Gå til innhold

forsnakket meg og sa et navn jeg hadde taushetsplikt overfor?

Anbefalte innlegg

Føler meg litt dum nå, men har du skrevet under noen taushetsplikt som pedagog? Jeg har aldri gjort det, gjorde det når jeg var utplassert som student.

Vet en kollega som stadig plaprer og bruker navn på elever, jeg har påpekt at h*n skal slutte med det, men da sa h*n bare at h*n aldri hadde skrevet under på noen taushetsplikt.

Selv snakker jeg aldri om elevene mine med navn, er i det hele tatt veldig forsiktig med å si noe.

Men jeg har hørt lærere som har sittet på toget, kafé e.l. og diskutert navngitte personer.

I arbeidsavtalene på jobben min står det nederst at man samtidig skriver under på taushetserklæring, men man får ikke et eget ark man skriver under på.

Det de fleste sjekker når de skriver under på arbeidsavtale er vel stillingsprosent, om det er fast eller midlertidig og lønn.

Jeg syns du bør ta det opp med ledelsen, at vedkommende absolutt bør få seg en liten leksjon i taushetsplikt.

Fortsetter under...

Har du i det hele tatt lov til å diskutere dette med andre?

Jeg angrer nå at jeg ga mitt samtykke til ei som studerte spes.ped da hun spurte om å få bruke min sønn i sin oppgave.

Jeg tror jeg ville anmeldt hvis jeg fikk vite om at sensitive ting om mitt barn ble diskutert uten mitt samtykke.

Ser ikke helt hvorfor det skal være sånn full krise for det? Ro dere ned, glipp er glipp, og når det er fagpersoner som diskuterer så kommer det vel avogtil konkrete løsninger til evt. problemer en ikke greier å hanskes med alene, man får innspill etc. Og så lenge det ikke er intensjonen å utlevere noen direkte (men for å diskutere situasjoner, finne løsninger) så bør en kunne tåle såpass.

Det er såklart dumt å røpe virkelig navn men sånt er for de aller fleste bare.. jeje greier.. ikke sånn at man går rundt og godter seg over alt det en vet om andres unger da...de aller fleste er oppriktlig engasjerte i ungene de observerer/ønsker å hjelpe.

Ser ikke helt hvorfor det skal være sånn full krise for det? Ro dere ned, glipp er glipp, og når det er fagpersoner som diskuterer så kommer det vel avogtil konkrete løsninger til evt. problemer en ikke greier å hanskes med alene, man får innspill etc. Og så lenge det ikke er intensjonen å utlevere noen direkte (men for å diskutere situasjoner, finne løsninger) så bør en kunne tåle såpass.

Det er såklart dumt å røpe virkelig navn men sånt er for de aller fleste bare.. jeje greier.. ikke sånn at man går rundt og godter seg over alt det en vet om andres unger da...de aller fleste er oppriktlig engasjerte i ungene de observerer/ønsker å hjelpe.

Det er jo en grunn til at det blir skrevet under på taushetsplikt!

det skal ikke være pytt pytt å fortelle om ting noen andre overhodet ikke har noe med.

fei1365380229

Kanskje de bevisst bruker fiktive navn?

Tror ikke nødvendigvis det. Når jeg studerte var det noen jeg studerte sammen med som hadde hørt noen av lærerne sitte på trikken og diskutere en person som hun kjente.

Føler meg litt dum nå, men har du skrevet under noen taushetsplikt som pedagog? Jeg har aldri gjort det, gjorde det når jeg var utplassert som student.

Vet en kollega som stadig plaprer og bruker navn på elever, jeg har påpekt at h*n skal slutte med det, men da sa h*n bare at h*n aldri hadde skrevet under på noen taushetsplikt.

Selv snakker jeg aldri om elevene mine med navn, er i det hele tatt veldig forsiktig med å si noe.

Men jeg har hørt lærere som har sittet på toget, kafé e.l. og diskutert navngitte personer.

