Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg var hos fastlegen min igår og fikk beskjed om at jeg har jumpers knee og at jeg dermed måtte slutte med både aerobic, klatring og fotball, og heller begynne med svømming eller sykling. Og at det var det eneste jeg kunne gjøre for å slippe flere plager med kneet.

Nå ble jeg litt satt ut av spill av akkurat de ordene da jeg var hos legen, så jeg rakk ikke tenke på å spørre etter alternativer for opptrening av kneet.

Og siden jeg hverken liker svømming eller sykling, men forguder de tre andre (spesielt klatring). Kommer det til å bli veldig vanskelig for meg å slutte helt med dem.

Så etter å ha tenkt litt selv og kommet litt fra sjokket lurer jeg på:

fins det noen måte jeg kan trene opp kneet på?

eller noe jeg kan gjøre for ikke å belaste kneet så mye mens jeg driver med det jeg liker(tenker på spesialsåler i fotball- og aerobicsko, eller vinkler på kneet jeg bør unngå under klatring ol.)?

Gode råd mottas med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16783-jumpers-knee-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke heeelt hvorfor klatring skulle forbys? Når du er akutt plaget av smerter (aktiv betennelse) kan det vel være en fordel å hvile fra klatringa pga. smertene, men ellers? Med de kontrollerte, smidige bevegelsene det er i klatring skulle det da gå greit? Hurtigklatring kan du kanskje styre unna..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16783-jumpers-knee-2/#findComment-76951
Del på andre sider

jeg må sige dig, at der er ikke enighed blandt ortopæder om behandling af det der kaldes jumpers knee.

jeg vil tilråde, at du bliver knæartroskoperet, med det formål, at fastslå om brusken på knæskallen, især nede mod spidsen af knæskallen, er istykker.

er den det skal du næppe klatre meget mere om du vil undgå slidgigt tidligt.

er brusken ikke i stykker skal du have noget medicin som kan fjerne den rødme, vi ved, du har i knæet, og som er en del af smertemekanismen.

du må gerne maile, hvis du engang er skoperet. Hvis du kan få en video af skopien kan den ses af os andre. dte gør jeg altid i min klinik, og det har jeg læst at der også er norske klinikker der gør.

mvh

jvbruun

[email protected]

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16783-jumpers-knee-2/#findComment-77620
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...