Gå til innhold

Kaldt vann - farlig?

Anbefalte innlegg

Gjest muppetshow
Skrevet

Vi leier og utleieren er en treiging til å ordne opp i ting. Har i mange uker hatt lunkent vann, det gjelder både dusj og kraner.. Må koke vann for å få vasket golv osv.

Både jeg og samboeren har fått et slags eksem, kan det ha noe med vannet å gjøre? Pga bakterier?

Nå var utleieren og så på varmtvannstanken i går og tilkalte rørlegger som ikke kunne komme før om 2 uker..

Syns det er lenge å ha kun lunkent vann, bør vi kreve at han spør en annen rørlegger som kan ordne dette raskere?

Dette gjelder 3 leiligheter i et hus. Vi er selvsagt bekymret for om det er helseskadelig. (Legionalla osv)

Skrevet

Helt klart fare for bakterievekst av milde h i tanken dersom vannet ikke er så varmt at ulumskhetene dør.

lalala1365380457
Skrevet

dere bør kreve nedsatt husleie for den perioden dere ikke har hatt ordentlig varmvann!

Gjest til lala
Skrevet

dere bør kreve nedsatt husleie for den perioden dere ikke har hatt ordentlig varmvann!

Hvor mye er rimelig å kreve i redusert leie, da?

lalala1365380457
Skrevet

Hvor mye er rimelig å kreve i redusert leie, da?

er litt usikker på det.. er det stor leilighet,hva betaler dere, hvor sentralt bor dere?

Skrevet

Dette har jeg ikke mye greie på, men antar at kaldt vann ikke er så farlig. Vi har jo kaldt vann i kranene våre.

Det er kanskje farligere med lunkent vann, der kan det gro og spire litt av hvert av grums. Varmt vannet skal minst holde 60 grader for at det ikke skal danne seg bakterier.

Gjest til lala
Skrevet

er litt usikker på det.. er det stor leilighet,hva betaler dere, hvor sentralt bor dere?

Vi har lunkent vann. Det er noe galt med varmtvannsberederen. Problemet er i 3 leiligheter. Vi betaler 4300 i husleie + at vi betaler strøm. Dette er litt på bygda og det er ikke spesielt billig med tanke på at det er usentralt osv. Er vel 70/80 m2.

Hatt lunkent vann i en måneds tid snart.. skal høre med de andre leietagerne hva de mener.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Ta kontakt med Mattilsynet og hør med dem. Eller hva heter det nå? Det er iallefall dem som har ansvar for testing av mat og andre helseting av den art du nevner. Spør på kommunen, de vet hvor du skal henvende deg!

Gjest til rutangis netu
Skrevet

Ta kontakt med Mattilsynet og hør med dem. Eller hva heter det nå? Det er iallefall dem som har ansvar for testing av mat og andre helseting av den art du nevner. Spør på kommunen, de vet hvor du skal henvende deg!

Jeg tar en telefon til mattilsynet i morgen, tror jeg.. :-)

Skrevet

Ja, det vil vrimle av bakterier i en varmtvannstank med temperatur under vanlig.

Gjest til favn
Skrevet

Ja, det vil vrimle av bakterier i en varmtvannstank med temperatur under vanlig.

*grøss*

Og dette skal vi dusje i 2 uker til.. Vet ikke om jeg tør.... Klør over hele kroppen når jeg tenker på det.

Skrevet

Det er jo ikke godt å vite hva eksemet ER, men at det skyldes urent vann er jeg ganske sikker på, siden dere begge har fått det. Få en legeerklæring så snart som mulig, til å slå i bordet med. Legen kan også finne ut hva slags eksem det er, om det er bakterier/sopp/virus e.l.

Utleier må få fortgang i dette, og si at fordi det har gått så tregt og dere faktisk har blitt syke, vil dere nekte å betale neste mnds husleie. Skriv en skriftlig og saklig klage til utleier, der dere legger ved legeerklæringen. Evt finnes det nok noe juridisk rundt dette også - kontakt en jurist om utleier fortsatt er vanskelig.

Gjest til Betty
Skrevet

Det er jo ikke godt å vite hva eksemet ER, men at det skyldes urent vann er jeg ganske sikker på, siden dere begge har fått det. Få en legeerklæring så snart som mulig, til å slå i bordet med. Legen kan også finne ut hva slags eksem det er, om det er bakterier/sopp/virus e.l.

Utleier må få fortgang i dette, og si at fordi det har gått så tregt og dere faktisk har blitt syke, vil dere nekte å betale neste mnds husleie. Skriv en skriftlig og saklig klage til utleier, der dere legger ved legeerklæringen. Evt finnes det nok noe juridisk rundt dette også - kontakt en jurist om utleier fortsatt er vanskelig.

Vi skal flytter snart pga at vi er ikke kjærester lengre så vi vil bråke minst mulig med uteleieren. Prøver å ha en god tone så vi evt slipper å betale noe i oppsgelsestida om vi får leid ut boligen før den er gått ut.

Om eksemen kommer av dette er ikke godt å si, men det KAN jo være det. Er uansett ikke så hyggelig å tenke på alle de bakteriene vi dusjer over oss hver morgen.

Lege-erklæring er jo lurt. Kan hende jeg sender en vannprøve til mattilsynet om det er gratis også..

Kan nok hende utleieren får fortgang i sakene om vi som leier der går sammen og krever at ting skal skje fort. Vi kan jo gå sammen og holde tilbake husleie.. Bør være effektivt det. :-)

Neida, får se hva vi gjør..

Skrevet

*grøss*

Og dette skal vi dusje i 2 uker til.. Vet ikke om jeg tør.... Klør over hele kroppen når jeg tenker på det.

Det er faktisk alvorlig, i en varmtvannstank eksploderer bakteriefloraen ved for lav temp. Ikke dusj hjemme, er mitt råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...