Gå til innhold

Har du vært....

Anbefalte innlegg

Gjest Dolly D'oler
Skrevet

...i København i år?

Spurte en gang tidligere, men fikk så få svar. Jeg er overbevist om at det må være flere dol'ere som har vært i byen i løpet av året :0)

Er selv mer eller mindre fast dol'er og bor fast i København.

Nå lurer jeg på hvilket inntrykk dere får av byen som turister? Hva husker du best fra Kbh? Hva likte du best? Hva likte barna best? Hvilke steder besøkte du?

Skrevet

Var der igår.

Vi besøkte Tivoli og planetariet. Gikk en tur på Strøget. Det var det vi fikk tid til.

Hva jeg husker best ? Den sure vinden.

Ellers synes jeg Danmark er et fint land, og København en hyggelig by, men igår var det kaldt.

Sønnen min syntes han hadde hatt en veldig fin tur, bortsett fra sjøsyken på vei ned.

Gjest Dolly D'oler
Skrevet

Var der igår.

Vi besøkte Tivoli og planetariet. Gikk en tur på Strøget. Det var det vi fikk tid til.

Ellers synes jeg Danmark er et fint land, og København en hyggelig by, men igår var det kaldt.

Sønnen min syntes han hadde hatt en veldig fin tur, bortsett fra sjøsyken på vei ned.

I går? :0)

Hyggelig å høre at det var en fin tur - og ja, det blåste enormt i går. Ekstremt vejr, som danskene selv vil si. Tro det eller ei, men de får faktisk problemer med å komme seg opp bakkene (ala en lett, lett helling i veien) når de har litt motvind :0)

Takk for svar!

Skrevet

I går? :0)

Hyggelig å høre at det var en fin tur - og ja, det blåste enormt i går. Ekstremt vejr, som danskene selv vil si. Tro det eller ei, men de får faktisk problemer med å komme seg opp bakkene (ala en lett, lett helling i veien) når de har litt motvind :0)

Takk for svar!

danskebåten til bergen (fra hirsthals) ble forsinket med over 6 timer idag :P

Gjest Dolly D'oler
Skrevet

danskebåten til bergen (fra hirsthals) ble forsinket med over 6 timer idag :P

Er nok vinden som har skylden :0)

Skrevet

Jeg var der i august. Var på shopping og på tivoliet.

Av de negative tingene husker jeg best dårlig hyigene. Jeg følte at uansett hvor jeg snudde meg så var alle så grisete. Der de laget mat (skikklige plasser) så rant det snørr av nasene på folk og de tørket det vekk med håndflaten og fortsatte med matlagingen. På mange toalett var det vanlig med skumsåpe som overhode ikke vasker hendene. En annen ting er at dansker fiser konstant! Helt seriøst. Kunne stå i en kø, og en danske feis en skikkelig illeluktende en og latet som ingen ting. Dette skjedde over alt! Da vi kjøre tilbake til sverige var det deilig å trekke frisk luft igjen.

Ble matforgiftet i københavn også. Hadde da ikke spist på noen som helst tvilsomme plasser.

Det jeg husker av positive ting var billig tobakk (34 kr for en pakke rulletobakk, 10 kr for en tipakning sigaretter). Jeg røyker ikke selv, men tok med til andre. Husker at jeg fikk kjøpt alkohol over alt. På t-banestasjoner, tivoliet osv. Jeg inbiller meg også at rusbrusen der nede var sterkere. Ble full av mye mindre enn i norge. Vet ikke helt om det stemmer da. Kostet 39 kr for en rusbrus på utesteder. Litt dyrere på tivoliet.

Var på noen av kjøpsentrene rundt københavn og ble ikke så fryktelig imponert. Ene som jeg ikke husker hva heter er nordeuropas største. Helt greit, men bortsett fra alkohol, tobakk, mat og litt kosmetikk så er prisene som i norge stort sett.

Jeg likte københavn, men var også veldig glad da vi kjørte tilbake til Malmø. Angrer mest på at jeg ikke brukte mer tid på så se Malmø istaden...

Også anbefaler jeg ikke 23 timer kjøreturer. Det ble litt langt :)

Skrevet

Var der igår.

Hvordan er julemarkedet på Tivoli?

Skrevet

Hvordan er julemarkedet på Tivoli?

Tja....

Masse småboder med diverse ting. Julegodter, "gløgg og æbleskiver", nisser, leker, ullgreier... Har igrunnen sett det meste før.

Et nissehus med nissedukker i diverse situasjoner, åtteåringen min var sånn passe interessert, men mindre barn vil sikkert synes det er gøy.

Det var jo atskillige plussgrader, så kunstsnøen de lagde ett sted, smeltet fort. Lysene i trærne var flotte. Små kullgriller til å varme seg på sto rundt omkring.

Skrevet

Tja....

Masse småboder med diverse ting. Julegodter, "gløgg og æbleskiver", nisser, leker, ullgreier... Har igrunnen sett det meste før.

Et nissehus med nissedukker i diverse situasjoner, åtteåringen min var sånn passe interessert, men mindre barn vil sikkert synes det er gøy.

Det var jo atskillige plussgrader, så kunstsnøen de lagde ett sted, smeltet fort. Lysene i trærne var flotte. Små kullgriller til å varme seg på sto rundt omkring.

Høres ut som noe i retning av Jul på Liseberg (ikke så veldig overraskende). Der har _vi_ vært.

Jeg er nemlig en pyse når det gjelder havstrekninger om vinteren. Har aldri vært sjøsyk, men vil ikke utsette meg for risikoen. Så jeg føler med sønnen din.

Skrevet

Var i København i august, blant annet i et bryllup. Min mann har dansk slekt, og vi bodde delvis hos dem, på Hellerup. De er fantastisk hyggelige, så familiebesøk til flere står alltid på planen når vi er der.

Denne gangen var vi ikke inne i sentrum noe særlig - det var veldig varmt, så det ble et par badeturer ut av byen.

Vi har vært i København noen ganger til sammen, sist gang for to år siden. Da var vi på Zoo, og litt i sentrum, hadde med en liten på halvannet år. Tidligere har vi vært i Tivoli, på Luisianna, Tyco Brahe (er det det det heter?), diverse museer osv.

Vi liker København og Danmark, og regner med at det blir maks to år til neste besøk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...