Gå til innhold

Anker, Jorun, Laila, Webmaster? Noen må si dette

Anbefalte innlegg

Jorun, Laila, Christian eller noen av dere andre som driver Doktor Online..

Jeg vet jeg kommer til å komme med en del kvass kritikk her, men noen må stå opp og forhindre at flere skjebner vandrer på veien til døden...

Jeg kan ikke forstå hvordan dere i det hele tatt kan ha dette forumet her.. Jeg har aldri sett maken til ukonstruktive innlegg. Daglig postes det mange innlegg om vekt. Noen kommer med vekten sin, og forteller at leger har sagt til vedkommede at hun er altfor tynn, og så forteller vedkommende alle sine ønsker om å ta av seg xx kilo, for hun er altfor tykk.. Hvor mye en person har spist i løpet av dagen, hvor mange ganger hun har kastet opp etc. Mange poster om at legen/psykologen sier at hvis vedkommende tar av seg xx kilo, slik at hun veier xx kilo vil de tvangsinnlegge henne...

Daglig raser disse innleggene her på forumet, og jeg vil mene at dette er ukonstruktivt. Det at det er lov til å bruke tall i det hele tatt synes på meg som litt rart. Til tider virker det som om det utvikler seg en konkurranse her, om hvem som kan være tynnest, hvem som kan "presse" behandligsapparatet lengst, hvem som er sykest.. For å i dete hele tatt bli "hørt" her, må man gråte sitt hjerte ut om at en veier xx kilo og føler seg SÅ tykk...

Et slikt forum som dette, burde være et sted hvor man kan møte forståelse, men også støtte til å komme seg UT av dette helvete, istedet for å motivere hverandre til å falle dypere inn i helvete.. Jeg vet at på utenlandske nettsteder har de lagt inn sperrer mot å oppgi tall.. Skriver man tall kommer det bare opp greske symboler..

Jeg har selv slitt med anoreksi i 6-7 år. Jeg var en hårsbredd fra døden. Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har var her på Dol da dette forumet ble startet, og var en daglig bruker her, men det kom et tidspunkt da jeg måtte bare trekke meg unna.. Da jeg hadde klart å jobbe med litt ut av nøstet jeg hadde viklet meg inn i, så jeg at DO ville bare få meg til å bli nede i gjørma. Det å lese alle vektinnlegene, matinnlegene etc hjalp meg ikke på veien ut, snarere tvert imot..

Jeg ser så mange fortvilte mennesker som kommer til forumet her. Så mange mennesker med slik en smerte i hjerte som nesten ikke er til å bære... Jeg er bare så redd for at om forumet forsetter på den måten det er nå, er det ikke lenge før det kommer en melding om at en av brukerene er død, pga komplikasjoner fra sf'en.. Jeg er bare så redd for at det skal skje.. Derfor skriver jeg dette innlegget nå, i håp om at det kanskje blir gjort noe, at det blir bedre oppsyn med dette forumet.. Jeg vil ikke at sf'en skal kreve flere offre...

Takk..

Fortsetter under...

Jeg er enig med lillebie.

En av grunnene til at jeg har valgt å trekke meg ut av forumet, er denne mengden negative, ukonstruktive innlegg. Det hender jeg titter innom og leser noen for å se om det skjer noe nytt, men jeg ser mest gjentakelser av slik det var før.

Jeg synes imidlertid Jorun og Laila gjør en meget bra jobb med å svare på innlegg - all honnør til de.

Jeg ser absolutt faren ved å la innlegg med tall og mengder bli stående, jeg har snakket med mange som opplever dette som negativt og demotiverende.

Vennlig hilsen

http://www.doktoronline.no/homepage/cath/

En av grunnene til at jeg har valgt å trekke meg ut av forumet, er denne mengden negative, ukonstruktive innlegg. Det hender jeg titter innom og leser noen for å se om det skjer noe nytt, men jeg ser mest gjentakelser av slik det var før.

Jeg synes imidlertid Jorun og Laila gjør en meget bra jobb med å svare på innlegg - all honnør til de.

Jeg ser absolutt faren ved å la innlegg med tall og mengder bli stående, jeg har snakket med mange som opplever dette som negativt og demotiverende.

Vennlig hilsen

Må legge til, at jeg er enig med Cath. Jorun og Laila gjør en bra jobb, og det er flott at det er et forum for sf. Men det har blitt for ukonstruktivt og utrygt...

