Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Nix, vi er et av de landene i verden som har dårligst tilpasning. Funksjonshemmede fra u-land fikk sjokk da de kom hit og så at ikke engang trikker, busser, hoteller, restauranter og offentlige kontorer var framkommelige. Det er vel nesten tilnærmet umulig å tilpasse alle busser og trikker til f.eks rullestolbrukere, eller andre med store bevegelsesproblemer. Det skyldes ikke vrangvilje, og det er også derfor svært mange av disse har kort så de kan kjøre gratis Taxi. Kan de det i U-land? Når det gjelder adkomst til ofefntlige kontorer er da dette for lengst på plass der jeg bor. ------------------------- Uansett både er og bør det være et gigantisk sprang fra det at alle bygg ikke er tilpasset enhver sykdom, til det å hevde seg diskrimeinert av den grunn. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Det er vel nesten tilnærmet umulig å tilpasse alle busser og trikker til f.eks rullestolbrukere, eller andre med store bevegelsesproblemer. Det skyldes ikke vrangvilje, og det er også derfor svært mange av disse har kort så de kan kjøre gratis Taxi. Kan de det i U-land? Når det gjelder adkomst til ofefntlige kontorer er da dette for lengst på plass der jeg bor. ------------------------- Uansett både er og bør det være et gigantisk sprang fra det at alle bygg ikke er tilpasset enhver sykdom, til det å hevde seg diskrimeinert av den grunn. http://www.nhf.no/index.asp?id=29673 Veldig rart at de klarer det i andre industrialiserte land. Hadde du forresten klart deg med 150 bussturer i året? 9 av 10 utesteder er utilgjengelige. Stortinget er utilgjengelig, de fleste butikker, skoler og offentlige kontorer. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Det beviser at du i årevis har fart med pur løgn om dette som med det meste annet. Hvor mange år har dere kranglet om dette? 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 http://www.nhf.no/index.asp?id=29673 Veldig rart at de klarer det i andre industrialiserte land. Hadde du forresten klart deg med 150 bussturer i året? 9 av 10 utesteder er utilgjengelige. Stortinget er utilgjengelig, de fleste butikker, skoler og offentlige kontorer. Det interresante her er hvor vidt de "andre land" du snakker om har et tilsvarende system som vårt med såkalte TT-kort som gir de som trenger det gratis Taxi? Det får være grenser for å hoppe bukk over vesentlige fakta i sin virkelighetsbeskrivelse. 0 Siter
Sør Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Jepp, og det på tross av at vi har bortimot verdensrekord i vern og tilpassning av funksjonshemmede slik at de skal kunne fungere best mulig både hjemme og ute. At man føler seg diskriminert er noe helt annet enn at man ER det. Lite i verden er mindre pålitelig enn nettopp følelser. Du skriver: "At man føler seg diskriminert er noe helt annet enn at man ER det." Og formodentlig vil du da også mene at man kan være diskriminert uten å føle det? 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Det interresante her er hvor vidt de "andre land" du snakker om har et tilsvarende system som vårt med såkalte TT-kort som gir de som trenger det gratis Taxi? Det får være grenser for å hoppe bukk over vesentlige fakta i sin virkelighetsbeskrivelse. Det er ikke alltid nødvendig med taxi hvis man kan kjøre buss og tbane. Mye billigere for samfunnet hadde det blitt også. Og tenk på alle som sitter der med høye utdannelser betalt av staten og så får de ikke jobb etterpå fordi arbeidsplassene ikke er tilrettelagte. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Det interresante her er hvor vidt de "andre land" du snakker om har et tilsvarende system som vårt med såkalte TT-kort som gir de som trenger det gratis Taxi? Det får være grenser for å hoppe bukk over vesentlige fakta i sin virkelighetsbeskrivelse. ..på resten. Ja, jeg går aldri på byen, og ihverfall ikke nå som den idiotiske røykeloven ødela siste rest av glede ved det. På Stortinget har jeg aldri vært, og kjenner heller ingen andre som har hatt behov av å dra dit. Som nevnt. Der jeg bort er det ikek noe problem å bruke rullestol hverken på offentlige kontorer eller i de fleste butikksentra. 0 Siter
