Gå til innhold

Om sondeernæring og diare - sp.mål til legen


Gjest Pårørende

Anbefalte innlegg

Gjest Pårørende

Hei!

Jeg vet ikke om dere kan svare meg på dette, men jeg gjør et forsøk! Jeg har en eldre dame i familien som etter gjentatte hjerneslag har store vansker med å svelge, og inntil videre derfor får all mat og drikke gjennom sonde. Hun er også delvis sengeliggende. Hun er plaget av hyppig diare, noe som visstnok er en vanlig komplikasjon til denne type ernæring, og diareen ser ikke ut til å gi seg selv om det har gått en god stund siden hun begynte med sondemat. Jeg har lest litt om temaet, og det står blant annet at kostfiber kan tilføres for å motvirke diare. Men det står ikke noe om hva slags kostfiber/ i hvilken form det er snakk om, så jeg ønsker å vite om dere kanskje kan noe om dette? Kan man evt. forsøke Kruska Kli som blandes ut i vann og gis gjennom sonden?(Hun har hjemmesykepleie, men de er usikre på dette de også)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarer litt selv om jeg ikke er doktor, jeg! Har litt erfaring med sondemat fra sykehus.

Desverre er det svært vanlig med diare ved sondemat. Jeg har ikke vært borti å sete ned noe annet i sonden enn tabletter(knuste) og vann, men det er et godt dpørsmål om en kan sette ned kli! Det vet jeg ikke, men kan tenke meg at det er litt plundrete, mtp å evt tette sonden. Derimot vet jeg at det finnes sondemat som inneholder økte mengder fiber. På "mitt sykehus" bruker vi dette:

"Norvasource GI Control". Denne brukes når pas får veldig diare av "standard" sondemat. Den stimulerer tarmtottene ekstra bra. Inneholder 106 kcal/100 ml (standard 105 kcal/100 ml). Fiber (guarkjernemel) 2,2g/100 ml. Guarkjernemelet binder vann, slik at avføringen blir fastere.

Som 2. valg ved diare brukes ofte

"Isosource mix", 105 kcal/100 ml, 0,6 g fiber/100 ml. Den er basert på naturlig mat, og består av frult og fiber som er moset/knust. Tollereres godt, og kan brukes til "problempasienter". Fordel: gluten og laktosefri.

Eller

"Isosource fiber". 100 kcal/a00 ml, Fiber 1,4 g/100 ml.

Brukes særlig ved behov for tarmregulering, og for å forberede for seponering av sonden. Gluten og laktosefri.

Kanskje du kan foreslå for hjemmespl. at de kontakter farmasøytisk avdeling på nermeste sykehus. Der har de god kompetanse på de forskjellige typer sondemat!

Så fint at du "bryr deg" ! :0)

Lykke til!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

Sondeernæring og diare

Diare er dessverre en ganske vanlig bivirkning av sondemat, men det kan selvfølgelig være at diareen skyldes andre årsaker enn sondematen. Det er to typer sonder, den ene typen er tynne sonder som føres ned i magesekk / tolvfingertarm gjennom nesen. Ved langvarige problemer kan det være aktuelt å legge en sonde gjennom bukveggen direkte inn i magesekken. Dette høres dramatisk ut, men er et forholdsvis enkelt inngrep (PEG). Da brukes tykkere sonder, og det gir større frihet når det gjelder sondematens konsistens og sammensetning. For å finne årsaken til diareen kan det være aktuelt å forsøke et preparat uten laktose, men jeg kjenner ikke de preparatene som Vips foreslår i svar av 28.1. Dette er en vanskelig problemstilling! Jeg synes ikke du skal begynne med tilsettinger til sondematen på egenhånd. Problemet må tas opp med legen med tanke på å finne årsaken til diareen og hva som kan gjøres. De som kan mest om dette er sykehusdietetikerene / sykehusfarmasøytene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også noe erfaring med å gi sondeernæring, men da rett inn i magesekken gjennom bukveggen, så jeg er ikke helt sikker på om det blir rett å sammenlikne. Men for å unngå diare ble sondematen blandet med vann, ca 50/50, og ble gitt i etapper med ca 5 minutters mellomrom. Når måltidet kom så sakte inn i magen, unngikk personen å få diare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

Jeg har også noe erfaring med å gi sondeernæring, men da rett inn i magesekken gjennom bukveggen, så jeg er ikke helt sikker på om det blir rett å sammenlikne. Men for å unngå diare ble sondematen blandet med vann, ca 50/50, og ble gitt i etapper med ca 5 minutters mellomrom. Når måltidet kom så sakte inn i magen, unngikk personen å få diare.

Kommentar til funtex (29. Jan). Det er flere grunner til at sondemat kan gi diare. Én er at pasienten ikke tåler melkesukker (laktose) som brukes i mange slike preparater. En annen er at sondematen er forholdsvis konsentrert og trekker væske ut av systemet og inn i tarmen, det som kalles en osmotisk effekt. En slik effekt unngår man ved å tynne ut sondematen, men det er ikke så lett når det brukes tynne sonder som er lagt ned gjennom nesen for da blir volumet så stort. Du, funtex, har sikkert også erfart at det bruke en sonde rett inn i magesekken faktisk er en svært grei løsning, selv om det kan virke dramatisk ved første øyekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...