalt med pynt ute til vanlig. Så det synes, ja.

Men jeg kjøper ferdige deler til huset, for jeg liker ikke å lage pepperkakedeig. Det er pyntinga som er gøy.

Men vi hører på julemusikk, danser, har julepynt, går på julegrantenninger, åpner kalender. Sånne ting.

Julegavene er jeg nesten ferdig med, gjenstår bare å pakke inn et par. Legger en del tid i innpakking, fordi jeg liker det. Hadde jeg syntes det var pes, hadde jeg bedt om ferdig innpakket i butikken.

amen til det! Hyggelig at noen andre også er i julestemning om dagen:0)

Skrevet

Maa bare si at jeg syns det er saa deilig aa lese innlegg som dette!

Klok er du! :-)))

Skrevet

NEI!

Jeg er ikke lei av jula, men jeg er mektig lei av folk som stadig skal mase og hisse seg opp over julestemning, forberedelser, jul i butikkene osv. fra sent i oktober.

Det staar selvfolgelig hver enkelt fritt aa vaere sur og misfornoyd (misunnelig?) med at andre koser seg frem til 23 desember, men jeg for min del velger aa kose meg med det som passer, resten bryr jeg meg ikke om.

Skrevet

Jeg er lei av folk som bruker to måneder før jul på å klage over hvor mye stress og styr det er i førjulstida. ;oP

Det er da fullt mulig å velge bort ting man synes er slitsomt, og heller velge å gjøre de tingene man liker.

Skrevet

"eg synes det begynner å bli drøyt når kravet er gaver til 4-5 tusen pr. pers."

Guri malla, hva slags unger er det du kjenner?

For øvrig er det opp til de voksne å sette grenser for sånt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...