Klemmer

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Kjære Lillebie

Jeg er helt enig i dine argumenter knyttet til det at for mange av innleggene er destruktive og egentlig uønsket. Som du sikkert også har registrert er vi stadig vekk inne og svarer eller komenterer innlegg som kategoriseres i den gruppen du refererer til. Vi når imidlertid ikke alle. Vi ønsker at dette skal være et forum for personer med spiseforstyrrelser eller som har spørsmål knyttet til spiseforstyrrelser. Det betyr at flere av brukerne har problemer med å holde de grenser som vi egentlig har oppfordret til. Når det gjelder dien synspunkter vedrørende tallbruk, er det i enkelte tilfeller helt ok å stille spørsmål der tatt er med i spørsmålet eller svaret, mens vi selvfølgelig ikke ønsker bruk av tatt der dette på noen måte virker uheldig på noen av brukerne. Alle ønsker selvfølgelig at dette forumet skal være til det beste for alle brukerne.

Kanskje Webmaster burde følge ekstra godt med dette forumet når han vil slette?

Jeg trodde det var i mot regelverket her på dette forumet å gi opp vekt jeg!

Men det samme kan jo skje i hverdagen hvis man har en venninne som er tynnere og ser opp til!

Jeg håper dere får den hjelpen dere trenger! :-)

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Annonse

Vennlig hilsen

Endelig noen flere enn meg som har reagert på dette! Innlegget ditt var kjempebra, Lillebie. De som sliter med spiseforstyrrelser, men som ikke kan "skryte" på seg helsefarlig undervekt, er helt forsvunnet fra dette forumet. Det virker av og til som det er en konkurranse om å veie minst, den som klarer det, får mest oppmerksomhet og trøst.

Jeg har nesten kutta ut dette forumet.

Gjest engelen

Jeg er veldig enig i det du skriver. Tanken med dette forumet er jo at en skal støtte hverandre når en er langt nede. Det er jo ingen vits i å konkurrere om hvem som er sykest!!

Når jeg har de verste periodene mine unngår jeg forumet, for jeg ønsker ikke å dra de andre med meg ned. Kanskje det kommer litt negative ingt utav meg og, men alle kan ikke være like positive hele tiden!

Innlegg som angår vekt og høyde, og brukere som spør om de er for tynne, bør heller finne sted på forum for mat og ernæring.

Alle har lov til å si sine meninger, og jeg syntes du er tøff som tørr det!!

Stå på:)

*stoor klem*

Bra skrevet!!

Det er synd at folk som prøver å komme seg UT av spiseforstyrrelsen, ikke kan være her på grunn av de mange destruktive innleggene. Slik det er nå virker det som om det bare er de som er på vei INN i spiseforstyrrelsen som har "nytte" av dette forumet. Kanskje det burde vært et eget forum for folk som er på vei til å bli friske??

Hilsen

Er helt enig med deg, lillebie. Jeg har selv sluttet å bruke forumet aktivt slik jeg gjorde tidligere, og har også sluttet å henvise til dette forumet når jeg treffer noen på min vei som sliter. Forferdelig synd. Men det ser jo ikke ut til at noen er villige til å gjøre noe med det.

Takk for støtte og for deres meninger!

Jeg håper det etterhvert kan skje positive forandringer her inne. At dette kan bli et sted hvor både mennesker med anoreksi, bulimi og overspisere kan føle seg verdsatt og velkommen. Et sted hvor en blir tatt på alvor for sitt problem. Et sted for å finne støtte og medmenneskelighet. Et sted hvor man kan få en utstrakt hånd til å slå følge på veien. Et sted for de som sitter fast i gjørma, men også for de som er på vei til landet frisk, og de som har klart å komme seg til den andre siden av elvebredden. De som står med begge beina plantet på landjorda hvor sf'en er historie..

Et sted til støtte. Ikke en hage hvor man dyrker sf'en mer...

Ikke gi opp!

Dere er alle så verdifulle

Varme klemmer fra lillebie

Jeg håper det etterhvert kan skje positive forandringer her inne. At dette kan bli et sted hvor både mennesker med anoreksi, bulimi og overspisere kan føle seg verdsatt og velkommen. Et sted hvor en blir tatt på alvor for sitt problem. Et sted for å finne støtte og medmenneskelighet. Et sted hvor man kan få en utstrakt hånd til å slå følge på veien. Et sted for de som sitter fast i gjørma, men også for de som er på vei til landet frisk, og de som har klart å komme seg til den andre siden av elvebredden. De som står med begge beina plantet på landjorda hvor sf'en er historie..

