Gå til innhold

Gruer meg til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, da er det duket for min første alenejul. Ungene drar til faren på julaftens ettermiddag.

Hva faen finner man på da? Ikke for det, jeg har flere venner som har tilbudt meg å komme til dem på kvelden - men å sitte hjemme hos andre og deres unger på selve Kvelden... har jeg ikke lyst til.

Vurderte ei stund å reise bort, men kommer nok ikke så langt iom. at jeg har bare to dagen å gjøre på.

Forslag til hva jeg kan ta meg til?

Skrevet

Frivillighetsarbeid kanskje. Garantert så får du en god følelse da, være noe for andre.

På bo og servicesentre er det helt sikkert behov for hjelp. Kontakt f.eks. Kirkens Bymisjon. De driver flere slike steder.

Er jo flere som arrangerer alternativ jul også, men da kommer du jo til å måtte være sammen med barn også og blir vel litt rart når du ikke har dine egne der.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

hvis man ikke er så edel at man vil jobbe med gamle og syke osv., så kan man jo slå seg sammen med andre i samme situasjon. (Og dem er det MANGE av!) Og ta en liten rolig hyggelig fest, gjerne uten ribbe osv. som folk nå har spist siden midten av november! Nå har jeg hørt at byen heller ikke er stengt (oslo, tenkte jeg på), ungdommen pleier visst å gå ut etter at det verste familiedramaet er over. (Føler nesten at jeg banner i kjerka her... men julaften er ikke slik som i drømmeverdenen for svært mange)

Gjest LucySky
Skrevet

Frivillighetsarbeid kanskje. Garantert så får du en god følelse da, være noe for andre.

På bo og servicesentre er det helt sikkert behov for hjelp. Kontakt f.eks. Kirkens Bymisjon. De driver flere slike steder.

Er jo flere som arrangerer alternativ jul også, men da kommer du jo til å måtte være sammen med barn også og blir vel litt rart når du ikke har dine egne der.

Venninnen min gjorde det slik (modig!) første juleaften aleine mens barna var hos mannen og den nye kona: Kjøpte litt julemat, vin osv, pyntet seg litt, spiste og drakk og så på tv. Og gråt endel, ikke fortvilet, men veldig dypt i seg sjøl og hele familiens situasjon slik den var blitt.

Våknet Første dag, og kjente seg gjennomblåst og rolig. Glad for at hun hadde klart det. Dette er det nå sikkert femten år siden, men hun gjør det av og til slik ennå: feirer aleine.

Skrevet

Venninnen min gjorde det slik (modig!) første juleaften aleine mens barna var hos mannen og den nye kona: Kjøpte litt julemat, vin osv, pyntet seg litt, spiste og drakk og så på tv. Og gråt endel, ikke fortvilet, men veldig dypt i seg sjøl og hele familiens situasjon slik den var blitt.

Våknet Første dag, og kjente seg gjennomblåst og rolig. Glad for at hun hadde klart det. Dette er det nå sikkert femten år siden, men hun gjør det av og til slik ennå: feirer aleine.

Det høres faktisk veldig fint ut!

Gjest hysteri
Skrevet

Hva er vitsen med å bli så hysterisk over å være alene på julaften? Herregud. Det er da en av de mindre viktige ting i livet. Nei, ro deg ned..kos deg med god mat og drikke..og er du så vanvittig redd for å være alene i ditt eget selskap så får du gud bedre meg ta deg en tur ut på byen da. Der treffer du sikkert mange likesinnede om ikke annet.

Skrevet

Hva er vitsen med å bli så hysterisk over å være alene på julaften? Herregud. Det er da en av de mindre viktige ting i livet. Nei, ro deg ned..kos deg med god mat og drikke..og er du så vanvittig redd for å være alene i ditt eget selskap så får du gud bedre meg ta deg en tur ut på byen da. Der treffer du sikkert mange likesinnede om ikke annet.

Synes du virkelig det er så rart at muriel ber om råd og gruer seg litt for at ungene hennes skal være et annet sted julaften?

Skrevet

Så kjip du er.

Gjest hysteri
Skrevet

Synes du virkelig det er så rart at muriel ber om råd og gruer seg litt for at ungene hennes skal være et annet sted julaften?

Ja, i grunn. Dersom hun tror at ungene er i fare eller at de ikke har det bra i jula er det jo noe helt annet. Men så lenge ungene er ivaretatt synes jeg det er merkelig å sutre over å være alene en julaftenskveld.

