Gå til innhold

Uten mat og vann


Gjest Sliter litt nå...

Anbefalte innlegg

Gjest Sliter litt nå...

Jeg er en jente på 22 år som har en spiseforstyrrelse, men er ganske normalvektig. Jeg kan ikke fordra mat nå for tiden. Har i det siste året måttet tvinge meg selv til å spise og drikke, men på onsdag bestemte jeg meg for at jeg ikke orket mer. Nå har jeg ikke spist og drukket noenting siden onsdag, altså for 3 dager siden. Jeg hadde ikke tenkt til å være SÅ lenge uten væske, men nå klarer jeg ikke å få i meg en dråpe. Blir helt kvalm av å se et glass med vann.

Jeg klarte å gå på jobb både torsdag og fredag, men i dag våknet jeg og var ganske dårlig. Har vondt i hele meg og særlig i magen og brystet. Huden og særlig leppene har blitt ganske tørre.

Hva skal jeg gjøre nå? Jeg går ikke i behandling så jeg kan ikke ta det opp der. Jeg vet at jeg ikke vil klare å begynne å drikke av meg selv med det første. Kan jeg få intravenøs eller noe sånt på legevakta? Tror kanskje jeg trenger litt hjelp i løpet av helga. Kan i hvert fall ikke gå på jobb på mandag...

Hjelp! Jeg vil så gjerne drikke, men tør ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    4

  • Åsemor

    2

  • ott

    2

  • skorpion1975

    2

Kjære deg,du må jo få i deg væske! Og vann inneholder jo ingen kalorier, om det er det du er redd for. Det er tvertimot kjempeviktig for forbrenning, ja alle kroppsfunksjoner-uten så dør du! Er det det du vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sliter litt nå...

Kjære deg,du må jo få i deg væske! Og vann inneholder jo ingen kalorier, om det er det du er redd for. Det er tvertimot kjempeviktig for forbrenning, ja alle kroppsfunksjoner-uten så dør du! Er det det du vil?

Jeg vet at vann ikke inneholder kalorier så det er ikke d jeg er redd for. Jeg er bare så lei av mat og drikke at jeg ikke orker mer. Og nå som jeg ikke har drukket på så lenge så klarer jeg ikke å tenke på at jeg skal gjøre det engang. Jeg blir rett og slett kvalm av d.

Jeg vil ikke dø, jeg VIL begynne å drikke igjen, men klarer ikke. Hvor lenge kan jeg overleve uten vann da? Kan jeg vente med å ringe til legen til mandag? Da har det gått 5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at vann ikke inneholder kalorier så det er ikke d jeg er redd for. Jeg er bare så lei av mat og drikke at jeg ikke orker mer. Og nå som jeg ikke har drukket på så lenge så klarer jeg ikke å tenke på at jeg skal gjøre det engang. Jeg blir rett og slett kvalm av d.

Jeg vil ikke dø, jeg VIL begynne å drikke igjen, men klarer ikke. Hvor lenge kan jeg overleve uten vann da? Kan jeg vente med å ringe til legen til mandag? Da har det gått 5 dager.

Nei!

Ring legevakta med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at vann ikke inneholder kalorier så det er ikke d jeg er redd for. Jeg er bare så lei av mat og drikke at jeg ikke orker mer. Og nå som jeg ikke har drukket på så lenge så klarer jeg ikke å tenke på at jeg skal gjøre det engang. Jeg blir rett og slett kvalm av d.

Jeg vil ikke dø, jeg VIL begynne å drikke igjen, men klarer ikke. Hvor lenge kan jeg overleve uten vann da? Kan jeg vente med å ringe til legen til mandag? Da har det gått 5 dager.

Vet ikke eksakt, men man klarer seg ikke lenge. Jeg er enig med Åsemor-ring legevakta i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest non_stopp.

