Gå til innhold

Minipille og oppkast FØR pillen ++


Annikken

Anbefalte innlegg

Jeg har tre laaange spørsmål, svar når du har tid :)

1. Jeg går på minipillen Exlutona. Jeg pleier å ta den ca. klokka ett. Jeg kastet opp og følte meg uvel en dag, (GANSKE uvel, kastet magesyre til slutt) og fikk ikke tatt pillen før klokka fire den dagen... sånn akkurat innen tretimers-grensa altså. Skylte ned med Cola og litt kjeks. Det jeg lurer på er om det tar tid før fordøyelsessytsemet begynner å "virke" etter slikt oppkast? Slik at pillen bare ble liggende i magen uten å bli "sendt videre"? Isåfall, rakk jeg fristen? Jeg vet ikke så mye om fordøyelsessystemet :)

2) En annen ting som bekymrer meg at de tablettene er så SMÅ! Jeg kjenner at jeg svelger, men hva er sannsynligheten for at en tablett... vet ikke jeg, ikke blir "skikkelig" absorbert på veien der inne? Tenker fælt på det der.

3) Jeg gikk over fra p-pillen til minipillen, og syklusen min gikk fra 28 til 25 dager (har hatt en mensen.) Nå skal jeg snart ha mensen, tror jeg da... bør jeg uroe meg hvis den ikke kommer? Jeg mener; kan minipillen gi uregelmessige EGGLØSNINGER i tillegg til uregelmessige blødninger?? Hvor stor er asså sjangsen for å få mensen selv om man er gravid? (Asså ikke "mensen" i den forstand, men en blødning som "lurer" deg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Annikken

1. Du rakk fristen på tre timer

2. Tabletten er laget presis så store som de behøver å være for å inneholde medikamentet og for å kunne svelges. I så henseende er minipillen lik andre. Vær trygg for at den suges opp.

3. Hvis mensen ikke kommer kan det være en effekt av pillen eller det kan være graviditet. Ta en test og er den negativ, fortsetter du med pillen. Hos noen stopper mensen helt opp fordi slimhinnen i livmoren blir veldig tynn. Noen ganger påvirker minipillen eggløsning og av den grunn kan menstruasjons-syklus bli uregelmessig. Under graviditet får kvinnen ikke menstruasjon, men noen gravide kan få blødning fra livmorhals, evt fra morkake.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...