Gå til innhold

Jge kjøpte en rå juleskinke i går...og så'...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Duh... Nr du lagde den creme brulee-greia - Tok det lang tid eller? Jeg vurderer å lage det til dessert på julaften, men har ikke prøvd før. Var det vnskelig? Fikk du fin konsistens på den?

GOSH - nå er det 12 år siden jeg lagde sånn dessert.... Den ene gangen - da jeg ble 30 år - den ble VELLYKKEt! Sabla godt!

Fortsetter under...

Skrevet

Det er godt! ; ) hadde det på mandag da vi hadde middagsgjester... Lot den småkoke/trekke (sist jeg bare lot den trekke var den ikke ferdig, og maten ble forsinka..) i 2 i to timer, veide 1,7 kg.

Frys den rå... Jeg serverte med fløtegratinerte poteter, brokkoli, maiskolber og barnaise.. Var kjempegodt.

Nyttårsaften ja.. der sa du noe.. Uff.. har ingen planer ennå vi. : ( Blir snok stille og rolig i år...

God jul da! ; )

Skrevet

Atte - creme brulee er godt selv om sukkeret på toppen ikke er sprøtt, altså....

Snakker av erfaring, og nå har jeg ønsket meg brenner til jul :-)

Creme Catalana heter denne smørja her. Sykt godt! :)

Skrevet

Prøv å gå inn på msn, din nysgjerrigper ;o)

Nysgjerrig??? Moi??? *blunkeblunkeblunke*

Skrevet

Creme Catalana heter denne smørja her. Sykt godt! :)

Nuvel - men du sier nå vitterlig 'creme brulee-greia' lenger opp i tråden.

Uansett - er ikke creme brulee og crema catalana to sider av (omtrent) samme sak?

Skrevet

Nuvel - men du sier nå vitterlig 'creme brulee-greia' lenger opp i tråden.

Uansett - er ikke creme brulee og crema catalana to sider av (omtrent) samme sak?

Forskjellen tror jeg bare er innslaget av sitrus. Det er ihvertfall veldig godt! :)

Annonse

Skrevet

Tror jeg får tigge naboen om å låne brenneren hans! ;)

Hvordan gikk det, da?

Ble den bra, og brukte du brenneren?

Jeg har akkurat laget røren, og nå står den og godgjør seg før jeg skal ha i porsjonsskålene over i ovnen.

Imorgen blir det deilig dessert. :)

Første gang jeg skal lage den med brenner, da. Håper det går bra.

Skrevet

Hvordan gikk det, da?

Ble den bra, og brukte du brenneren?

Jeg har akkurat laget røren, og nå står den og godgjør seg før jeg skal ha i porsjonsskålene over i ovnen.

Imorgen blir det deilig dessert. :)

Første gang jeg skal lage den med brenner, da. Håper det går bra.

Den blei faktisk helt konge! Fikk en smule panikk underveis, da den liksom ikke blei tykkere, men etter et par telefoner med naboen ordna det seg. Den blei faktisk veldig god! :)

Skrevet

Den blei faktisk helt konge! Fikk en smule panikk underveis, da den liksom ikke blei tykkere, men etter et par telefoner med naboen ordna det seg. Den blei faktisk veldig god! :)

Så bra :)

Du er nok ganske så flink på kjøkkenet, du også ;)

Hvor lang tid tok det med brenneren på hver porsjon, var det bare et øyeblikk, eller måtte du holde den over en liten stund?

Skrevet

Så bra :)

Du er nok ganske så flink på kjøkkenet, du også ;)

Hvor lang tid tok det med brenneren på hver porsjon, var det bare et øyeblikk, eller måtte du holde den over en liten stund?

Glemte å si det .- jeg hadde ikke brenner. Men det funka kjempebra med grillen på komfyren.

Men god til å lage mat blir jeg aldri. To kvelder på rad før jeg lagde Creme Catalana hadde jeg to mislykka bakeprsjeter her hjemme. Begge kveldene endte jed at jeg pælma kakedeigen (eller det som skulle førestille kakedeigen) og kakene i søpla og drakk masse rødvin istedet. ;)

Skrevet

Glemte å si det .- jeg hadde ikke brenner. Men det funka kjempebra med grillen på komfyren.

Men god til å lage mat blir jeg aldri. To kvelder på rad før jeg lagde Creme Catalana hadde jeg to mislykka bakeprsjeter her hjemme. Begge kveldene endte jed at jeg pælma kakedeigen (eller det som skulle førestille kakedeigen) og kakene i søpla og drakk masse rødvin istedet. ;)

*ler*

Håper rødvinen smakte bra, i det minste.

Skrevet

*ler*

Håper rødvinen smakte bra, i det minste.

Absolutt! ;)

Skrevet

Det fungerte aller best med brenneren. Sukkeret ble akkurat som det skulle, mens selve puddingen forble kjølig og med riktig konsistens.

Tror jammen jeg har fått en ny yndlingsdessert...har alltid hatt sjokoladepudding som favoritt, men jammen tror jeg ikke denne her slår knockout på det meste :)

Annonse

Skrevet

Forskjellen tror jeg bare er innslaget av sitrus. Det er ihvertfall veldig godt! :)

Jeg laget creme brulee til dessert første juledag - uten sukkeretpå toppen - julenissen hadde visst ikke husket på ønsket mitt tror jeg. Men det falt godt i smak :-)

Og for å fortsette i samme gate: Panna cotta har jeg også laget en gang. Det er også godt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...