Gå til innhold

hvorfor har en kristen friskole 40 % muslimer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en som jobber på Regnbuen skole som er en kristen friskole på Lørenskog. Hun fortalte meg at 40 pr av elevene var muslimer!. Dette overrasket meg veldig. hvorfor velger muslimer å la ungene gå på en kristen skole?

Noen som har noen tanker om det?

Skrevet

Fordi privatskolene har et mye bedre tilbud enn mange offentlige skoler. Det går muslimer i klassen til minstemann også.

Og jeg sier mange, ikke alle, hadde skolene rundt her vært bedre hadde minstemann gått på den offentlige.

Gjest skumle greier
Skrevet

De skal sikkert infiltrere og omvende alle kristne til muslimer. Snedig plan, men den ble gjennomskuet.

Skrevet

Kristene, jøder og muslimer tilber samme gud.

Det går både kristne, muslimer,budister, ateister osv. på vanlig skole, enda det er kristendommen som er grunnleggende der også.

Skrevet

Fordi privatskolene har et mye bedre tilbud enn mange offentlige skoler. Det går muslimer i klassen til minstemann også.

Og jeg sier mange, ikke alle, hadde skolene rundt her vært bedre hadde minstemann gått på den offentlige.

Men jeg trodde at muslimene var skeptiske til kristen forkynning? Hun jeg snakket med var så fornøyd med å jobbe der fordi hun kunne forkynne så mye hun ville i jobben sin. Men hvis alle tilber samme gud hvorfor er det så mye bråk om dette KRL faget da? Trodde at det var muslimene som var mest skeptiske til det jeg?

Gjest baremei
Skrevet

Heisann Timari!

Har et par tenker jeg vil lufte...

Jeg kan bare snakke av egen erfaring, men slik jeg har opplevd det, "forkynnes" det en god del i den offentlige skolen også. Jeg har hatt flere lærere opp gjennom årene som har vært uttalte ateister. Disse har benyttet hver anledning til å reklamere for sin (ikke-)tro, samt å rakke ned på oss "dumme" kristne. Dessuten er toleransen for banning etc. høyere i "vanlige" skoler enn kristne. Dette skaper ofte dårlig stemning.

Da jeg kom på videregående ble jeg lei av alt dette, og valgte å prøve en kristen friskole. Det er det beste jeg har gjort. Færre enn halvparten av elevene var kristne, men alle lærerne.Det var ikke forkynnelse i "hytt og pine":), men et 10-15 min langt "ord for dagen" hver morgen. Her var dessuten veldig mye mindre banning enn før.Sist men ikke minst ble jeg positivt overrasket over hvor omsorgsfulle og oppriktig interessert i elevene sine lærerne var!!(Dette kan jo være tilfeldig, men...)Fordi de "hadde lov til" å snakke om sin tro, virket de mer personlige,avslappa på en måte, i møte med oss elever. De viste respekt for alle-uansett livssyn. Og fikk dermed respekt tilbake. Et så godt forhold til lærerne hadde jeg aldri hatt før i løpet av mine tidligere 11 år på skolebenken.

Egentlig er jeg for at mnskr. av ulike livssyn skal gå på samme,gode, skole.Men da må den offentlige skolen se til å skjerpe seg!!

Selvsagt varierer både offentlige skoler og kristne friskoler veldig. Men sistnevnte har generelt sett ivaretatt noen aspekter som offentlige skoler på god vei har mistet/gitt blaffen i:

-respekt lærere og elever imellom

-engasjerte (og omsorgsfulle) lærere

-lav toleranse for banning og nedsettende kommentarer

Det er kanskje disse punktene muslimene du prater om i innlegget ditt har oppdaget-og legger vekt på.

(Forøvrig er det ganske store ulikheter mellom Islams gudsbilde og kristendommens.Her kan du lese om Gud i de ulike verdens-religionene:

http://www.hf.uio.no/iks/ariadne/Religionshistorie/framesetT.htm?Trad/Islam/islamgud.htm )

Vennlig hilsen

Skrevet

Fordi de har strengere disiplin enn i offentlig skole, kanskje?

Skrevet

Men jeg trodde at muslimene var skeptiske til kristen forkynning? Hun jeg snakket med var så fornøyd med å jobbe der fordi hun kunne forkynne så mye hun ville i jobben sin. Men hvis alle tilber samme gud hvorfor er det så mye bråk om dette KRL faget da? Trodde at det var muslimene som var mest skeptiske til det jeg?

Et godt spørsmål.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...