Er det du eller spiseforstyrrelsen din som bestemmer over DIN kropp?? Har selv sf, men det er da JEG som bestemmer over MIN kropp likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest levelenge

du må ringe legevakten NÅ!!!!

har du ringt legevakten? du er tydeligvis ikke mer dehydrert enn at du klarer å sitte og skrive på nettet.. men ikke drøy for lenge! Hvis du fortsatt sliter, ta en klut og skyll den i deilig kaldt vann. Vask ansiktet og fukt leppene godt. Du behøver ikke svelge. Men sug litt på kluten så du kjenner hvor godt fuktigheten gjør i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis du greier å bestemme deg for å la være å drikke, kan du også bestemme deg for det motsatte.

Ta ansvar selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeppjeppjepp

Jeg vet at vann ikke inneholder kalorier så det er ikke d jeg er redd for. Jeg er bare så lei av mat og drikke at jeg ikke orker mer. Og nå som jeg ikke har drukket på så lenge så klarer jeg ikke å tenke på at jeg skal gjøre det engang. Jeg blir rett og slett kvalm av d.

Jeg vil ikke dø, jeg VIL begynne å drikke igjen, men klarer ikke. Hvor lenge kan jeg overleve uten vann da? Kan jeg vente med å ringe til legen til mandag? Da har det gått 5 dager.

Kvalm eller død, valget er ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sliter litt nå...

Hvis du greier å bestemme deg for å la være å drikke, kan du også bestemme deg for det motsatte.

Ta ansvar selv!

Takk for oppmuntrende og støttende tilbakemelding, NHD... (ironisk)

Det er faktisk mye lettere for en med SF å bestemme seg for å slutte å spise eller drikke enn å begynne igjen!

Hvis det er den holdningen jeg vil bli møtt med på legevakta også så kan jeg heller bare bli sittende her og dø.

Til noen av dere andre: takk for støtte og råd. Jeg skal prøve med en klut. Hvis jeg ikke klarer å begynne å drikke før i morgen eller mandag så skal jeg dra på legevakta. Med den holdningen som leger har til dette så vil jeg helst drøye det så lenge som mulig. Jeg er ganske redusert nå også, men tror jeg skal kunne klare meg til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vaktbikkja

Aller først: ring legevakten og si du ikke har spist eller drukket noe på 3 døgn.

Du sier du ikke går til behandling. Betyr det at du har tilgjengelig hjelp men ikke bruker den, eller at du aldri har oppsøkt hjelp?

Uansett: jeg kan ikke skjønne annet enn at du nå må. På ett eller annet tidspunkt må du innse at du har et problem du ikke klarer å hanskes med alene, og det virker utifra det du skriver som om det tidspunktet er nå.

Gjør det.

Og lykke til.

På Lommelegens forum for spiseforstyrrelser virker det som om mange skriver, og tonen der virker god. De hjelper og fillerister hverandre etter tur, alt etter som.

Jeg må tilføye at jeg ikke har lest forumet her, kan hende det også er bra.

Kan jo kanskje være et greit tilskudd til ordentlig hjelp i det virkelige liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke si at du gir opp, når du antageligvis ikke har prøvd

Takk for oppmuntrende og støttende tilbakemelding, NHD... (ironisk)

Det er faktisk mye lettere for en med SF å bestemme seg for å slutte å spise eller drikke enn å begynne igjen!

Hvis det er den holdningen jeg vil bli møtt med på legevakta også så kan jeg heller bare bli sittende her og dø.

Til noen av dere andre: takk for støtte og råd. Jeg skal prøve med en klut. Hvis jeg ikke klarer å begynne å drikke før i morgen eller mandag så skal jeg dra på legevakta. Med den holdningen som leger har til dette så vil jeg helst drøye det så lenge som mulig. Jeg er ganske redusert nå også, men tror jeg skal kunne klare meg til i morgen.

Det er dessverre ganske vanlig at helsepersonell møter folk med slike problemer på denne måten...Det er ikke bare deg inkludert det gjelder.

Mest sannsynelig kommer du nok til å møte en eller annen på legevakta med den samme holdningen.. Sier ikke for å være spydig, men du bør i allefall være litt obs på det for psykiske problemer er ikke alle som godtar verken om de jobber på helsevesenet eller ikke der...

