Gå til innhold

Spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har slitt med anorexia/bulimi i mange år. Familie og venner har brukt mye tid og energi på å bekymre seg for meg. I høst begynte jeg å studere. Måtte innse at jeg måtte forbedre næringsinntaket mitt for å klare meg gjennom studiene. Problemet er at etter jeg begynte og spise litt, gikk jeg opp i vekt, 6 kilo på 3 mnd! Legen sier det er bra, også familie og venner synes dette. Problemet er at jeg selv har store problem med min nye figur. Har fått veldig lav selvfølelse, unngår sosiale aktiviteter, nekter å se meg selv naken i speilet. Får vondt inni meg, mens andre bare synes jeg har blitt så flott. Jeg klarer ikke å takle det, alle tror jeg er frisk igjen, men jeg føler meg absolutt ikke frisk. det går ikke et eneste minutt hvor jeg ikke tenker på mat, kalorier og trening. De siste par ukene har jeg kuttet ned matinntaket betraktelig og begynt og trene mer enn vanlig. Føler meg mye bedre på tom mage, og føler at jeg takler eksamenspress bedre når jeg ikke spiser....Jeg føler at jeg begynner å gjennoppta kontrollen over meg selv. Jeg vet at dette ikke er et godt tegn, men mye av meg liker det.....samtidig skjønner jeg ikke helt hvordan jeg noen gang skal bli frisk eller få hjelp. For et halvt år siden snakket fastlegen min med meg om at hun skulle skaffe meg en psykolog, siden har jeg ikke hørt noe fra henne. Er elendig til å be om hjelp, men en del av meg vil jo prøve å bli bedre. Det legen min ser nå er at jeg begynner å få det bedre, men det er jo bare utenpå....føler at jeg kommer til å bli veldig syk igjen. Har du noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få omverdenen til å forstå hvordan jeg har det, at jeg ikke er fornøyd med meg selv...og ca. hvor mye koster det å gå til psykolog? Er litt opptatt av dette, da jeg som student ikke har all verden av penger å rutte med....

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166897-spiseforstyrrelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan!

Jeg har ikke så mye kunnskaå om SF dessverre.

Men jeg kan svare deg på det med psykolog:)

Søk hjelp kikilia!!:) Det er så mye fin hjelp og få...

Du må bestille en ny time til din fastlege. Så sier du at du ikke har hørt noe ang psykolog. Så ber du henne skrive en henvising. Så spør du om du selv skal finne en og sende henvisingen selv med brev, eller om hun skal ordne det.

Det finnes psyk. med trygde avtale og noen uten trygde avtale. Så det er viktig at du får en med avtale. Da betaler du en egenandel på rundt 200(??) Tror jeg.. Ikke mye mere iallefall.

Dersom du er der slik at du har betalt 1550 (ca.), så får du noe som heter Frikort. Da betaler du ingen ting resten av året...:))

Lykke til! Du er kjempe flinksom skrev dette innlegget. Ønsker deg som sagt masse masse lykke til!!

Klem fra,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166897-spiseforstyrrelser/#findComment-1089262
Del på andre sider

Gjest trassasa

Kjære deg.

Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Jeg ble også "glemt" av fastlegen første gang jeg ba om hjelp. Det er forferdelig lite tillitsvekkende å ikke få noen respons når man etter mange år endelig har tatt mot til seg for å be om hjelp.

Husker også hvor grusomme de ordene var. "Du ser godt ut"... I mitt hode: "Du er tykk". Hver minste lille kg føltes bare sååå feil. På den lyse siden: Det med å legge på seg er faktisk mulig å bli vant til. Veier nesten 15 kg mer enn jeg gjorde for 3 år siden og har endelig innsett at nå er jeg normal! Man må bli kjent med sin nye kropp, og det tar litt tid. Det kan hjelpe å aktivisere seg sosialt og fylle fritiden med noe som føles meningsfylt og tar oppmerksomheten litt vekk fra kroppen. Foreningsarbeid e.l. Hva som helst. Og trening har visst god effekt.

Få ny time med fastlegen. Få h*n til å skjønne at dette er alvor for deg. (Jeg har funnet ut at hvis man gråter litt så skjer ting fortere. Men jeg klarer "dessverre" bare å gråte når jeg mener det) Så blir du sannsynligvis rekvirert til en som kan hjelpe deg.

Mange studiesteder har gratis psykolog-tjeneste. Alle universitetene har det i alle fall. Ingen langvarig løsning, men en god trøst i ventetiden.

Håper du finner ut at det faktisk er helt greit å legge på seg noen kg. Det er bare en kropp. Det har egentlig ingenting å si for hvem du er og hva du betyr for andre.

Supermasse lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166897-spiseforstyrrelser/#findComment-1089583
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...