Gå til innhold

Tvangstanker...

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 34 år, som sitter med mange tanker... Jeg har siden jeg var 11-12 år hatt mange tvangstanker...Om at jeg må telle til f.eks 10, se på en klokke, bestemte punkter på veggen e.l. mens jeg teller, sette begge beina på gulvet mens jeg teller, ta i et objekt med begge hender flere ganger, se meg i speilet mens jeg teller, osv, osv. Særlig gjør jeg dette når det er noe jeg er spesielt nervøs for, men også ellers, når jeg føler meg generelt urolig for noe. Bekymrer meg mye, for familiemedlemmer, jobb, økonomi, osv. Har også "tics" i nakke, skuldre, og overarmer, som jeg stort sett klarer å la være å gjøre når jeg er sammen med andre mennesker, men som jeg har desto mer av når jeg er alene.

Har ikke så lett for å åpne meg, vil heller ikke framstå som "rar". Ingen vet om disse problemene mine, da jeg klarer å skjule både tanker og handlinger for andre. Hva bør jeg gjøre, jeg forstår jo at jeg har et problem... Det sliter jo på meg... Har aldri gått til psykolog.

Noen tanker? Eller råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16864-tvangstanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tvangslidelse (OCD) rammer to til tre prosent av befolkningen.

Det finnes i hovedsak to typer virksom behandling: en type psykoterapi som kalles kognitiv terapi og medisiner av typen SSRI (i tabloidpressen kalt lykkepiller).

Du bør søke hjelp hos legen din. Denne kan både gi deg medisiner og henvise deg til kognitiv terapi.

Ved å bruke søkfunksjonen finner du innlegg både om kognitiv terapi og om pasientforeningen som heter ANANKE.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16864-tvangstanker/#findComment-77304
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...