Gå til innhold

elendige helse norge!!


Gjest *sint*

Anbefalte innlegg

å dessuten er det da ikke bare folk med psykiske plager som ikke får den hjelpa de skal!! Tror ikke det er slik at de med psy.plager får mindre hjelpe enn andre..

Jeg har selv kronisk utmattlesessyndrom, og jeg er bare 22år. Det tok riktignok et år å finne en lege som skjønte hva som feilte meg, men når jeg endelig fant han har jeg fått utrolig mye hjelp!! Ventet lenge, ble ikke hørt på, ble sendt hjem flere ganger jeg også, å grunnen min vår et langvarig virus...Men nå har jeg den flinkeste legen som fins:)

Heldig du er da. Nå har psykiatri fått veldig mye penger de siste årene og det er nok mye annet som henger etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    3

  • cathlin

    3

  • Sør

    2

Javel...så er du en av de heldige.

Men det er da ikke meningen at det skal være et **** lotteri for å få en god behandling vel?

ALLTID er det noen som tror at "JEG får jo bra behandling, så jeg forstår ikke hva folk klager for"

Det finnes gode og dårlige leger som andre mennesker. Eneste forkjellen er at hvis en "vanlig" person ikke kan gjøre en god jobb må denne finne noe annet å gjøre.

Ett hvert liv er LIKE mye verd og det er like tragisk hvær gang noen blir ignorert.

heilt einig med dog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns NHD gav et veldig godt svar. Det er en bevisstgjøringsprosess en kan vokse på når en tenker igjennom hva en ønsker seg av hjelp, og hvordan en kan bli bedre. Det hjelper en også til å ta ansvar for seg selv, og minsker følelsen av "hjelpeløshet" når en blir bevisst hva en vil, og hvordan en kan oppnå det. Behanldere/fagpersoner er gode å ha for å hjelpe til, gi råd osv i behandlingprosessen, men mye er opp til en selv, stort sett. Jeg syns det er fint å vite at en kan velge og styre sitt eget liv. En frigjørende tanke.

mvh

Godt sagt Cathlin.

Bevisstgjøring og konfrontasjon (terapautisk ment) mener jeg er to av de viktigste tingene i en behandlingssituasjon. Problemet med bevisstgjøring er at det tar tid, lang tid. Det er ihvertfall min erfaring. For å strø litt salt i såret til psykiatrien så tror det ofte er den, minst like ofte som pasienten, som ikke er stanhaftig nok.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo finnes det svært mange privatpraktiserende terapeuter (med de samme egenandeler som i det offentlige) som er villig til å gi langvarig terapi til motiverte pasienter.

Hele systemet i Oslo er bygd opp slik at langvarig individualterapi stort sett foregår i privat praksis, mens DPS tar det mest akutte samt oppfølgning av "tungpsykiatri".

Problemet er de menneskene som er for "friske" for DPS og som trenger mere hjelp en det privatpraktiserende psykologer kan tilby. Ofte blir de sendt tilbake til DPS fordi de privatpraktiserende ikke tør/klarer/makter å ta ansvar for dem. og desverre så havner de i et DPS mareritt hvor de ikke får lov til å kreve noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er de menneskene som er for "friske" for DPS og som trenger mere hjelp en det privatpraktiserende psykologer kan tilby. Ofte blir de sendt tilbake til DPS fordi de privatpraktiserende ikke tør/klarer/makter å ta ansvar for dem. og desverre så havner de i et DPS mareritt hvor de ikke får lov til å kreve noe.

Her tror jeg du peker på et viktig poeng. De privatpraktiserende får muligens i litt for stor grad lov til å vegre seg mot å behandle komplekse problemstillinger, og får "skumme fløten" av terapimarkedet.

Dagavdelingen på Ulleål kan vel for en del av de du nevner være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dårlig foorm

heilt einig med dog!

nå tror jeg dere missforsto meg... Det jeg mente var at dårlige leger finnes det overalt, men det er sikkert ikke flere innen psyk. enn andre steder!

Jeg har da også slitt masse med dem, å blitt så sint at jeg ikke har visst hvor jeg skal gjøre av meg..

å til slutt, fordi om det finnes mange dårlige eksempler på behandlign, betyr ikke det at HELE helsenorge er dårlig fordi vel..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå tror jeg dere missforsto meg... Det jeg mente var at dårlige leger finnes det overalt, men det er sikkert ikke flere innen psyk. enn andre steder!

Jeg har da også slitt masse med dem, å blitt så sint at jeg ikke har visst hvor jeg skal gjøre av meg..

å til slutt, fordi om det finnes mange dårlige eksempler på behandlign, betyr ikke det at HELE helsenorge er dårlig fordi vel..??

selfølgelig betyr ikkje det at hele helsenorge er dårlig, men mangen, alt for mangen tilfeller så er det dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...