Gå til innhold

Når man skal gi bort en bok i gave, er det upassende å lese den selv først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller vil det virke som om jeg har tatt en gammel bok ut av bokhylla?

Det er ikke det som er saken, altså. Jeg har kjøpt en helt ny bok i julegave som jeg har forferdelig lyst til å lese. Kan jeg det, eller vil det virke rart?

Vil boka eventuelt få tilbake sin jomfruelige karakter hvis jeg legger den i press noen dager, slik at ingen oppdager hva Babette har gjort?

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Jeg ville heller ha spurt om å få låne den etterpå.

mil1365380270
Skrevet

Synes kanskje Babette skal kjøpe en til seg selv også, evt. ønske seg bok til jul :-)

Skrevet

Frarådes.

Dersom gavemottakeren forsøker å bytte boka, blir det oppdaget. Den blir ikke som før av å ligge i press. Det kan bli oppdaget av den som skal lese den etter deg, også - litt avhengig av innbindingen.

Gå heller innom bokhandelen og les etpar kapitler hver dag i det eksemplaret som ligger øverst i bunken :-)

Skrevet

Jeg ville heller ha spurt om å få låne den etterpå.

Da må den i så fall sendes i posten, så det blir tungvint og mye porto.

Ellers ville jeg nok ha gjort det.

Skrevet

Frarådes.

Dersom gavemottakeren forsøker å bytte boka, blir det oppdaget. Den blir ikke som før av å ligge i press. Det kan bli oppdaget av den som skal lese den etter deg, også - litt avhengig av innbindingen.

Gå heller innom bokhandelen og les etpar kapitler hver dag i det eksemplaret som ligger øverst i bunken :-)

Haha, den var jo ikke dum.

Nei, jeg må nok styre meg. Like godt å akseptere det.

fei1365380229
Skrevet

Jeg gjorde det :-). Var veldig forsiktig når jeg leste da. Tok av innbindingen bl.a. Tror nok de kan bytte den hvis de ikke har lyst å lese den.

Skrevet

Da må den i så fall sendes i posten, så det blir tungvint og mye porto.

Ellers ville jeg nok ha gjort det.

Forsøk biblioteket? :)

Skrevet

Jeg prøvde litt en gang, men fant fort ut at det ikke skulle mange sidene til før det viste. Selv om jeg bladde så forsiktig jeg kunne, og uten å brette boken helt ut. Slitsomt var det også å lese sånn.

Den ene gangen lånte jeg boka av henne som fikk den, etterpå, den andre gangen kjøpte jeg boka to dager etter at jeg kjøpte gaveboka. ;)

Skrevet

Nei, jeg ville nok aldri lest boka før jeg ga den bort.

Jeg ville for eksempel heller ikke ha sleika på en marsipangris før jeg pakka den inn ... :o)

Skrevet

Synes kanskje Babette skal kjøpe en til seg selv også, evt. ønske seg bok til jul :-)

Ja, hun ønsker seg bøker. Og kjøper noen til seg selv. Men får aldri nok, og kjøper helst ulike bøker til seg selv og andre.

mil1365380270
Skrevet

Ja, hun ønsker seg bøker. Og kjøper noen til seg selv. Men får aldri nok, og kjøper helst ulike bøker til seg selv og andre.

Det føles feil å kjøpe to like bøker, enig i det :-) Du få låne, da? Blir feil å lese den først i alle fall, utålmodige nysgjerrigpetter ;-)

Skrevet

Det føles feil å kjøpe to like bøker, enig i det :-) Du få låne, da? Blir feil å lese den først i alle fall, utålmodige nysgjerrigpetter ;-)

Hehe, slik er Babette. Hun nekter seg ingenting.

Skrevet

Hehe, slik er Babette. Hun nekter seg ingenting.

Hva slags bok er dette her, da?

;)

Skrevet

Hva slags bok er dette her, da?

;)

Nysgjerrigper, nå kan du lure!

Gjest rutangis netu
Skrevet

Du kan ikke skjule at du har lest en bok! Du orker vel ikke lese en hel bok uten å åpne den ordentlig. Bare kikke inn på skrå liksom. Du blir garantert avslørt! Nye bøker kjennes igjen ved at permene ikke er åpnet helt ut. Lån på biblioteket hvis du vil lese den! Å gi bort en bok du har lest selv, er det samme som å gi bort en brukt ting! Ville du synes det var helt normalt å få en genser som hadde vært på fest med giveren først. Vaket riktignok da. Ville jo synes det var litt 'rart' ikke sant?

Skrevet

Nysgjerrigper, nå kan du lure!

Lurer veldig nå, ja. Tenker det er en bok med alt annet enn jomfruelig karakter, som du skrev i hovedinnlegget.

Snille, søte Babette...si det da..jeg lover å ikke røpe det til noen. *ser bedende på Babette med dådyrøyne*

;)

Skrevet

Det kommer uansett til å synes at du har smuglest boka.

Mottageren får heller ikke byttet den.

Mnei, jeg ville ikke gjort det.

fei1365380229
Skrevet

Ja for det er vel mest jenter som har svart her. Leser dere bøkene samtidig som dere spiser brød med syltetøy eller? Husker jeg fikk igjen en matteprøve med nugatti i :-)

Man trenger ikke brette boken slik at permene møter hverandre på motsatt side skjønner dere.

Når du kjøper en bok i bokhandelen ligger den jo åpen slik at hvem som helst kan bla litt i den.

Selvfølgelig får man byttet boken selvom man har lest den. Det syns faktisk ikke.

Jeg måtte lese boken jeg gav bort for jeg trodde kanskje den var litt for grov og litt for på kornet for situasjonen til de jeg gav bort boken til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...