Gå til innhold

Begravelse

Gjest høyfjellshotell

Anbefalte innlegg

Gjest høyfjellshotell
Skrevet

Jeg mistet bestefaren min i går. Han var gammel og syk og vi har ikke hatt så mye kontakt de siste årene.

Så blir det begravelse til uken og den skal jeg gå i. Men det er julebord på jobben den kvelden (tur til høyfjellshotell), så jeg lurer på er det ufint å ikke være med på "etterpålaget"?

Er så usikker på om jeg skal droppe hotellturen eller ikke.

Skrevet

Det viktigste er vel at du går i selve begravelsen,vil nå jeg mene.

Viss du selv heller vil delta på julebordet enn på minnestunden så gjør det.

Men du trenger kanskje ikke opplyse om at du skal på fest....?

Gjest høyfjellshotell
Skrevet

Det viktigste er vel at du går i selve begravelsen,vil nå jeg mene.

Viss du selv heller vil delta på julebordet enn på minnestunden så gjør det.

Men du trenger kanskje ikke opplyse om at du skal på fest....?

Tror nok jeg må fortelle at jeg skal på julebord, de vil jo lure om jeg bare forsvinner....

Men jeg er veldig usikker på om det er "akseptert".

Gjest Ikke høyfjellshotell
Skrevet

Jeg syns du bør gå i begravelsen, uten tvil. Det kommer alltid en ny sjanse til å reise på høyfjellshotell.

Riktignok er ikke bestefaren din tilstede og kan mene noe om hvor du er eller ikke er, men vil ikke den avdødes barn (din mor/far) bli såret over at du velger å prioritere kolleger, fest og basar istedet for familie i en sådan stund?

Nei, jeg mener at det er en tid for alt, og fest og julebord kan man alltids ta igjen.

Lykke til!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du bør selvfølgelig gå i begravelsen.

Et merkelig spørsmål. Begravelse i den ene hånda. Fest i den andre.

Det er nesten fristende å be deg skamme deg, men siden jeg er ekstremt lite dømmende skal jeg ikke gjøre det.

Skrevet

Det er nesten fristende å be deg skamme deg, men siden jeg er ekstremt lite dømmende skal jeg ikke gjøre det.

Hun sier jo at hun skal gå i begravelsen da, hun snakker om etterpålaget.

Skrevet

det er kanskje litt respektløst å ikke være med på etterpålaget, men hvis du ikke hadde et så nært forhold til din bestefar så hadde nok hvertfal jeg dratt på julebordet på kvelden.

Skrevet

Det kommer helt an på forholdet til bestefaren din og (muligens foreldre?).

Mange etterpålag varer ikke så lenge så kan jo hende du rekker begge deler, eller eventuelt kan dra på hotellet etter de andre? Regner med at julebordet ikke bare er for en kveld?

fei1365380229
Skrevet

Hadde ikke gjort meg fem øre å gå på fest samme dagen som min farmor døde.

Gjest katten kathinka
Skrevet

Skal i begravelsen, men spør om det er akseptabelt og ikke gå i etterpålaget.

Jeg skammer meg ikke, og det vil være greit for meg dra på fest. Men vil gjøre det som er "riktig".

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hadde ikke gjort meg fem øre å gå på fest samme dagen som min farmor døde.

Ikke meg heller, men jeg trodde hun vurderte å gi f... i hele begravelsen på grunn av denne festen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hun sier jo at hun skal gå i begravelsen da, hun snakker om etterpålaget.

Jeg misforsto sikkert. Forsto det sånn at hun vurderte å gi f... i hele begravelsen.

Skrevet

Jeg misforsto sikkert. Forsto det sånn at hun vurderte å gi f... i hele begravelsen.

"Så blir det begravelse til uken og den skal jeg gå i"

Lett å misforstå ;0)

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Så blir det begravelse til uken og den skal jeg gå i"

Lett å misforstå ;0)

Det kommer jo helt an på hvor mye av innlegget på 3 linjer man faktisk gadd å lese, samt hvor mye man fritt tolket seg fram til fordi man ikke leste alt. :)

Gjest alive&kicking
Skrevet

For å snu det på hodet. Hva tror du bestefaren din ville du skulle gjøre?

Jeg hadde gått i begravelsen og siden reist til høyfjellshotellet.

Jeg mista bestefaren min da jeg var yngre. Jeg gikk i selskap senere. Jeg rakk både minnestunden og selskapet.

Synes du skal velge hva som føles riktig for deg. Ingen trenger dømme deg for om du drar på høyfjellshotellet.Det er jo ikke dermed sagt at du rølper deg full og gærn heller....vel?

Skrevet

Skal i begravelsen, men spør om det er akseptabelt og ikke gå i etterpålaget.

Jeg skammer meg ikke, og det vil være greit for meg dra på fest. Men vil gjøre det som er "riktig".

Etterpålaget - er det minnesamværet du mener?? I så fall; ville helt klart deltatt på minnesamværet også. Du er der for din nærmeste familie også, ikke bare for din egen del! Og julebord blir det minst ett av hvert eneste år resten av livet...

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale deg å gå i etterpålaget også.

Skjønner godt at du har lyst til å gå på julebordet, men om det medfører at du ikke får med deg minnestunden er jeg ikke i tvil om hva jeg vil råde deg til.

Du kan komme til å angre på at du droppet minnestunden, men du kommer ikke til å angre på at du ofret julebordet.

Det blir en dårlig fest om du innerst inne tenker på at du burde ha vært et annet sted.

Det kommer mange julebord i åra fremover Gjør deg selv den tjenesten at du ikke behøver å tenke på julebordet du prioriterte fremfor bestefaren din.

Om dere hadde et nært eller fjernt forhold har liten betydning. Likeså argumentet om at det ikke spiller noen rolle for den som er død.

Noen ganger må man velge å gjøre det som er rett, i stedet for å velge det som fremstår som lett.

Skrevet

Gjør det DU føler for! Det viktigste er at du deltar i begravelsen.. Å være i minnestund etterpå synes jeg bare er grusomt allikvel.. sitte der og prate om den døde og grine enda mer.. Vi skal samles og sørge liksom! Nei, kom deg på fjellet og ha det gøy med venner, tror du trenger det mye mer enn av bestefaren din trenger at du sitter i etterpålag med gamle tanter osv.

Skrevet

Gjør som du føler for, du!

Synes ikke det er noe prinsipielt i veien for å gå i begravelse først og på julebord etterpå. Det har jeg gjort en gang også, til noen jeg ikke var så nær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...