Skrevet

Ja, i grunn. Dersom hun tror at ungene er i fare eller at de ikke har det bra i jula er det jo noe helt annet. Men så lenge ungene er ivaretatt synes jeg det er merkelig å sutre over å være alene en julaftenskveld.

At hun sikkert kan få en fin julaften alene, er en ting.

Men julaften er kanskje den mest familifokuserte dagen i året, i tillegg kommer for mange lange tradisjoner.

Da synes jeg det er naturlig å være litt sår for å sitte alene mens barna skal være et annet sted.

Det er lett å føle at man er den eneste som ikke er sammen med mennesker man er glad i på en sånn dag. Virkeligheten er selvsagt en helt annen - det er mange som sitter alene eller tilbringer kvelden med andre enn de helst vil.

Hvis man klarer å se på dagen på en annen måte, kan man ha en finfin julaften uansett. Men det må være lov å kvie seg litt for omstillingen.

Gjest hysteri
Skrevet

At hun sikkert kan få en fin julaften alene, er en ting.

Men julaften er kanskje den mest familifokuserte dagen i året, i tillegg kommer for mange lange tradisjoner.

Da synes jeg det er naturlig å være litt sår for å sitte alene mens barna skal være et annet sted.

Det er lett å føle at man er den eneste som ikke er sammen med mennesker man er glad i på en sånn dag. Virkeligheten er selvsagt en helt annen - det er mange som sitter alene eller tilbringer kvelden med andre enn de helst vil.

Hvis man klarer å se på dagen på en annen måte, kan man ha en finfin julaften uansett. Men det må være lov å kvie seg litt for omstillingen.

Greit nok. Men hun sier hun har venner som har tilbudt henne å være sammen med dem. Ikke alle som har et valg. Noen er "dømt" til å være alene på julaften. DEM har jeg sympati for.

Skrevet

HAr du ikke søsken eller foreldre å reise til da?

De bor såpass langt unna at det er liten vits i, blir i så fall å snu i døra omtrent.

Skrevet

Jeg ville kanskje takket ja til en middag hos venner, og så reist hjem til meg selv når gavene skulle pakkes opp, og bare hatt en helt vanlig kveld med tv eller film, og kanskje litt internett. Ta tidlig kvelden og dagen etter kan du rydde og gjøre det koselig til ungene kommer hjem, sånn at dere får en fin kveld 1. eller 2. juledag med gaver og kos.

Skrevet

Siden jeg er i omtrent samme situasjon som deg så har jeg planlagt å være hjemme alene. Spise fjordland og leie noen filmer og så kan vi jo dole litt ;o)

Jeg har også blitt bedt bort men tror jeg vil føle meg mer utenfor hos andre enn alene hjemme.

Det verste som kan skje er jo at du begynner å grine og savner ungene og da er det bedre å være alene. Jeg er flink til å sove også jeg så jeg kan sikkert klare å sove bort hele jula

Skrevet

Siden jeg er i omtrent samme situasjon som deg så har jeg planlagt å være hjemme alene. Spise fjordland og leie noen filmer og så kan vi jo dole litt ;o)

Jeg har også blitt bedt bort men tror jeg vil føle meg mer utenfor hos andre enn alene hjemme.

Det verste som kan skje er jo at du begynner å grine og savner ungene og da er det bedre å være alene. Jeg er flink til å sove også jeg så jeg kan sikkert klare å sove bort hele jula

Der sa du det jeg ikke fant ord på: Tror jeg vil føle meg uttafor som en ekstra "innleid" hos venner på julaften.

Skrevet

Der sa du det jeg ikke fant ord på: Tror jeg vil føle meg uttafor som en ekstra "innleid" hos venner på julaften.

Ja, hvis du ikke blir bedt et sted hvor gjestene ikke er i familie med hverandre.

Det kunne vært som et vanlig party og helst uten presanger også. Men gjerne julemat og godt drikke ;o)

Skrevet

Ja, hvis du ikke blir bedt et sted hvor gjestene ikke er i familie med hverandre.

Det kunne vært som et vanlig party og helst uten presanger også. Men gjerne julemat og godt drikke ;o)

Kjenner nok mest familiefolk, med galopperende små villdyr som velter seg høylytt i gavehaugen.

Ikke så ulikt mine egne, faktisk ;-)

Skrevet

Kjenner nok mest familiefolk, med galopperende små villdyr som velter seg høylytt i gavehaugen.

Ikke så ulikt mine egne, faktisk ;-)

Jeg kjenner mest enslige jeg men selv de skal være sammen med familie i jula.

Jul er en familiehøytid, så når ting skjærer seg så blir man alene og julaften, nyttårsaften, påske og 17.mai er kjipe dager for mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...