Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg er 46 år gammel(kvinne) og har hatt to veneoperasjoner, hvor jeg har fjernet begge saphena magna. Den siste operasjonen var for 4 år siden. For noen dager siden merket jeg et lite sår på den nedre delen av leggen son nå har blitt mye større. Sånne sår har jeg hatt før operasjonene, og en gang siden. Jeg tror det er ulcus cruris og lurer på hva jeg kan gjøre selv(før jeg oppsøker lege) for å forhindre at det blir enda større og for å få det til å forsvinne? Er det noe salve jeg kan smøre på? Jeg bruker støttestrømper og passer på å ha beina hevet når jeg sover,slik at det er vanskelig å forstå hvorfor jeg fikk sår igjen. Jeg håper dere kan hjelpe meg.På forhånd takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166638-ven%C3%B8se-leggs%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

SOm du kanskje vet så kommer venøse leggsår av at blodsirkulasjonen tilbake til hjertet er for dårlig. Det du bør gjøre er å kjøpe zinkpasta (ikke salve) som du smører tykt rundt sårkanten. Dette skal hindre at såret utvider seg. Så kan du surre støttebandasje relativt stramt rundt såret. (ikke ubehagelig stramt)

Det beste miljøet for et sår å gro er ved å holde det fuktig. På sykehus er det vanlig å fukte med fysiologisk saltvann. Dette kan du også kjøpe på apoteket. Men dersom såret ser stygt ut osv. så bør du ha kontakt med lege, da slike sår kan bli ganske store...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Den viktigste behandlingen virker det som du allerede har gjort; lett KOMPRESJON vha støttestrømpe og hevede ben. INFEKSONSFOREBYGGENDE mer direkte i ditt tilfelle bør nok være en "halvtørr" kompress; kanskje en klorhexidin-holdig steril kompress som legges under den elastiske bandasjen. ÅRSAK kan være f.eks små-støt eller for stram bandasje som hindrer normal blodgjennomstrømning. Diabetes eller andre sykdommer som lettere gir sår eller nedsatt blodstrøm bør utelukkes..

Du bør være rask ( innen ca. 1 uke ?) med å kontakte fastlege ( eller kanskje helst hjelpepersonellet ved legens kontor ?) dersom såret ikke bedrer seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...