Gå til innhold

utvide abortgrensen


Fane

Anbefalte innlegg

Ser i VG at AP og SV vurderer å utvide abortgrensen til uke 16.

Jeg vet ikke helt hva jeg føler om det jeg. Før jeg fikk barn selv syntes jeg abortvar helt greit, og hadde liksom ingen betenkligheter.

Jeg synes vi bør ha selvbestemt abort fremdeles altså men jeg kjenner jeg synes det er trist at det tas så mange aborter i ett land som dette.

Vi har god seksualundervisning på skolen, gratis prevensjon til de unge, enkel tilgang til angrepille og vi har abortpille. Når det da likevel gårgalt og man tar abort før uke 12 så er det trist men greit nok.

Men er det nødvendig å utvide den til uke 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • flisa

    30

  • Goliath

    21

  • morsan

    19

Mest aktive i denne tråden

Nei - jeg er helt imot å utvide abortgrensen til 16 uker! Var selv på ultralyd i uke 12 og det er faktisk et bittelite ferdig menneske der inne alt da! Jeg ble skremt den gangen over at jeg faktisk med loven i hånd kunne krevet det lille livet fjernet, det var jo så fullkomment allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nei.. det synes jeg ikke... Er for selvbestemt abort, men synes det er trist at noen bruker abort i stedet for prevensjon... Tror mange aborter kunne vært ungått hvis folk tok mer ansvar.

men er uhellet likevel der, og det er helt håpløst å få barn - så er aort til uke 12 greit synes jeg... Abort er jo ikke noe noen ønsker å oppleve, selvbestemt eller ikke, men noen tar definitivt for lett på det.

Etter at jeg har sett babyen min på 5,3 ca fra hodet til rumpa strekke seg og veive med armer og bein inni magen min så synes jeg det er helt på tryne og utføre abort etter uke 12... Er noe annet ved alvorlig sykdom ol.

De fleste merker jo at man er gravid før uke 12.. Man burde kunne passe på seg selv såpass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Nei, det er jeg definitivt imot!!Grensen ved uke 12 er strukket langt nok. Er så enig med deg i at med seksualundervisning i skolen, og lett tilgang til bra prevensjonsmidler, skulle dette slett ikke være nødvendig. Jeg er også for selvbestemt abort, men synes mange tar altfor lettvint på dette.Abort må være absolutt siste utvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke nok om et fosters utvikling til å kunne uttale meg, men egentlig er jeg litt for. Det er jo en del som får vite om det for sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke forskjellen i fosterets utvikling ganske stor fra 12 til 16 uker, da? Og vil ikke de fleste som blir gravide ved et uhell oppdage det innen 12 uker (3 mnd.)?

"............................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensene mellom det å avslutte ett svangerskap og å redde premature barn blir så nære hverandre at jeg syns det blir litt skremmende.

Jeg klarer egentlig ikke å bestemme meg helt for hva jeg syns enda...

(Helt klart ett bra diskusjonstema!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter selv å ha fått barn - sett det på ultralyd i uke 8, uke 12, og kjent de første bevegelsene i uke 15, har jeg endret totalt syn på abort.

Synes absolutt ikke grensen skal utvides til 16 uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke nok om et fosters utvikling til å kunne uttale meg, men egentlig er jeg litt for. Det er jo en del som får vite om det for sent...

Når man er 12 uker på vei, må de aller, aller fleste ha skjønt at man er gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "sykepleren"

Uff, nei. 12 uker er mer enn sent nok. Jeg jobber ved en gynekologisk avd, og har flere ganger "tatt i mot" fostere fra 8-16 uker, og det er stor forskjell på de! Du ser tydelig hvilket kjønn det er, og det er et helt perfekt lite menneske. Synes det er trist hver gang (uten at jeg opptreer uproffesjonell overfor pasienten da). En får jo utført abort i dag også, etter 12 uke, men må da innom ei nemd, og det gjør at det ikke blir fullt så "lettvindt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at både Ap, SV og Sp blir uaktuelle kandidater å stemme på ved neste valg.

Abortgrensen går der den bør gå - hverken for tidlig eller for sent. Endringer i begge retninger vil få uheldige konsekvenser for mange.

Og når det gjelder Sp så har jeg begrunnet hvorfor de ikke får min stemme i et innlegg litt lenger opp.

Selvfølgelig finens det mange andre argumenter og saker som bør vurderes før et stortingsvalg.

Men dette er for meg på en måte "dråpen" som får begeret til å renne over for alle disse tre partier.....(dog har det nok for lengst rent over for noen av dem fra før:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke forskjellen i fosterets utvikling ganske stor fra 12 til 16 uker, da? Og vil ikke de fleste som blir gravide ved et uhell oppdage det innen 12 uker (3 mnd.)?

"............................."

De aller fleste oppdager det nok innen 3 mnd, ja. Men jeg synes kanskje de kan ha en slags 16ukers med forbehold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er 12 uker på vei, må de aller, aller fleste ha skjønt at man er gravid...

Ja, du har nok rett. De aller, aller fleste. Jeg synes ikke man skal kunne ta abort etter 16 uker sånn uten videre, men ikke at det skal være 12 dermed basta heller. Man må kunne bruke litt skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enig med fagmiljøene

I sverige har de øket grensen, men har allikevel ikke flere senaborter enn oss.

Jeg er enig med fagmiljøene, hvis de mener at det ikke blir flere senaborter, er det bedre at det blir lik praksis, enn at det er lettere å få senabort i oslo enn på Sørvestlandet.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1444645.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok rett. De aller, aller fleste. Jeg synes ikke man skal kunne ta abort etter 16 uker sånn uten videre, men ikke at det skal være 12 dermed basta heller. Man må kunne bruke litt skjønn.

Det kan man da allerede gjøre ved dagens lovgivning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "sykepleren"

Det kan man da allerede gjøre ved dagens lovgivning?

Ja en kan det. Må søke ei nemd der 2 (?) leger avgjør om du får ta abort eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Helt klart et interessant diskusjonstema.

Et par momenter:

Når abort er lovlig, så er det fordi man vurderer at det ikke er drap. Årsaken til at man skal ta abort (utenom i tilfeller hvor det er fare for morens helse) er altså egentlig totalt irrelevant. Er det lovlig i uke X så er det lovlig, uansett begrunnelse.

Så lenge man tar abort i uke 18, så er det da ikke noen forskjell om det er en nemd eller kvinnen selv som bestemmer det? Altså, det blir da ikke bedre/verre ("mindre drap", hvis man mener det) av at en nemd sier "ja".

=====

Generelt:

Det er meget få aborter som utføres sent. De aller, aller fleste utføres "i god tid". Men der det utføres så sent er det ofte viktige grunner som ligger bak, og ikke bare at noen oppdager at "fødselen passer ikke med ferien i Spania".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...