Gå til innhold

Lesbisk par ønsker å få barn


Gjest Minusko

Anbefalte innlegg

Gjest Minusko

Jeg er lesbisk og etablert samboer med ei anna jente. Vi ønsker oss nå veldig sterkt barn, og har bestemt oss for å forsøke å bli gravide. Av ulike årsaker er hun uaktuell til å bære fram barnet, så derfor er det jeg som skal gå gravid.

Jeg har en tidligere PCO-diagnose, men det siste året har mensen vært regelmessig, men noe sjelden (syklus på ca. 35 dager). Jeg hadde ingen tegn til cyster på siste UL i desember 1999. Jeg er litt overvektig, men frisk og i god form. Er 29 år.

Planen er kunstig inseminasjon hos Jordmor Stork i København. Jeg regner med at jeg kanskje vil trenge Pergotime eller lignende pga de lange syklusene? Er dette noe en gynekolog her i Norge kan hjelpe oss med?

Hva slags hjelp kan vi ellers forvente oss her til lands? Vet at det ikke er tillatt med inseminasjon av lesbiske i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enslige kan heller ikke få inseminasjon eller IVF-behandling med donorsæd her til lands.

En god og velvillig gynekolog vil nok kunne gi f.eks Pergotime. Såvidt jeg har skjønt er denne medisinen å regne for "kvinnens anliggende" slik at mange i parforhold som har fått skrevet ut denne medisinen, ikke har fått spørsmål om hvorvidt de har en mann ved sin side også.

Jeg har dessverre ingen personlige erfaringer om å få Pergotime som enslig i forbindelse med inseminasjon, men jeg har hørt om tilfeller der gynekologer har skrevet ut Pergotime selv om pasienten var i et utradisjonelt parforhold/enslig.

Jeg vil gjerne høre om hvorvidt din gynekolog kunne gi Pergotime eller ikke, og hva argumentene eventuelt var.

Min mailadresse er: [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Minusko

Det er litt opp til den enkelte gynekolog hvor mye han eller hun vil hjelpe til ved et inngrep som ikke er tillatt i Norge, du må prøve deg frem. Muligens må du søke et privat senter og betale en større egenandel. Er du først gravid, får du samme oppfølgning som andre gravide. Trygderettigheter må vel bli som for andre enslige mødre, men det må du snakke med trygdekontor om.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...