Ikke gi opp!

Hei lillebie!

Helt enig med deg, syns at det er så slitsomt med alle disse innlegg "hjelp jeg veier 50kg og er fett!" og mange andre negative og patetisk innlegg, jeg UNNGÅ mest mulig å skrive ting her i det siste fordi det er så slitsomt for meg! Jeg har nok problemet med min sf, og nå at jeg prøver å bli frisk, kan jeg ikke lenger har noe vanlig forhold med mat, fordi det ser ut som jeg har cøliaki, og så gøy det er å se de andre patetiske fjortis som klager at de er fett fordi de greier ikke å bruke størrelse 0 av miss sixty bukse...

Hallo, her burde være at sted av at folk kunne hjelpe hverandre, jeg er lei også av vekt innlegg, det gjør at jeg få lyst til å skrive hvor mye jeg veier hele tiden, bare for å konkurrere.. det hjelper ikke meg å bli friskere i det hele tatt å være her.

Syns at legene her er veldig tålmodige og veldig snille som gidder å svare de innlegg som er egentlig nødvendige. De gjør en kjempebra jobb, og jeg vil takker dem for det, de er ikke så mange leger som har erfæring med sf, så det er mye flaks at det finnes denne forum her.

Folk burde ikke misbruker... og webmaster burde like godt være mer nøye med vekt innlegg feks.

Hilsen alle sammen!

Ikke gi opp!

Typisk - nå hadde jeg skrevet et langt innlegg om hvorfor jeg tror KAOS fungerer og ikke dette forumet, og så forsvant det i det nettforbindelsen min datt ned.. :(

Anyway - et bra alternativ (for de som er over 18 år) er epostlista KAOS: http://www.iks.no/kaos.htm

Vennlig hilsen

Annonse

Endelig noen flere enn meg som har reagert på dette! Innlegget ditt var kjempebra, Lillebie. De som sliter med spiseforstyrrelser, men som ikke kan "skryte" på seg helsefarlig undervekt, er helt forsvunnet fra dette forumet. Det virker av og til som det er en konkurranse om å veie minst, den som klarer det, får mest oppmerksomhet og trøst.

Jeg har nesten kutta ut dette forumet.

Jeg er også enig med Lillebie. Desverre. Jeg makter ikke være her inne så mye som før. Enda forumet har gjort så uendelig mye for meg!!!! Og jeg har møtt så mange fine mennesker her inne. Men det skummleste er kanskje at jeg har blitt veldig godt kjent og veldig glad i noen av dem. Er så redd for at jeg skal miste noen, det har jo skjedd det før her, at noen har tatt livet av seg.......

VI burde bli mye flinkere til å skrive positivt. Slev prøver jeg å holde meg litt unna når det er som verst, for å skåne andre.

Blir deppa, alle er alltid så mye tynnere enn meg..... det drar meg lengre ned.

Gjest ønsker å være anonym

Typisk - nå hadde jeg skrevet et langt innlegg om hvorfor jeg tror KAOS fungerer og ikke dette forumet, og så forsvant det i det nettforbindelsen min datt ned.. :(

Anyway - et bra alternativ (for de som er over 18 år) er epostlista KAOS: http://www.iks.no/kaos.htm

Vennlig hilsen

For meg er denne listen ikke noe alternativ, da jeg ønsker å kunne drøfte mine problemer uten å oppgi mitt navn. Jeg har en jobb som medfører kontakt med mange mennesker, og ønsker så avgjort ikke at flere enn absolutt nødvendig skal kjenne til at jeg sliter med SF. Derfor anser jeg DoktorOnlines ulike fora som et bedre sted å drøfte mine problemer med andre.

For meg er denne listen ikke noe alternativ, da jeg ønsker å kunne drøfte mine problemer uten å oppgi mitt navn. Jeg har en jobb som medfører kontakt med mange mennesker, og ønsker så avgjort ikke at flere enn absolutt nødvendig skal kjenne til at jeg sliter med SF. Derfor anser jeg DoktorOnlines ulike fora som et bedre sted å drøfte mine problemer med andre.

