Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Bli politiker! Ja, det tror jeg at jeg skulle greie men siden jeg ikke kommer inn på stortinget og ikke er interessert i å kjøre matheisen der for å komme inn i stortingssalen, så tror jeg at jeg står over. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Men da har du vel forandret mening på om funksjonshemmede blir diskriminerte eller ikke siden ting stort sett ikke er tilrettelagt, spesielt i kommunens regi. Kommunene slipper ofte tilrettelegging av bygninger for å spare penger. Nei, fordi jeg som sagt ikke vil gå med på at det har noe med diskriminering å gjøre at samfunnet ikke har midler til å tilfredstille alle grupper som er i underskudd på penger til sine ting. Man må se dette i et lenger tidsperpektiv, hvor elendige de var for bare noen (ti)år siden, hvor mye som tross alt har blitt gjort, og selvsagt jobbe vider for at mer skal gjøres. 0 Siter
frosken Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Jeg svarte påe t innlegg om tilgjenngeligheten i bygg, hvor de aller fleste av de du nevnte er i kommunal regi. Og selvsagt vet vel de fleste at vi lever i et samfunn hvor det kjempes om kronene mellom de ulike grupper som trenger dem, eller hva mente du med spørsmålet om det er de syke som skal kreve? Jeg lurte på om du med utsagnet "antagelig ha noe med hvorvidt den enkelte kommune har pådrivere" mente at det var de syke selv som gjorde en for dårlig jobb som pådrivere. Forøvrig har du vel uttalt deg ganske bastant om transportordningene : "andre land" du snakker om har et tilsvarende system som vårt med såkalte TT-kort som gir de som trenger det gratis Taxi?" Jeg er klar over at denne tråden ikke var ment å handle om funksjonshemmedes situasjon, men du kom med noen utsagn som mange av oss vil mene at inneholder klart feilaktig informasjon. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Ja, det tror jeg at jeg skulle greie men siden jeg ikke kommer inn på stortinget og ikke er interessert i å kjøre matheisen der for å komme inn i stortingssalen, så tror jeg at jeg står over. He he..matheisen:-) vel, kommunepolitikken er nok uansett stedet for å utbedre lokale forhold uansett, og på rådhuset kommer du inn, det vet jeg. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Nei, fordi jeg som sagt ikke vil gå med på at det har noe med diskriminering å gjøre at samfunnet ikke har midler til å tilfredstille alle grupper som er i underskudd på penger til sine ting. Man må se dette i et lenger tidsperpektiv, hvor elendige de var for bare noen (ti)år siden, hvor mye som tross alt har blitt gjort, og selvsagt jobbe vider for at mer skal gjøres. Men du skal tilfredsstilles på alle måter, ikke sant. Følge ungene dine på julefrokost og gå ut å spise når du vil. Shoppe, gå på kino, få kjøpt frimerker. følge ungene dine på fotballtrening. Her snakker vi om det basic, vi snakker om å få lov å gjøre det alle andre tar som en selvfølge. Hva tror du alle utlendinger hadde sagt hvis det sto adgang forbudt for utlendinger på de fleste steder? Det hadde blitt kalt diskriminering det. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 He he..matheisen:-) vel, kommunepolitikken er nok uansett stedet for å utbedre lokale forhold uansett, og på rådhuset kommer du inn, det vet jeg. Det vet ikke jeg. Har bare vært der når jeg ble konfirmert og gift og da var det mange trapper. Forresten så er det med matheisen sant. det har vært rullstolbrukere på stortinget før. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Men du skal tilfredsstilles på alle måter, ikke sant. Følge ungene dine på julefrokost og gå ut å spise når du vil. Shoppe, gå på kino, få kjøpt frimerker. følge ungene dine på fotballtrening. Her snakker vi om det basic, vi snakker om å få lov å gjøre det alle andre tar som en selvfølge. Hva tror du alle utlendinger hadde sagt hvis det sto adgang forbudt for utlendinger på de fleste steder? Det hadde blitt kalt diskriminering det. Det er slike paraleller som bare blir helt tullete. Det forlanges altså at titsusenvis av bygninger og kjøretøy skal ombygges og sykdomstilpasses for milliard, kanskje billionbeløp over natta, og kaller det diskriminering a'la apartheid hvis det ikke blir gjort. Det er klart at med slike helt urealistiske forestillinger, kan lett skuffelsen bli så stor, at det å føle seg diskriminert blir en bagatell mot alle andre negative tanker som settes i sving. For er det noe jeg skjønner og vet, så er det at det er svært ille å være syk. Men det er i grunn en litt annen debatt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Det er slike paraleller som bare blir helt tullete. Det forlanges altså at titsusenvis av bygninger og kjøretøy skal ombygges og sykdomstilpasses for milliard, kanskje billionbeløp over natta, og kaller det diskriminering a'la apartheid hvis det ikke blir gjort. Det er klart at med slike helt urealistiske forestillinger, kan lett skuffelsen bli så stor, at det å føle seg diskriminert blir en bagatell mot alle andre negative tanker som settes i sving. For er det noe jeg skjønner og vet, så er det at det er svært ille å være syk. Men det er i grunn en litt annen debatt. Som jeg har sagt her før så er jeg ikke syk. Jo akkurat nå har jeg nyrebekkenbetennelse men det overlever jeg Ellers så er dette apartheid for det gjelder mange tusen mennesker som ikke blir sett eller hørt fordi det er umulig å komme utenfor sin egen stuedør. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Jeg lurte på om du med utsagnet "antagelig ha noe med hvorvidt den enkelte kommune har pådrivere" mente at det var de syke selv som gjorde en for dårlig jobb som pådrivere. Forøvrig har du vel uttalt deg ganske bastant om transportordningene : "andre land" du snakker om har et tilsvarende system som vårt med såkalte TT-kort som gir de som trenger det gratis Taxi?" Jeg er klar over at denne tråden ikke var ment å handle om funksjonshemmedes situasjon, men du kom med noen utsagn som mange av oss vil mene at inneholder klart feilaktig informasjon. Jeg vet at gratis Taxi ikke kan brukes ubegrenset, og har heller ikke skrevet det. De funksjonshemmede må spe på av egen lommebok når de vil ut, ei lommebok som heldigvis er mer velspekket enn i de fleste andre land. Såørsmålet blir vel til slutt om noen er tjent med bare svartmaling. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Jeg vet at gratis Taxi ikke kan brukes ubegrenset, og har heller ikke skrevet det. De funksjonshemmede må spe på av egen lommebok når de vil ut, ei lommebok som heldigvis er mer velspekket enn i de fleste andre land. Såørsmålet blir vel til slutt om noen er tjent med bare svartmaling. Lommeboka kunne vært mer velspekket hvis folk hadde hatt anledning til å jobbe isteden for å gå på trygd. Det sitter tusenvis av unge, friske, funskjonshemmede mennesker med høy utdanning som ikke får jobb. Det er skammelig. 0 Siter
frosken Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Jeg vet at gratis Taxi ikke kan brukes ubegrenset, og har heller ikke skrevet det. De funksjonshemmede må spe på av egen lommebok når de vil ut, ei lommebok som heldigvis er mer velspekket enn i de fleste andre land. Såørsmålet blir vel til slutt om noen er tjent med bare svartmaling. Jeg lurer på om vi har kjennskap til den samme virkeligheten, Helt konkret; synes du den ordningen jeg beskrev som gjelder for Akershus er tilfredsstillende? ("I Akershus har rullestolbrukere de siste årene fått tilsendt kuponger 30 kuponger a kr. 50,- pr halvår. Det betyr at en rullestolbruker i Follo kan reise til Oslo en gang pr halvår, og må i såfall gi avkall på enhver tur til butikk, frisør, tannlege, venner, kafeer mm resten av dette halvåret. ") Det jeg kaller virkelighet vil du muligens anse som svartmaling av virkeligheten. Når de gjelder de velfylte lommebøkene, så forblir de ikke så velfylte i vår familie, siden utgiftene til medikamenter nå utgjør kr. 10 000,- pr måned som følge av en persons sykdom. Et ekstremt tilfelle? Sannsynligvis - men like fullt en realitet for den det gjelder. Jeg anser meg ikke for å bedrive svartmaling - snarere litt folkeopplysning... 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Jeg lurer på om vi har kjennskap til den samme virkeligheten, Helt konkret; synes du den ordningen jeg beskrev som gjelder for Akershus er tilfredsstillende? ("I Akershus har rullestolbrukere de siste årene fått tilsendt kuponger 30 kuponger a kr. 50,- pr halvår. Det betyr at en rullestolbruker i Follo kan reise til Oslo en gang pr halvår, og må i såfall gi avkall på enhver tur til butikk, frisør, tannlege, venner, kafeer mm resten av dette halvåret. ") Det jeg kaller virkelighet vil du muligens anse som svartmaling av virkeligheten. Når de gjelder de velfylte lommebøkene, så forblir de ikke så velfylte i vår familie, siden utgiftene til medikamenter nå utgjør kr. 10 000,- pr måned som følge av en persons sykdom. Et ekstremt tilfelle? Sannsynligvis - men like fullt en realitet for den det gjelder. Jeg anser meg ikke for å bedrive svartmaling - snarere litt folkeopplysning... Nei, for meg kunne de gjerne ha delt ut mange flere kuponger. Den harde virkelighet er imidlertid slik at at mer penger til en gir mindre til en annen, og hvilken gruppe skal det tas fra, uten at DE føler seg diskriminert? 10 000 i medisinutgifter pr.måned som ikke går på blåresept? DET er noe av det verste jeg har hørt ja. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Som jeg har sagt her før så er jeg ikke syk. Jo akkurat nå har jeg nyrebekkenbetennelse men det overlever jeg Ellers så er dette apartheid for det gjelder mange tusen mennesker som ikke blir sett eller hørt fordi det er umulig å komme utenfor sin egen stuedør. Så, nå må man vel ikke overdrive heller. Bor man slik til at det ikkr går an å komme lenger enn til døra, er det bare en ting å gjøre: Flytte til et borettslag hvor det er heis. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Så, nå må man vel ikke overdrive heller. Bor man slik til at det ikkr går an å komme lenger enn til døra, er det bare en ting å gjøre: Flytte til et borettslag hvor det er heis. Jeg gjør det men hva hjelper det når det er så mye snø og is i gatene at jeg ikke kommer fram. Eller at minstemann skal på skoleavslutning i morgen og være med på skuespill og må gå alene fordi jeg ikke kommer inn. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Jeg gjør det men hva hjelper det når det er så mye snø og is i gatene at jeg ikke kommer fram. Eller at minstemann skal på skoleavslutning i morgen og være med på skuespill og må gå alene fordi jeg ikke kommer inn. Mot snø og is kjemper vel gudene forgjeves. Ingen trappeheis på skolen? Det vil jeg kalle oppsiktsvekkende ja. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Mot snø og is kjemper vel gudene forgjeves. Ingen trappeheis på skolen? Det vil jeg kalle oppsiktsvekkende ja. Nei, ingen trappeheis og ingen brukbar do heller ) 0 Siter
Gjest Nyco den første Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 Jeg lurer på om vi har kjennskap til den samme virkeligheten, Helt konkret; synes du den ordningen jeg beskrev som gjelder for Akershus er tilfredsstillende? ("I Akershus har rullestolbrukere de siste årene fått tilsendt kuponger 30 kuponger a kr. 50,- pr halvår. Det betyr at en rullestolbruker i Follo kan reise til Oslo en gang pr halvår, og må i såfall gi avkall på enhver tur til butikk, frisør, tannlege, venner, kafeer mm resten av dette halvåret. ") Det jeg kaller virkelighet vil du muligens anse som svartmaling av virkeligheten. Når de gjelder de velfylte lommebøkene, så forblir de ikke så velfylte i vår familie, siden utgiftene til medikamenter nå utgjør kr. 10 000,- pr måned som følge av en persons sykdom. Et ekstremt tilfelle? Sannsynligvis - men like fullt en realitet for den det gjelder. Jeg anser meg ikke for å bedrive svartmaling - snarere litt folkeopplysning... Jeg bare hopper inn og sier; jeg var såååå heldig å erverve meg en tvillingvogn her for noen måneder siden. ;0) Etter det har jeg vekselvis bannet, grått, tigget, bedt og sverget, rett og slett fordi det er KUL UMULIG å komme frem noen steder!! verden er bygget kun for folk med to friske bein og gode øyne. Ikke få døråpnnger, reklameskilter, tilbudskurver, trappetrinn og dårlige heiser som har fått det av meg i det siste. Sammen med sure helvetes kjerringer som stiller seg til å sladre OVERALT... ;0) Og som kaster seg over vogna mi... *himler* Og det var et mareritt å finne bil som kunne romme vogna og to ekstra barneseter. Alt sammen kun fordi vogna mi er LITT bredere enn gjennomsnitts barnevogn og noen kilo tyngre. *svett* Bøyer meg i støvet for de som er bevegelseshemmet, synshemmet eller på andre måter forskjellig fra "normalen" eller standarden eller hva det måtte være. 0 Siter
frosken Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 Jeg bare hopper inn og sier; jeg var såååå heldig å erverve meg en tvillingvogn her for noen måneder siden. ;0) Etter det har jeg vekselvis bannet, grått, tigget, bedt og sverget, rett og slett fordi det er KUL UMULIG å komme frem noen steder!! verden er bygget kun for folk med to friske bein og gode øyne. Ikke få døråpnnger, reklameskilter, tilbudskurver, trappetrinn og dårlige heiser som har fått det av meg i det siste. Sammen med sure helvetes kjerringer som stiller seg til å sladre OVERALT... ;0) Og som kaster seg over vogna mi... *himler* Og det var et mareritt å finne bil som kunne romme vogna og to ekstra barneseter. Alt sammen kun fordi vogna mi er LITT bredere enn gjennomsnitts barnevogn og noen kilo tyngre. *svett* Bøyer meg i støvet for de som er bevegelseshemmet, synshemmet eller på andre måter forskjellig fra "normalen" eller standarden eller hva det måtte være. :-) 0 Siter
frosken Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 Mot snø og is kjemper vel gudene forgjeves. Ingen trappeheis på skolen? Det vil jeg kalle oppsiktsvekkende ja. Bra at også Dorthe bidrar til folkeopplysningen i dag, Morsk. Snart er du oppdatert med nyheter fra virkelighetens verden...*s* 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 Bra at også Dorthe bidrar til folkeopplysningen i dag, Morsk. Snart er du oppdatert med nyheter fra virkelighetens verden...*s* Jeg tror vi snart skal ta oss betalt for å opplyse folket ;o) Det må være noe riktig galt i undervisningen ett eller annet sted ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.