Gå til innhold

Ankelen plager meg fremdeles!

Gjest Gurilise

Anbefalte innlegg

Gjest Gurilise

Hei,

For nesten fire mnd siden tråkket jeg over på høyre ankel da jeg løp i fjellet. Jeg løp på en stein og overtråkket ble da ganske kraftig. Greide å halte meg ned og hjem, og trodde av den grunn at skaden ikke var så stor. Det tok nesten 2 timer før jeg fikk lagt på is.

De neste ukene greide jeg såvidt å trå på den etterhvert, den ble svart, blå, lilla etc. Dum som jeg var, verken bandasjerte jeg ankelen, brukte ikke krykker og har heller ikke tapet den under opptrening.

Har trent den gradvis opp igjen etter uhellet, men det ser ikke ut til at det blir helt bra. Ankelen plager meg ikke i hverdagen, men når jeg trener hardt eller går i fjellet/på ulendte steder, så får jeg alltid vondt etter en stund, og da særlig etter trening.

Spørsmålet blir derfor: Hvor lang tid kan det ta før den blir helt normal igjen? Ser temmelig mørkt på om den skulle fortsette å plage meg fremover, da jeg bare er 19 år. Det setter jo en demper på treningen! Har dere noen tips om typer trening som vil styrke ankelen?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg kan se på din beskrivelse at du bliver god en dag, men i værste tilfælde tager det op til 2 år. efter 2 år er 95% raske.

mvh

jvbruun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan se på din beskrivelse at du bliver god en dag, men i værste tilfælde tager det op til 2 år. efter 2 år er 95% raske.

mvh

jvbruun

Jeg har ganske god erfaring med ankel-skader (tre alvorlige overtråkk), og det første overtråkket brukte ca. 5 måneder på å bli tålelig bra. Da hadde jeg riktig behandling fra begynnelsen av.

Hvis du ikke har hatt en for alvorlig overtråkk skulle dette bli bra innen ikke så altfor lang tid. Prøv med forskjellige balanse-øvelser, gjerne på balansebrett. Jeg ville anbefale deg å oppsøke en fysio-terapeut og følge opp treningsprogrammet som denne vil gi deg. Følger du det ikke opp vil du sansynligvis ende opp med å tråkke over til stadighet, og til slutt måtte operere for å stramme opp senen, og da blir du ALDRI helt bra igjen. Jeg er 17 år, tråkket alvorlig over for 1 1/2 år siden, tok det ikke så alvorlig og hadde ikke tilgang på krykker. Ett år seinere fant legen min ut at jeg hadde slått løs brusk og bein, og revet en sene. Det endte med operasjon. Jeg blir aldri helt bra, og sliter nå med belastnings-smerter i den andre foten i tillegg. Altså råder jeg deg til å ta det alvorlig, og følg et opptreningsprogram!!!

Håper jeg var til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...