Hva med å prøve å få i deg noe drikke eller noe flytende suppe selv om det er vanskelig...

Det er vel verdt et forsøk selv om det er ubehagelig.

Hvis du ikke gjør et forsøk, kan det virke sånn på meg at du vil ha det sånn..

Det er bedre å forsøke enn å la være å forsøke...Det er lettere si at det ikke går, når man ikke har prøvd heller.. Det er også lettere å si at man gir opp når du antageligvis ikke har forsøkt en gang

Har du noen behandler du går til? Hva med å snakke med dem?

Jeg antar at du ikke ønsker å dra til legevakta, men hvorfor ikke prøve å være litt viljesterk og prøve selv om det vanskelig

Du trenger ikke å drikke mye på en gang, bare at du tar små slurker av gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Til "sliter litt"

Jeg vet at vann ikke inneholder kalorier så det er ikke d jeg er redd for. Jeg er bare så lei av mat og drikke at jeg ikke orker mer. Og nå som jeg ikke har drukket på så lenge så klarer jeg ikke å tenke på at jeg skal gjøre det engang. Jeg blir rett og slett kvalm av d.

Jeg vil ikke dø, jeg VIL begynne å drikke igjen, men klarer ikke. Hvor lenge kan jeg overleve uten vann da? Kan jeg vente med å ringe til legen til mandag? Da har det gått 5 dager.

Unnskyld meg, men da vil du ha det sånn da siden du ikke en gang tør å prøve å drikke litt...

Vil du bli innlagt på legevakta pga av væskemangel?

Det tror jeg neppe at du vil, men for meg virker det sånn du vil det siden du ikke vil prøve en gang en gang selv om det er vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Null empati fra meg....

Siden du ikke tør å drikke, så får du det sånn du vil da å bli lagt inn på legevakta med intravenøst (siden du ønsker antageligvis det)

Jeg er nok ganske følelseskald og slem når jeg skriver dette, men hvis du ønsker å "tørke ut" pga væskemangel, så vær så god.... Du får i allefall ikke min empati...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leve et liv på dialyse?

En ting er om du dør av dehydrering, en annen ting er at du kan ende opp i live men uten nyrer.

Nyresvikt er en reel risiko.

Kvalm blir du enten du drikker eller ikke, grunnet opphoping av avfallsstoffer.

Sug på en isbit, sutt på en klut, drikk en teskje vann.

Fritt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er om du dør av dehydrering, en annen ting er at du kan ende opp i live men uten nyrer.

Nyresvikt er en reel risiko.

Kvalm blir du enten du drikker eller ikke, grunnet opphoping av avfallsstoffer.

Sug på en isbit, sutt på en klut, drikk en teskje vann.

Fritt valg.

En kan klare seg en knapp uke uten vann. Kanskje.

Siden du har hatt problemer med å ta til deg mat og vann i en lengre periode så var du sannsynligvis dehydrert i utgangspunktet også.

Jo lenger du venter jo større er faren for varig skade. Nyrene er spesielt utsatt, som noen nevner lenger oppe, det samme er til en viss grad også hjertet og hjernen. Sannsynligvis har du litt feber allerede fordi kroppen ikke lenger blir kvitt overskuddsvarmen.

Du er svimmel og trøtt fordi elektrolyttbalansen er helt i ulage og fordi blodtrykket synker med væsketapet.

Prøv å få i deg litt vann uansett måte, men selv om du skulle klare å drikke noe nå så må du ringe legevakten likevel. Hvis du virkelig ikke har drukket en dråpe på snart fire dager så må du nesten innlegges for rehydrering og få istand elektrolyttbalansen igjen. Jeg tror du vil ha problemer med å på egen hånd få i deg de nødvendige væskemengdene hvis du i utgangspunktet sliter med å drikke, i tillegg til at du vil trenge mer enn bare vann.

Ikke vent til mandag, hvis du ikke ønsker å dø så ringer du nå. På mandag er det ikke sikkert at du er bevisst nok til å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...