Dory Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Kanskje burde dete vært på Mat forum, men det er flere lesere her tror jeg... Noen som har en bra oppskrift på mintkuler eller også kalt peppermyntekuler? Slike som dyppes i smeltet sjokolade. Jeg fant en, men den skulle ha noe som het tragangt(??) Kan ikke huske at jeg har brukt det tidligere. For jeg laget dette før, men har mistet oppskriften. Og må peppermyntedråper kjøpes på apotek, eller finnes det andre plasser? (Er så redd for bakterier osv, at jeg gjerne unngpr apotek.., men dette igjen hører til under psyk forum, hehe.) KLEM! 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Hva får deg til å tro at det er mer bakterier på apotek enn andre steder? Den var jo litt søt, da;) 0 Siter
Dory Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Skrevet 7. desember 2004 Hva får deg til å tro at det er mer bakterier på apotek enn andre steder? Den var jo litt søt, da;) Hehe, ja si det. Er bare jeg som tenker helt feil;) Sånn er det bare... Men må jeg på appoteket å kjøpe peppermynteolje, så skal jeg nok klare det:)) Er bare en sånn merkelig tanke jeg har kommet på nå. Er jo akkurat de samma folkene på butikken også Klem:) 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 Hehe, ja si det. Er bare jeg som tenker helt feil;) Sånn er det bare... Men må jeg på appoteket å kjøpe peppermynteolje, så skal jeg nok klare det:)) Er bare en sånn merkelig tanke jeg har kommet på nå. Er jo akkurat de samma folkene på butikken også Klem:) Ja,hihi:) Men vi tenker vel alle litt irrasjonelt nå og da,så Bra du er klar over det i hvert fall! Håper noen kan gi deg en mintkule-oppskrift. Bestemor er rå på de-namnamslufs, men vet ikke hvordan hun gjør dessverre. (Det skal jeg spørre henne om-takk for påminnelsen!) Lykke til-med både kuler og fobier;) 0 Siter
Dory Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Skrevet 8. desember 2004 Ja,hihi:) Men vi tenker vel alle litt irrasjonelt nå og da,så Bra du er klar over det i hvert fall! Håper noen kan gi deg en mintkule-oppskrift. Bestemor er rå på de-namnamslufs, men vet ikke hvordan hun gjør dessverre. (Det skal jeg spørre henne om-takk for påminnelsen!) Lykke til-med både kuler og fobier;) Hehe, tusen takk:)) Ja, mintkuler er skikkelig digg, så jeg fant ut at jeg måtte lage det til jul i år. 0 Siter
stromme Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 500 g melis. 2 eggehviter. 10-15 dråper peppermynteolje. 1 knivsodd tragant. Tragant og peppermynteolje får du på apoteket. Tragant er et fortykningsmiddel fra planteriket, eg. plantegummi. 0 Siter
Lurveline Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 1 dl H-melk 18,8 gr hvetemel 500 gr melis 6 dråper peppermynteolje Melk og hvetemel kokes til grøt. Massen avkjøles i kjøleskapet. Melis og peppermynteolje røres i. Bland inn mer melis enn angitt hvis massen blir for myk. La hvile på kjøl. Lag sjokoladekrem/glasur imens. Sjokoladekrem/glasur: 45 gr melis 37,5 gr kakao 93,8 gr delfiafett Delfiafettet smeltes over svak varme. Melis og kakao blandes i. Dypp kulene i sjokoladeblandingen , for så å trille dem i ca 150-180 gr kokos Settes på kjøl til de har stivnet. Oppbevares kjølig i tett boks. 0 Siter
Lurveline Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 Peppermynteolje fåes kjøpt i helsekostforretning også. 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 Til støtte for Dorys basilleskrekk: en i familien som er lege (forsker på immunforsvar) sier at han holder seg l-a-n-g-t unna apotekene i forkjølelsessesongen. For der blir du i alle fall sjuk, sier han. Og jeg må innrømme at på apoteket bruker jeg albuen til å åpne og lukke døra med, om jeg ikke har hansker eller votter eller noe på. 0 Siter
Elbereth Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 Til støtte for Dorys basilleskrekk: en i familien som er lege (forsker på immunforsvar) sier at han holder seg l-a-n-g-t unna apotekene i forkjølelsessesongen. For der blir du i alle fall sjuk, sier han. Og jeg må innrømme at på apoteket bruker jeg albuen til å åpne og lukke døra med, om jeg ikke har hansker eller votter eller noe på. Enda godt det er automatiske dører på "mitt" apotek. Rører ikke noe, annet enn betalingsterminalen... - og det er vel der man finner mest basiller! 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 Enda godt det er automatiske dører på "mitt" apotek. Rører ikke noe, annet enn betalingsterminalen... - og det er vel der man finner mest basiller! og det er nok enda flere basilusker på penger enn på betalingsautomaten ) 0 Siter
Dory Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Skrevet 8. desember 2004 1 dl H-melk 18,8 gr hvetemel 500 gr melis 6 dråper peppermynteolje Melk og hvetemel kokes til grøt. Massen avkjøles i kjøleskapet. Melis og peppermynteolje røres i. Bland inn mer melis enn angitt hvis massen blir for myk. La hvile på kjøl. Lag sjokoladekrem/glasur imens. Sjokoladekrem/glasur: 45 gr melis 37,5 gr kakao 93,8 gr delfiafett Delfiafettet smeltes over svak varme. Melis og kakao blandes i. Dypp kulene i sjokoladeblandingen , for så å trille dem i ca 150-180 gr kokos Settes på kjøl til de har stivnet. Oppbevares kjølig i tett boks. Tusen takk!!) 0 Siter
Dory Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Skrevet 8. desember 2004 Til støtte for Dorys basilleskrekk: en i familien som er lege (forsker på immunforsvar) sier at han holder seg l-a-n-g-t unna apotekene i forkjølelsessesongen. For der blir du i alle fall sjuk, sier han. Og jeg må innrømme at på apoteket bruker jeg albuen til å åpne og lukke døra med, om jeg ikke har hansker eller votter eller noe på. Hehe, bra det ikke bare er meg da...) 0 Siter
Dory Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Skrevet 8. desember 2004 500 g melis. 2 eggehviter. 10-15 dråper peppermynteolje. 1 knivsodd tragant. Tragant og peppermynteolje får du på apoteket. Tragant er et fortykningsmiddel fra planteriket, eg. plantegummi. Tusen takk!! 0 Siter
nilia Skrevet 8. desember 2004 Skrevet 8. desember 2004 OPPSKRIFT 1dl melk 3/4 dl mel (altså 0,75dl) (melk og mel kokes opp og kjøles ned. Rør _hele tiden_ for at det ikke skal klumpe seg!!!) 1/2kg melis og 6 dråper peppermynteolje arbeides inn i deigen. (viktig å kna det skikkelig inn. Husk og ikke drypp peppermynteoljen i melisen, men arbeid den også inn i deigen slik at det blir jevnt fordelt). 50 gram kakao og 50 gram delfiafett lages til saus (smeltes i vannbad. Følg med at det ikke blir for varmt). Lag figurer, dypp dem i sjokoladesausen og rull dem til slutt i kokos (Mulig det jeg har skrevet i parentes er litt banalt for flinke husmødre, men jeg synes det er greit å få ting skikkelig forklart) ) De er gode når de har ligget en stund i fryseren. Vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.