Gå til innhold

Bestemmer jeg ikke selv?

Anbefalte innlegg

Trist-Gutt-15

Jeg har et lite spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på: Kan jeg bestemme selv om jeg vil gå til psykolog??? Jeg er 15 år gammel og foreldrene mine har tatt med med til psykolog flere ganger, og de truer meg med tvansinnleggelse på psykiatrisk avdeling...:( Kan de virkelig gjøre det, uten at jeg selv vil det???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17124-bestemmer-jeg-ikke-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Loven sier om helsetjenester innenfor psykisk helsevern:

Den som er flylt 16, er som voksen å regne. Denne kan bestemme selv.

Dersom en er 12-15 år, er det vanligvis foreldrene som gir sitt samtykke til behandling. Dersom den det gjelder motsetter seg (frivillig)behandling, _skal_ saken bringes inn for Kontrollkommisjonen for psykisk helsevern i dette fylket.

Dette betyr for deg at mor og far ikke kan tvinge deg til behandling hos psykolog før de har fått samtykke fra kontrollkommisjonen. Psykologen har plikt til å opplyse deg om dine rettigheter og gi deg adresse og telefonnummer til Kontrollkommisjonens formann.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17124-bestemmer-jeg-ikke-selv/#findComment-77989
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...