frosken Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Det er vel nesten tilnærmet umulig å tilpasse alle busser og trikker til f.eks rullestolbrukere, eller andre med store bevegelsesproblemer. Det skyldes ikke vrangvilje, og det er også derfor svært mange av disse har kort så de kan kjøre gratis Taxi. Kan de det i U-land? Når det gjelder adkomst til ofefntlige kontorer er da dette for lengst på plass der jeg bor. ------------------------- Uansett både er og bør det være et gigantisk sprang fra det at alle bygg ikke er tilpasset enhver sykdom, til det å hevde seg diskrimeinert av den grunn. Ser at du uttaler om funksjonshemmede at "Det skyldes ikke vrangvilje, og det er også derfor svært mange av disse har kort så de kan kjøre gratis Taxi." Til din opplysning kan jeg fortelle at dette gjelder for et lite fåtall av funksjonshemmede. I Akershus har rullestolbrukere de siste årene fått tilsendt kuponger 30 kuponger a kr. 50,- pr halvår. Det betyr at en rullestolbruker i Follo kan reise til Oslo en gang pr halvår, og må i såfall gi avkall på enhver tur til butikk, frisør, tannlege, venner, kafeer mm resten av dette halvåret. Men det er jo en mulighet for en tur utendørs igjen om 6 mnd, så det bør vel være tilstrekkelig? (Det koster kr 100 i fremmøtetakst for en taxi som tar en rullestol og kilometertaksten er høyere enn for vanlig taxi.) Det finnes selvfølgelig mange rullestolbrukere som selv kan ta seg frem fordi de kjører egen bil, mens andre av helsemessige årsaker er fullstendig forhindret fra dette. Tenkte det var greit med en liten oppdatering fra virkeligheten. 0 Siter
frosken Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 http://www.nhf.no/index.asp?id=29673 Veldig rart at de klarer det i andre industrialiserte land. Hadde du forresten klart deg med 150 bussturer i året? 9 av 10 utesteder er utilgjengelige. Stortinget er utilgjengelig, de fleste butikker, skoler og offentlige kontorer. Og dette er vel den beste tt-ordningen i hele landet? Oslo overgår såvidt jeg vet alle andre kommuner på dette feltet. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Du skriver: "At man føler seg diskriminert er noe helt annet enn at man ER det." Og formodentlig vil du da også mene at man kan være diskriminert uten å føle det? Godt mulig at det finnes flere enn deg som ikke registrerer eller bryr seg om hva omgivelsene mener om deg ja. Så det kan hende. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 ..på resten. Ja, jeg går aldri på byen, og ihverfall ikke nå som den idiotiske røykeloven ødela siste rest av glede ved det. På Stortinget har jeg aldri vært, og kjenner heller ingen andre som har hatt behov av å dra dit. Som nevnt. Der jeg bort er det ikek noe problem å bruke rullestol hverken på offentlige kontorer eller i de fleste butikksentra. LOL, du er diskriminert som røyker. Men du kommer deg likevel inn hvis du har lyst. Poenget er at de fleste ikke vet hvor utilgjengelig de fleste steder er. Men nå sier jo helseministeren at de skal stenge alkoholservering der funksjonshemmede ikke kommer inn. 0 Siter
frosken Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 ..på resten. Ja, jeg går aldri på byen, og ihverfall ikke nå som den idiotiske røykeloven ødela siste rest av glede ved det. På Stortinget har jeg aldri vært, og kjenner heller ingen andre som har hatt behov av å dra dit. Som nevnt. Der jeg bort er det ikek noe problem å bruke rullestol hverken på offentlige kontorer eller i de fleste butikksentra. Antar at du har forsøkt deg noen dager i rullestol siden du er så trygg på dette med fremkommelighet. I vår by er postkontoret utilgjengelig, kun 2 av legekontorene er tilgjengelige (resten av fastlegene har etablert seg i lokaler med trapper), biblioteket er utilgjengelig og ingen av serveringsstedene er tilgjengelige på vinterstid (på sommeren kan man noen steder sitte ute). I tillegg er ingen av båtplassene tilgjengelige for en rullestolbruker, ikke kino'en, ingen butikker bortsett fra rimi, men apoteket ble gjort tilgjengelig for noen måneder siden. Utsikten fra verandaen er derimot godt tilgjengelig! 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Det er ikke alltid nødvendig med taxi hvis man kan kjøre buss og tbane. Mye billigere for samfunnet hadde det blitt også. Og tenk på alle som sitter der med høye utdannelser betalt av staten og så får de ikke jobb etterpå fordi arbeidsplassene ikke er tilrettelagte. Jeg mener ikke annet enn at dette er et av mange områder hvor samfunnet kan gjøre mer, i veien mot det perfekte. Men svært mye er gjort, og det er en utvanning av bekrepet diskriminering dersom alle grupper som trenger mer penger for sin sak skulle begynne å bruke det. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Og dette er vel den beste tt-ordningen i hele landet? Oslo overgår såvidt jeg vet alle andre kommuner på dette feltet. Jeg er helt klar over det ja ) Tror faktisk ikke folk aner hvor vanskelig bare den forbannade shoppingen er jeg. Men man kan jo ta 75 "gratis" tt-turer til den eneste butikken flere km unna som det går an å komme seg inn. Resten av dagene trenger man ikke mat ;o) Og julepresangshopping kan man bare glemme. I den trengselen som er på sentrene nå, er det umulig å komme fram. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Antar at du har forsøkt deg noen dager i rullestol siden du er så trygg på dette med fremkommelighet. I vår by er postkontoret utilgjengelig, kun 2 av legekontorene er tilgjengelige (resten av fastlegene har etablert seg i lokaler med trapper), biblioteket er utilgjengelig og ingen av serveringsstedene er tilgjengelige på vinterstid (på sommeren kan man noen steder sitte ute). I tillegg er ingen av båtplassene tilgjengelige for en rullestolbruker, ikke kino'en, ingen butikker bortsett fra rimi, men apoteket ble gjort tilgjengelig for noen måneder siden. Utsikten fra verandaen er derimot godt tilgjengelig! Da registerer jeg at det må være store regionale forskjeller på dette området, og kan vel antagelig ha noe med hvorvidt den enkelte kommune har pådrivere. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Jeg mener ikke annet enn at dette er et av mange områder hvor samfunnet kan gjøre mer, i veien mot det perfekte. Men svært mye er gjort, og det er en utvanning av bekrepet diskriminering dersom alle grupper som trenger mer penger for sin sak skulle begynne å bruke det. Du tror faktisk det de fleste tror. Men nesten ingen ting blir gjort med det, politikerne bare snakker og snakker. Jeg kan søren meg ikke gå til streik engang, i så fall måtte det bli sultestreik ) 0 Siter
frosken Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Da registerer jeg at det må være store regionale forskjeller på dette området, og kan vel antagelig ha noe med hvorvidt den enkelte kommune har pådrivere. Antyder du at det er de syke som ikke er flinke nok til å kreve? TT-ordningen organiseres via fylket her vi bor. Som kjent er det store flertall av befolkningen ikke utestengt fra offentlig transport og ei heller forhindret fra å kjøre bil selv, slik at den utestengte gruppen er en minoritet som viker for majoritetens behov. Og hvis du tror at majoriteten er opptatt av gjøre knapphetsgoder (som f.eks. båtplasser)tilgjengelig for små minoriteter så er du vel noe naiv. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Antyder du at det er de syke som ikke er flinke nok til å kreve? TT-ordningen organiseres via fylket her vi bor. Som kjent er det store flertall av befolkningen ikke utestengt fra offentlig transport og ei heller forhindret fra å kjøre bil selv, slik at den utestengte gruppen er en minoritet som viker for majoritetens behov. Og hvis du tror at majoriteten er opptatt av gjøre knapphetsgoder (som f.eks. båtplasser)tilgjengelig for små minoriteter så er du vel noe naiv. Jeg svarte påe t innlegg om tilgjenngeligheten i bygg, hvor de aller fleste av de du nevnte er i kommunal regi. Og selvsagt vet vel de fleste at vi lever i et samfunn hvor det kjempes om kronene mellom de ulike grupper som trenger dem, eller hva mente du med spørsmålet om det er de syke som skal kreve? 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Du tror faktisk det de fleste tror. Men nesten ingen ting blir gjort med det, politikerne bare snakker og snakker. Jeg kan søren meg ikke gå til streik engang, i så fall måtte det bli sultestreik ) Bli politiker! 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Jeg svarte påe t innlegg om tilgjenngeligheten i bygg, hvor de aller fleste av de du nevnte er i kommunal regi. Og selvsagt vet vel de fleste at vi lever i et samfunn hvor det kjempes om kronene mellom de ulike grupper som trenger dem, eller hva mente du med spørsmålet om det er de syke som skal kreve? Men da har du vel forandret mening på om funksjonshemmede blir diskriminerte eller ikke siden ting stort sett ikke er tilrettelagt, spesielt i kommunens regi. Kommunene slipper ofte tilrettelegging av bygninger for å spare penger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.