Gå til innhold

standarden i norsk skole

Anbefalte innlegg

Gjest berlitz
Skrevet

Jeg synes skolen blir dratt i begge retninger, jeg. På den ene siden skal barna og foreldrene få mene mer og delta mer i planlegging av undervisning, og lekser skal de ihvertfall ikke gjøre, for det har de ikke tid til.

På den andre siden viser det seg at norsk skole sliter i sammenligning med andre land. Der tror jeg lærere har en annen status, og lekser er vel fortsatt noe som brukes for å øve inn det som skal læres.

Noen som har kjennskap til skoler i land som kommer bedre ut enn den norske skolen? Hva er annerledes???

Skrevet

Jeg har litt kjennskap til dansk skole - mer matematikk og modersmål der.

Ellers for få lærere i skolen !. Blir for lite tid på hver elev.

Skrevet

Hei,

Før man kan vedta om en skole er "god eller dårlig" må man nesten bli enig med hva man mener med "god" og "dårlig".

Jeg har bl.a. gått på en topp privatskole i Storbritannia, som utdannet folk faglig meget høyt, men hvor mange av elevene fallt gjennom på andre områder. Og hvis man tar skolesystemet i Storbritannia under ett, så er det jo et system for å produsere tapere og (noen få) vinnere.

Etter min mening så mangler den norske skolen særlig matematikk og naturfag. (Mens skolene i Storbritannia mangler språk.) Vi i Norge henger nok langt etter - særlig i naturfag på generelt nivå. En del av det tar vi nok igjen på vgs, men det er jo også mange som ikke tar vgs.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Når du sier at skolen kommer 'bedre ut' så er det svært vanskelig å vite hva som blir målt. Det som kjennetegner norske skolen for meg er mangel på ressurser, mangel på ressurser og mangel på ressurser. ALLE skal gå på samme skole, alle har rett til å gå på hjemmeskolen sin, og ressursene følger ikke fra spesialskolene. Samme skjer i helsesektoren. Alle skal ha rett til å bo hjemme, alle skal bo i egen bolig osv. Ressursene følger ikke etter. Tanken er god, den skandinaviske modellen er kjent overalt som den mest humane i hele verden. Noe må det koste. ALLE blir da ikke flinke i matte, som for øvrig skjer ikke i andre land heller som kommer 'bedre ut'. Jeg kjenner en del til skolesystemer i andre land.

Skrevet

Hei,

Før man kan vedta om en skole er "god eller dårlig" må man nesten bli enig med hva man mener med "god" og "dårlig".

Jeg har bl.a. gått på en topp privatskole i Storbritannia, som utdannet folk faglig meget høyt, men hvor mange av elevene fallt gjennom på andre områder. Og hvis man tar skolesystemet i Storbritannia under ett, så er det jo et system for å produsere tapere og (noen få) vinnere.

Etter min mening så mangler den norske skolen særlig matematikk og naturfag. (Mens skolene i Storbritannia mangler språk.) Vi i Norge henger nok langt etter - særlig i naturfag på generelt nivå. En del av det tar vi nok igjen på vgs, men det er jo også mange som ikke tar vgs.

Med vennlig hilsen

... dere skolelever henger da langt etter mht. til språk også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...