Ja det er inkludert i arbeidsavtalen å skrive under taushetsplikt. Jeg har gjort det alle steder jeg har jobbet, unntatt en og det var en ekstrajobb hvor jeg aldri skrev kontrakt heller. Det var en tabbe fra lederen og det ville aldri ha falt meg inn å plapre om personene der sånn at de kunne bli gjenkjent.

Det er ikke noen moralsk unnskyldning at en ikke har skrevet under taushetsplikt, men rent juridisk er det det.

Det er noen ganger i gråsonen hva man skal si til andre kollegaer, men ofte er det nødvendig å diskutere saker på jobben. Det er greit å diskutere alt med ledelsen og sosiallærer, men de er ikke alltid tilgjengelige.

Jeg har opplevd lærere og annet fagfolk som har vært så frustrert at de har gått over grensen når de har snakket med meg i private sammenhenger. Det har alltid blitt i mellom ørene på meg. Jeg tjener ingenting på å bringe det videre, og jeg regner med at langt de fleste innenfor mitt fagfelt har den samme innstillingen.

fei1365380229

Ja det er inkludert i arbeidsavtalen å skrive under taushetsplikt. Jeg har gjort det alle steder jeg har jobbet, unntatt en og det var en ekstrajobb hvor jeg aldri skrev kontrakt heller. Det var en tabbe fra lederen og det ville aldri ha falt meg inn å plapre om personene der sånn at de kunne bli gjenkjent.

Det er ikke noen moralsk unnskyldning at en ikke har skrevet under taushetsplikt, men rent juridisk er det det.

Det er noen ganger i gråsonen hva man skal si til andre kollegaer, men ofte er det nødvendig å diskutere saker på jobben. Det er greit å diskutere alt med ledelsen og sosiallærer, men de er ikke alltid tilgjengelige.

Jeg har opplevd lærere og annet fagfolk som har vært så frustrert at de har gått over grensen når de har snakket med meg i private sammenhenger. Det har alltid blitt i mellom ørene på meg. Jeg tjener ingenting på å bringe det videre, og jeg regner med at langt de fleste innenfor mitt fagfelt har den samme innstillingen.

Nei jeg har aldri skrevet under på noenting, men har bare vært 100 % vikar på samme sted i 5 år :-).

Annonse

Gjest skap tillit!

Nei jeg har aldri skrevet under på noenting, men har bare vært 100 % vikar på samme sted i 5 år :-).

De plassene jeg ikke har fått spørsmål om å skrive under,har jeg etterlyst det selv.

Det synes jeg er en tillitserklæring som er viktig.

Moralsk sett har du taushetsplikt, men havner du i rettssak kan advokaten din bruke dette. Dette er en svakhet hos arbeidsgiver

Nei, selvfølgelig var det ikke bra, dette.

Men, forhåpentligvis har du lært.

Bebba ber deg snakke med venninnen din om dette- Det var vel dette rådet jeg også ville gi deg.

Regner med at du da kan legge dette fra deg da.Det var da vel ikke så fryktelig ille det du sa ?

Gjest Huff dette var ikke bra

Nei, selvfølgelig var det ikke bra, dette.

Men, forhåpentligvis har du lært.

Bebba ber deg snakke med venninnen din om dette- Det var vel dette rådet jeg også ville gi deg.

Regner med at du da kan legge dette fra deg da.Det var da vel ikke så fryktelig ille det du sa ?

ja da har snakket med min veninne om det og hun gjorde ikke noe stort nummer ut av det, men håper ikke hun tror at jeg vanligvis er en som plaprer lett.

Det var en faglig diskusjon om et barn og hadde ingenting med hva jeg syntes om dette barnet personlig, selv om jeg vet at det ikke har noe med saken å gjøre.

Gjest Ta det med ro

Godt du tar det alvorlig! Hadde enda leger og annet helsepersonell, samt skoleansatte, tatt det like alvorlig, skulle jeg vært fornøyd.

Jeg har opplevd mange brudd på taushetsplikten rundt om. Min erfaring er at den 'skyldige' bare blir irritert hvis en bemerker det. Ofte blir den overordnede enda mer irritert hvis en skulle finne på å bry vedkommende med det. Så taushetsplikten er det mange som ikke tar alvorlig nok. Skulle hatt fler som deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...