Jeg kjenner ikke Kaos særlig godt, men jeg reagerer litt på det du skriver om å være anonym. Jeg forstår forsåvidt hvorfor du ønsker det, men jeg tror faktisk at full åpenhet vil gjøre det lettere å bli frisk. Spiseforstyrrelser bringer med seg veldig mye skamfølelse, og den tror jeg man må jobbe seg bort fra. Det gjør man ikke hvis man ikke tør være åpen om problemet.

Forøvrig er jeg enig i det som sies om forumet her. Jeg tror dette forumet er mer til skade enn til gavn for de aller fleste som ferdes her.

Gjest ønsker å være anonym

Jeg kjenner ikke Kaos særlig godt, men jeg reagerer litt på det du skriver om å være anonym. Jeg forstår forsåvidt hvorfor du ønsker det, men jeg tror faktisk at full åpenhet vil gjøre det lettere å bli frisk. Spiseforstyrrelser bringer med seg veldig mye skamfølelse, og den tror jeg man må jobbe seg bort fra. Det gjør man ikke hvis man ikke tør være åpen om problemet.

Forøvrig er jeg enig i det som sies om forumet her. Jeg tror dette forumet er mer til skade enn til gavn for de aller fleste som ferdes her.

Jeg synes det må være opp til hver enkelt i hvilken grad en ønsker å være åpen om sin SF - og til hvor mange. Det er stor forskjell på f.eks. eksponere seg overfor en gruppe på 5 personer som du har et personlig forhold til - og det å la sitt navn stå som avsender på mail til relativt mange mennesker.

At det å skulle være åpen offentlig om sine problemer skal være nødvendig for å bli kvitt dem, tror jeg ikke stemmer. For enkelte av oss vil det å være for åpen om våre problemer, få konsekvenser som vi ikke ønsker - både profesjonelt og privat.

Derfor foretrekker jeg fora som dette - uten at jeg dermed sier at jeg mener at alt som skjer her inne er konstruktivt.

Gjest ragazza

Må legge til, at jeg er enig med Cath. Jorun og Laila gjør en bra jobb, og det er flott at det er et forum for sf. Men det har blitt for ukonstruktivt og utrygt...

Klemmer

Jeg er også enig med lillebie...men må konstatere at enkelte andre her, som også sier at de er det, så sporenstreks legger ut akkurat slike innlegg som vi her alle var enige om var destruktive. Minner meg om alle de innleggene der den som skriver forteller om hvor fælt alt er, og avslutter med noe sånt som "at det skal gå bra, det kan bare gå oppover, dere skal klare det" osv. - når vedkommende selv akkurat har skrevet at de har mer eller mindre gitt seg over til SF'en...

Håper ingen ble såret av dette, jeg måtte også bare si det!

Jeg er også enig med lillebie...men må konstatere at enkelte andre her, som også sier at de er det, så sporenstreks legger ut akkurat slike innlegg som vi her alle var enige om var destruktive. Minner meg om alle de innleggene der den som skriver forteller om hvor fælt alt er, og avslutter med noe sånt som "at det skal gå bra, det kan bare gå oppover, dere skal klare det" osv. - når vedkommende selv akkurat har skrevet at de har mer eller mindre gitt seg over til SF'en...

Håper ingen ble såret av dette, jeg måtte også bare si det!

hehe..la merke til samme tingen...hmm..håper det ikke var meg...*klør seg i hodet*

jeg støtter deg i den konstruktive tilbakemeldingen du kom med.

Jeg er ei jente på 32 år som sliter med spiseforstyrrelser. Jeg tilhører den store båsen tvangsspisere, du vet den tykke delen.

I omlag 3 uker har jeg vært inne på DOL, men egenlig aldri følt meg hjemme. En ting er at jeg ikke gidder å lese om den og den som skal sende SMS til den andre. Dette er ikke noe personlig meldingstjeneste, bruk mailen deres. (slem nå ja).

Jeg savner et sted hvor vi som er overspisere/tvangsspiser kan støtte hverandre og lære av hverandre.

Mitt forsøk for å få dette i stand var at jeg opprettet en nyhetsgruppe. Jeg annonserte den her, men fikk liten respons. Jeg forsøker nå igjen,

hvis du er interesert i å møte andre overspisere, hjelpe og søtte hverandre og rope ut din frustrasjon så send meg en mail: [email protected]

Forøvrig vil jeg gjøre oppmerksom på at brennpunkt, nrk i morgen kl 2150 handler om SF (anorexi)

Hilsen izzy

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...