Gjest sheena Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 Jeg er en kvinne på 34 år, som sitter med mange tanker... Jeg har siden jeg var 11-12 år hatt mange tvangstanker...Om at jeg må telle til f.eks 10, se på en klokke, bestemte punkter på veggen e.l. mens jeg teller, sette begge beina på gulvet mens jeg teller, ta i et objekt med begge hender flere ganger, se meg i speilet mens jeg teller, osv, osv. Særlig gjør jeg dette når det er noe jeg er spesielt nervøs for, men også ellers, når jeg føler meg generelt urolig for noe. Bekymrer meg mye, for familiemedlemmer, jobb, økonomi, osv. Har også "tics" i nakke, skuldre, og overarmer, som jeg stort sett klarer å la være å gjøre når jeg er sammen med andre mennesker, men som jeg har desto mer av når jeg er alene. Har ikke så lett for å åpne meg, vil heller ikke framstå som "rar". Ingen vet om disse problemene mine, da jeg klarer å skjule både tanker og handlinger for andre. Hva bør jeg gjøre, jeg forstår jo at jeg har et problem... Det sliter jo på meg... Har aldri gått til psykolog. Noen tanker? Eller råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16864-tvangstanker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 Tvangslidelse (OCD) rammer to til tre prosent av befolkningen. Det finnes i hovedsak to typer virksom behandling: en type psykoterapi som kalles kognitiv terapi og medisiner av typen SSRI (i tabloidpressen kalt lykkepiller). Du bør søke hjelp hos legen din. Denne kan både gi deg medisiner og henvise deg til kognitiv terapi. Ved å bruke søkfunksjonen finner du innlegg både om kognitiv terapi og om pasientforeningen som heter ANANKE. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16864-tvangstanker/#findComment-77304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.